feg
Forumsvar skapade
-
@Oscar 453777 wrote:
Troligen har alla överdelar då det nästan alltid är underdelen som går av…
Då får ni väl exportera era överdelar till Maui. Där går tydligen topparna ibland när folk sätter riggen i stenarna vid Hookipa, enligt Hotsails Maui Loftet som saknade toppar men hade bottnar för nån vecka sedan.
Själv trodde jag som du, att det är övervägande bottnar som går av. Men när borsan knäckte toppen och fick höra att det är vanligt börjar man ju undra.
/Jocke
-
@Knatte 454112 wrote:
Tänker?? Har man nojjer, så tänker man väl inte alls?? Jag lider av svindel och det är ju inget direkt som jag kan tänka bort, trots att jag vet att det inte är farligt i vissa svindelsituationer:tongue:
Jag trodde rationellt tänkande ställde vuxna över nojjor, fobier, vidskepelse och allt annat kraffs. 🙂
Drunkna kan man göra på vilket djup som helst, så att “bara ha en segelbåt som backup” gör väl ingen skillnad, vare sig vid 3 eller 3000 meter.Jag har bara känt mig lite pirrig liggande ute i havet utanför Maui när vinden inte räkte till vattenstart…
Tanken: -“hajmat, hajmat, hajmat” har försökte tränga sig in i mitt medvetande. 🙂
Vetskapen att risken är försvinnande liten lät mig slappna av.Här hemma finns ju inget i djupet att oroa sig för, om man inte tror på Lochness-odjuret eller liknande. 🙂
/Jocke
-
Djupvattens nojja!?!?!?
Är ni allvarliga?
Flyter grejerna samre för att det är djupt vatten?
Minskar era kunskaper att simma med det ökade djupet?
Jag fattar inte hur ni tänker.
/Jocke -
@Rooster 444735 wrote:
Huruvida hundra surfares bilar drar en deciliter mer eller mindre i Sverige förefaller marginellt när man betänker att Kina öppnar ett nytt kolkraftverk i veckan, skogsskövlingen ökar och att det t ex bara i Mexico City finns 20 miljoner bilar. Dessutom betalar vi väl full koldioxidskatt på bensin i Sverige? Det är möjligen en ekonomisk fråga.
Pragmatikern…
Snillen spekulerar… suck!
Kan det vara så svårt att inte skita ner max i allt man gör? Kanske välja en renare bil nästa gång, cykla/gå oftare osv osv osv… kan väl aldrig vara för mycket begärt för allas vårt väl?/feg
-
Stort tack till våra ambasadörer i TV inslaget, Jesper och Micke. Två sköna snubbar med brinnande angagemang i en het fråga som ändå förhåller sig sakliga. Skönt att en part gör det iallafall. Politikerna lät lite köpta och fastighetsägarna lite väl “mitt och inte ditt” samt “jag har fan betalt massor för mitt”.
Jag håller med om att många av inläggen i rädda Torö trådarna handlat om Stenstranden och att Kärringviken kommit i skymundan men som Koa sa är tomten på udden STOOOR, vilket borde tala för att bara “hemridzon” runt huset kan gälla. Kärringviken ligger ju definitivt långt utom synhåll från kåken.
Den största risken på hela Ören är att fastighetsägarna tilldelas rättigheter att anlägga bastu, brygga, båthus eller andra permaneta installationer som ger dem rätt att hävda större hemfridzon än vad de har idag. Om detta tillåts från kommunen kan tillgången till både Stenstranden (förutom allmänningarna) och Kärringviken hotas.
Som slutkläm vill jag bara påpeka att jag endast bemötts surt av en fastighetsägare där ute. Alla andra har varit trevliga och glada. Kanske är det bara en till tre sura ägare som sabbar för oss alla?
Återigen tack till samtliga ambasadörer för Torös vänner.
Tyvärr kan jag själv inte delta i mötet pga utlandsvistelse men jag hoppas att många dyker upp och stöttar de våra./Jocke
-
@Svenne 442852 wrote:
Nej, för jag orkar inte bry mig. Om folk tror att biodiesel är full av syror så får dom väl tro det. Det är inte mitt fel att de inte var vakna på kemiklasserna.
RME är pH-neutralt. Soppapumpsbyten har ingenting med syra att göra, det är dålig avfiltrering av råvaran som lämnar kvar såpakedjor och de kan fastna i pump och spridare. Om ni är oroliga för 2% biodiesel i bilen, tanka inte över huvudtaget. ALLA leverantörer har inblandning idag. OKQ8 som siktar på 20% inblandning av NexBTL (biosyntetisk diesel) ska vi försöka undvika helt och hållet.
Jag kör vidare på biosörja, både hemtillverkad och stationstankad.Mycket intressant att höra om användning av bättre bränsle alternativ för befintliga motorer. Det är ju trist att behöva skrota bilar bara för att kunna köra “miljövänligt”.
För min del saknas dock modet att trotsa vad Merca säger. Att få en bil som Sprintern lagad, även för minsta skitsak är svindyrt, så att riskera bränslepumpar och slangar (vad mer?) är nåt som jag inte törs även om ivrigt brytande av filter minskar riskerna./Jocke
-
Får tacka för de fina bilderna, framförallt den fina sekvensen på brorsan.
/Jocke -
Nån som har koll på Fanatic och Starboard på ön.
Sist jag var där letade jag men fann inte. RRD fanns dock i överflöd.
/Jocke -
@Svenne 442380 wrote:
Tanka 50-50 med RME och fossildiesel, du kommer till och med uppleva en bättre Sprinter. Använd en motorolja med stor pH-buffert, till exempel Castrol, och byt soppafilter oftare. I början måste filtret bytas några gånger extra eftersom fossildieselavlagringar i tanken löses upp av biodiesel och kommer att fylla igen filtret. Men sen är det bara att köra med något kortare serviceintervall.
Jo, jag försökte flörta med Merca med just såna argument, hade läst om folk som gjort så på olika forum, men Merca sa blankt nej. När jag pressade på förklaringar om varför just deras dieslar på inga vilkorsvis kunde köras på RME eller olika inblandningar av RME i fosilgiftet var det som att slå skallen i en betongvägg.
Svaret jag fick var att motorn inte var specad för RME och att de inte kunde ställa sig bakom det efter som att RME smöjer sämre, löser upp skit som kleggar igen bränslekanaler, går sämre i kyla osv osv osv.
Att RME ger bättre förbrukningsvärden eller mer effekt beroende på gasfot och är en förnyelsebar energikälla bet inte riktigt på Mercafolket. Ej heller att Järfälla komun “miljöanpassat” sina dieselbilar, VW, var någort som imponerade eller gav upphov till eftertanke.Efter detta tar vi det säkra före det osäkra och kör fosilt istället för att riskera att pajja den dyra motorn.
/Jocke
-
@Mag 442186 wrote:
Glöm inte Grumme tvättsåpa och rejält med sköljmedel!! 🙂
/MagnusJag lovar att mina spolningar skummar värst, även utan grumme och sköljmedel. Usch vad naturen är grymm mot mig…
Det var kallare i dag än för 14 dagar sedan. När huvan spolades ner bakom nacken krömp huden på huvudet 10 storlekar och ögonen hotade att ploppa ur skallen. Känns som 10.000 nålstick i skalpen när huvet inte täcks av sin kära huva.
/Jocke
-
Miljösamvetet gnager lite när brorsan och jag dånar omkring i vår Mercedes Sprinter som drar 0.95 stygg-diesel utan partickelfilter.
Vi försvarar bussens existens med att vi annars skulle köra varsin bil som drar 0.5-0.6 och då inte heller få med oss lika mycket leksaker vardera.Optimalt vore att kunna tanka bussen på EcoPar som är en syntetisk dieselolja framställd ur naturgas, biogas, biomassa och/eller rötslam och dessutom släpper ut mycket mindre skit vid förbränning. Tyvärr så ligger närmsta pump i Uppsala vilket är 5 mil i fel riktning.
RME hävdar Merca att bussen inte klarar…/Jocke
-
Ser ut att bli lite bad med plastleksaker nere på Torö i morrn!
/Jocke -
Det hela låter så lätt i Jespers beskrivning ovan (post nr16) men väl på platts en så här stor dag brukar jag ändå göra allt fel.
Ståendes på stranden är perspektivet NER mot vågorna och det går utmärkt att titta ÖVER dem för att se de kommande vågorna, deras mönster och “takten” för hur seten kommer.
Efter att ha vadat ut, över runda hala stenar som “rullar” i vågorna, blir perspektivet ett helt annat. Man tittar UPP mot vågen och ibland även UPP mot stora skumvallar vilka då skymmer vågorna bakom. Helt plötsligt ser det inte alls lika lätt ut längre.
I ren frustration brukar det sluta med att jag hoppar på brädan och seglar in i dagens fetaste set eller kör på någon av de större stenarna och får kastfall rakt in i dagens fetaste våg. Frustrationen får mig att försöka igen och igen tills kylan och vågorna mattat mig så att jag börjar fundera på att kravla iland igen.Hur som helst brukar jag abonnera på det, av dr Masse, ovan nämnda tvättprogramet med dubbla sköljningar med tillägget centrifugering. Väl tillbaka på stranden är jag bara tacksam att jag inte tappat grejerna och de fortfarande är hela. Torö kan ju annars äta både leksaker och surfare utan att ens rapa efteråt.
Jag vill inte avskräcka någon men när man läser Jespers post ska man ha i bakhuvudet att han är rätt duktig. 😀
/Jocke
-
Fan Gurra, vilken utveckling du har haft! Snyggt jobbat!
/Jocke