feg
Forumsvar skapade
-
@Rasmus_W 538513 wrote:
Hur löd domen? “I hereby sentence you, surfslusken, to a term of no less than four years in federal-pound-me-in-the-ass-prison.”
Hahaha! 🙂
Jag tror Rasmus lyckades vara rolig! 🙂
/Jocke -
@henryk 534967 wrote:
Fituna idag… fina stora isflak mitt i vägen…
Hemska bilder… trodde att det alltid var sol och SSV 13m/s i Fituna.
Dagens fina vårväder väckte verkligen surfsuget och så lägger du upp bilder på isflak. Suck…/Jocke
-
Ofrivilligt bad är en nyttig och ödmjukgörande upplevelse vilken jag unnar alla som leker på isen.
Böljande is förekommer även när den är tjockare och hur bärig som hellst. Vi var en mindre grupp som åkte längst ute i havsbandet utanför Trosa för några år sedan. På vägen ut var allt ok och ingen såg nåt konstigt. När vi vände efter att ha känt på gränsen mot öppet vatten såg vi hur isen där vi åkt böljade upp och ner ganska brutalt. Det var återfrusen vrakis bladad med flakis som var gott och väl 15cm tjock och ändå böjde den sig hur plastiskt som hellst. Coolt att se men odramatiskt att åka på eftersom det inte kändes för fem öre.
Vill även höja ett varningens finger för att lita på “erfarna människor”. SSSKs “lämmeltåg” som guidas och leds runt på Stockholms alla isar. Tågen leds av folk med flaggpinnar på sina ryggsäckar och myndiga uppträdanden vilka därmed, i mitt tycke, tar ansvar för “de leddas” säkerhet men iallafall vid ett tillfälle, händelsen nedan, brast det totalt.
Jag och brorsan (Fjant) skrinnade spegelblank nyis, med duktigt säkerhetsavstånd, på Mälaren. Det började knastra friskt under mina fötter och piken mötte knappt nån is alls då jag slog. Jag bredde ut lasten och svängde mjukt tillbaka samtidigt som brorsan stannade. Isen brast sakta och jag slåg i både knän och armbågar på vägen, dessutom skar jag upp ett jack i hakan. Mina 7 intensiva försök att ta mig upp samma väg jag kom, ledde bara till en isbrytar ränna men brorsan fick upp mig med sin hansalina.
När jag ålar kommer ett av “lämmeltågen” ovan och en av ledarna åkte hela vägen fram till mig och frågar hur det är osv osv. Samtidigt åker dennes “grönjölingar/lärjungar” hela vägen till vaken och påtade runt och fångade min ena pik, för vilket jag är tacksam, men det var ju ren dårskap.
Att ledarna sen var värsta besserwissrarna som envisades med att “läxa upp” mig och brorsan om att man måste respektera naturens krafter osv spädde ju bara på det ironiska i hela situationen.Egen kunskap är bäst. Ska man lära sig av, eller lyssna på någon gäller det att förvissa sig om att personen i fråga besitter de kunskaper som den utger sig för att ha.
/Jocke
-
Med din 100% 490 kolmast, 140 liters Freeride och vikt på 85kg tror jag du bör sikta på en 9.0:a och inte så mycket större pga den ökade klumpighet som kommer med extra duk och bomlängd. Kolla efter stora camberlösa segel med korta bommar så blir det livligare och roligare segel.
Bakgrunden till mitt påstående är att jag väger 95kg med Simmer 9.0 på en Starboard F-Type 138 efter att tidigare haft formula, 11.5 och 12.5 kvm. Den där absoluta lättvinden saknas på mitt nuvarande kit men vid 5 m/s har jag roligare nu än med de gamla grejerna.
Att lite klumpigare rigg inte är nåt problem eftersom man “bara åker fram och tillbaka ändå” håller jag inte med om. Min upplevelse av camber segel är att de är väldigt “låsta” och kräver ett jäkla brötande även rakt fram medan våg/freestyle segel är lösa och lediga i händerna och den det är samma känsla i mitt Simmer 9.0kvm. Gippar och slag går utmärkt och hela riggen käns fjäderlätt i händerna i alla manövrar. Tyvärr tycker jag det ser ut som om moderna spiiiiiid/slalomsegel är bökiga att hantera och svårgippade när folk seglar dem i Fituna som är mitt lättvindsparadis.
Huvudargumentet för att byta bort formula och cambersegel var böket med att rigga seglet och trimma in camberrotationen till att funka bra vid gippar och slag. Oftast krävdes en lätt spark mot cambern för att rotera den rätt vilket slöade upp alla manövers till slowmotion. Visst, nu kommer folk att säga att det blivit bättre på senare tid på den fronten men så lätt som det är att rigga våg/freestyl samt även mitt simmer tror jag alldrig att det blir. Jag bara kastar in masten i mastfickan, drar nedhal och klämmer på bommen.Jag tror dock att ditt 8.2 kommer i kläm om du skaffar ett 9.0 eftersom det funkar kanon att gå från 9.0 på stor freeride till 5.9 på freestylebräda. Jag har en 7.0:a som inte använts på två år pga detta.
/Jocke
-
@P Malmkvist 533248 wrote:
… de kan ge tidig planing men blir galet överiggade väldigt fort med en grymt bakhandstryck som resultat…
Det trodde jag också fram till att brorsan köpte ett 9.0 Simmer Zero Seven 2004 medan jag körde vidare på mitt gamla slitna 9.5 som var precis som du skrev. Zero Seven däremot var tokstabilt och när vinden öka gav det bara mer fart. Det krävde lite mer aktiv pumpning för att komma igång men när det plana så var det snabbare i alla vindar och dessutom mycket skönare i händerna.
De erfarenheterna fick mig att köpa ett Simmer V-Type 9.0 i sommras och mer nöjd kan jag inte bli. Enda missen är att jag missade att speca vilken färg jag ville ha så när jag öppnade påsen var seglet hulken-grönt! 🙂
Slutsats:
Döm inte ut stora camberlösa segel, för freeride, prova först.
Den absoluta tidiga planingen förlorar man nog utan cambers men nåt avkall på toppfart tycker jag inte att det är. Visst ska du köra slalom så går det nog fortare med cambers men jag gissar att det inte går så fort nog att kalla det för slalom med ett +9 kvm segel iallafall./Jocke
-
Var kör alla piratbrädor och annat i morrn (lör 9/1)?
Brorsan och jag ska ut och leta vind, troligen Ältasjön eller Dreviken eftersom de verkar poppis bland folket här.
/Jocke -
Jag körde lilla fenan för första gången i tisdags och slutsatsen är att svängradien är otroligt mycket större. En fördel är att brädan blir mer stabil.
En annan förklaring till den sämre svängradien tror jag är bristen på snö. Sist brorsan och jag körde var det drygt 5cm snö med större vinddrivor. Snön bidrog till att få skär i främre delen av brädan. På blankis som det var i tisdags hasar nosen på brädan rätt mycket när man inte har tryck i riggen som exempelvis sker på plattläns i en gipp.Nästa gång blir det att köra med stora fenan igen.
Roliga grejer i tisdag var frammåt och bakåt “loopar” som funkar kanon. Nej, jag hoppar såklart inte utan det är snurrar liggandes på rygg. Väldigt lätt att göra alltså men skoj.
Bakåt “loop”:
Segla rakt fram och sätt dig ner bakåt på isen och lägg dig sedan ner på rygg och lyft bädan. Styr snurren och antalet snurrar med riggen. Lägg ner brädan och “vattenstarta” upp igen. Allt utfört i rörelse. Fler snurrar går att göra när det blåser mer eftersom farten ger en längre glidsträcka på rygg.Frammåt “loop”:
Mycket läskigare, framförallt när det blåser på lite mer.
Häng ner mot isen allt vad det går, vrid över snett frammåt och lägg i främre benets knä och höft och kom fort ner på rygg så att seglet inte fångar allt för mycket vind. Vattenstarta upp och segla vidare.
Hittils har jag bara fixat ett varv som mest men då har jag inte försökt lika mycket som bakåtlooparna eftersom frammåt är att pressa gränserna för en fegis.Slag, helikopterslag, jippar och duckjippar är ju lätt. Brorsan gjorde 360 sist (2007) men det har jag glömt att testa.
Vad mer för “trick” gör ni? Beskriv gärna vad och hur! 🙂/Jocke
-
Ser ut som Teletubbies
-
@Hak 515393 wrote:
… Browsinhio stekte upp stället helt.
hahaha! Han steker!!!
[youtube=”http://www.youtube.com/watch?v=cEzQNYjD2Gk”]Äkta stekare[/youtube]
/Jocke
-
feg
Medlem13 november, 2008 vid 20:46 som svar på: Tips för dig som vill ha en bra arbetsplats nära havet.Jävligt bra också… jobba på kärnkraftverk och bli självlysande av strålningen… då behöver ju inte Gurra lysa upp västkustensvågor med lampor längre. 🙂
/Jocke -
Fan Gurra du har nog rätt i att man taggar till med filmkameran riktad mot sig. 🙂
Boujmaa svarar i en intervju:
–”I have been thinking about this move since landed a move called the Crazy Pete. I first did the Crazy Pete, and then saw a possibility on going into a forward loop after the first rotation. Since then it has always been in my mind, I just was chicken at first and was scared, but when I had the photographer with me, I just new a little bit of courage would help do the move, and had to do it. So the first time I tried it worked, I couldn’t believe it.Kör hårt så får vi se rullen sen! 🙂
/Jocke -
Siktar på att köra på lördag.
Har ju sprillans bräda som jag måste inviga! 🙂
/Jocke -
Som slusken säger är det roliga i livet ofta lite riskfyllt.
Efter att ha trasslat till båda fötterna detta år, vid två olika tillfällen, tycker jag att det finns roliga och tråkiga sätt att skada sig.När jag pajja vänsterfoten var jag på Maui, på en skitfin våg och hade kul. Ända till dess att jag fucka upp.
Högerfoten däremot pajja när jag lastade surfbussen!!! 🙂
Jag hoppa över en liten jordhög, halkade med vänsterfoten och satte mig rakt ner på en högerfot som också slant på de hala plattorna.Min slutsatts är alltså att det är viktigt att ha kul när man gör sig illa eftersom det är omöjligt att ha kul när man är skadad. 🙂
/Jocke
-
@Haze 512469 wrote:
Sen så kan man ju faktiskt alltid vara ute på försörjningsbiten. Alltså om jag är ute och har kurs så har ALLA väjningsplikt för mig som surfar då jag är ett inkomstbringande företag 😉 Har i och för sig inte kollat upp det men då alla måste väja för fartyg som “kör i jobbet” så borde det vara samma eller hur?
Fel, fel, fel, feeeel!!!!
Läs sjöväjningsreglerna igen är du snäll.
/Jocke