feg
Forumsvar skapade
-
Fina bilder… Torö är otroligt vackert!
-
Fan va bra, snyggt jobbat grabbar!!!
Jag vill bli medlem, nu! -
Shit, va surt. Hoppas som sagt att någon bara varit snäll och tagit omhand misstänkt glömda grejer.
Själv har jag aldrig fattat att det kan försvinna grejer på Torö över huvudtaget, trodde vi alla som surfar var en familj och att alla känner alla. Kanske ska jag ta och permanent märka mina grejer så jag, om jag blir av med grejer, kan känna igen dem på stranden i nån annans händer senare.
Att mitt är mitt och inte ditt kan väl inte vara så svårt att förstå? Suck…
/Jocke
-
Fan va trist med hälsenan, lycka till framöver.
Trådar som dessa ger min hypokondri mer bränsle… Min dåliga rygg och taskiga knän gör att jag “känner efter” för mycket och just hälsenorna har lite favoritstatus.
Några snackar om bristningar och inflamationer i hälsenorna, hur märker man att det är så illa och inte “bara lite ont”? Jag har ofta “bara lite ont” i hälsenorna.
Att åldern (31år och 4,5 månader) tar ut sin rätt är ju ett faktum, förra vintern skulle jag till Maui men fick operera handen istället… väntar bara på vad som ska sabba årets planer. Kanske får jag vara hel? Det är bara 31 dagar kvar tills vi åker…
-
Farsan kläckte en smart tanke.
Vi alla kollar när visningarna är och gör följande vid varje tillfälle:
Vi åker dit och dräller på stranden, parkeringen, och den allmänna vägen. Några kitare kan tappa en kite lite olämpligt och en vindsurfare kan råka i sjönöd och driva iland nedanför huset. Fågelskådarna kan råka se en blåmes inne i huset och titta på den med kikare.Med detta beteende har vi snart fått stopp på budgivningen och de som redan laggt bud kommer att backar ur. När så har skett lägger vi ett bud på nån spänn och köper skyffet och river det. Därefter gör vi om tomten till naturreservat.
/Jocke
-
@SWE876 420808 wrote:
Nu när filmen har betittats några gånger undrar jag vad publiken tycker. Var det värt besväret?
Att det brister i det filmtekniska är jag medveten om, men, är det kul att se på kappsegling för de som var med? Är det kul att se på kappsegling för de som inte var med?
/Jona
Kul med filmen, mer sånt!
Mycket bra med både verbala och textade kommentarer/referat som gav stort mervärde även för mig som inte tävlar.Som föredetta fromulaägare tycker jag att detta är mycket bra marknadsföring för klassen. Känner ett sug efter att skaffa en formula igen när jag ser filmen, underbart att bara blåsa omkring i fesvindar så där. Tävla kommer jag dock aldrig att göra eftersom jag är för feg.
/Jocke
-
feg
Medlem20 september, 2007 vid 19:55 som svar på: 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…@kinetic 416774 wrote:
Feg,Fjant,Jesse: Tror ni att man kan köra så stort som 7.3 på “brädan”? Tänkte testa med mitt MK4 i vinter o sätta nytt GPS-rekord i vinter:-)
Jo, jag tror det funkar. Blir nog mer fentryck och mindre surfkänlsa dock.
Men som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det inte alltför kul att ha en massa fentryck eftersom konsekvenserna när det släpper och hugger igen är skrämmande./feg
-
feg
Medlem20 september, 2007 vid 16:39 som svar på: 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…@MBO 416494 wrote:
Isbrädan såg helt ok ut?!
Kan man även köra den på snö eller skare och vart köper man en…?!Börjar med att säga att jag är konsument och att jag inte får betalt för att säga detta.
Brorsan och jag har varsin Carving Iceboard från http://www.blackbeard.se som köptes pronto efter att brorsan testa utanför Uppsala i vintras. Vi har seglat våra brädor vid två tillfällen, sen smalt isen. Båda gångerna var på hyfsat blank, dvs oknögglig is, som var täckt med ett 5-10 cm snöskikt och vinddrivor på upp till 25cm utslängda överallt samt helt renblåsta partier. Det fanns även områden där isen tidigare gått upp i småbitar som sedan återfrusit och skapat månlandskapsknöggel.
Vi var tveksamma till om det skulle funka med så mycket snö och så lite vind men vi riggade Hot Psy-/Spyclone 5.9 och traskade ut lite från land. Sen var det bara att putta lite fart, kliva på och segla.
Känslan är otroligt vindsurfig, lite åt speed-hållet eftersom “fen” (med) trycket måste hållas uppe för att få fart. Svängarna är otroligt carviga och bettet magnifikt.
Genom 5-10 centimeter hyffsat trorr snö utan skare går brädan som en dröm. Själva brädan känns nästan som om den flyger och den enda kontakten man har med isen och världen är fenan som oförlåtligt återger rakt in i kroppen vilken typ av is du åker på för tillfället. Självklart är glansisen att föredra men styggt jävla knaggel går att segla över om man bara sänker farten lite.
Att komma dånande på djup slör och sen falla av in i en gipp är helt sjukt. Farten är flera gånger vindefarten vilket gör att riggen är helt lealös i händerna så balansen på fötterna är viktig för att inte skära iväg åt galet håll eller tom att vurpa.
Klart häftigast var det att köra över vinddynerna så att fenan (meden) tappade fäste med isen. På kryss och halvvind måste man vara mycket med på att släppa fentrycket annars blir det spinout med brutalkastfall. På djuuup slör däremot är fentrycket så lågt redan från början att risken för släpp över dynerna är liten vilket gör att man törs segla längs med, ovanpå, vinddynerna och alltså bara segla i snön. Det är helt tyst och går otroligt fort. Eller kanske ska jag säga att fartupplevelsen är otrolig eftersom jag inte har klockat hur fort vi seglade. Som referens kan jag säga att jag under andra dagen seglade med två Isabella-isjakter med 8,5 kvm segel som både gick högre, djupare och snabbare än mig, men dom fegisarna fick navigera mellan snödrivorna medan jag körde kross rakt över. 🙂Fullplaningsgippar eller ska jag säga fullfarts gippar går mycket bra, vi har även gjort slag med hög fart igenom. Brorsan har kört lite olika 360 både mot och från vinden. I övrigt är det lite svårt med renodlade trick eftersom att hoppa är uteslutet och att fenan behöver ha kontakt och bra bett i isen för att inte göra resan farlig.
Att göra kastfall på glansis vet jag inte hur det är men både jag och brorsan gjorde ett antal dag två eftersom vinddynerna var extremt många och stora. Som tur var dämpade snön lite men det gör ändå jävligt ont. Ingen av oss gick med huvudet före i isen men att ha en riktig kruka är ändå att rekomendera och står på min inköpslista.
Slutsatsen efter våra två seglingar är att lös snö och tun skare bara gör surfingen häftigare. Glansis är snabbt men speed och mindre surfbetonat medan blötsnö, som brorsan testade brädan i innan vi köpte, är skit.
Sammantaget skulle jag säga att detta är snö-is-brädor eftersom de är roligast så. Brädorna fem snöflingor av fem möjliga i betyg. 🙂Brorsan och jag filmade ganska mycket och farsan filmade när brorsan och jag jagade varandra. Det finns några häftiga speedrunns förbi kameran, lite vurpor, jippar och annat skoj. Det enda som saknas är att brorsan, som har materialet klipper ihop en film av det.
Hoppas att mitt svammel gav nåt.
/feg
-
@Rasmus_W 414693 wrote:
Smidigheten kommer inte av antalet repetitioner utan av rörelsebanornas längd. ….
Jag håller inte med dig, Rasmus, att styrketräning alena skulle frälsa oss vindsurfare. Som “erfaren (fd) styrketränande” är jag mycket stark i vissa moment. Tyvärr utvecklas “stöd- och antagonist muskler” inte i samma omfattning som de muskelgrupper som aktivt tränas, trotts varierade och blir alltså gärna obalanserat stark.
Bara för att man är stark i exempelvis knäböj innebär det inte att klarar att skifta balans mitt i rörelsen utan att gå sönder eftersom man då rör sig utanför det rörelse område i vilket kroppen är tränad.
Att jag säger detta berror på att jag själv drabbats av det och i processen nästan slitit sönder magmusklerna med muskelbristning som resultat. Detta känner jag av så fort jag stressar magen i vridövningar.Min erfarenhet efter detta är att kampsport, gymnastik och annan extremt variationsrik träning med kroppen som vikt, tillsammans med konditionsträning och flexibilitets- stretchingövningar är vida överlägset som träning för vindsurfing.
Men att segla Formula som 50kg tjej kan behöva lite grundstyrka tillsammans med det jag just sa.
/Jocke
-
Det är väl igen ide att ha:
– Flytväst när skallen slagen i bitar.
– Hjälm när man ändå drunknar.
– Flytväst och hjälm när man ändå fryser till döds pga att land är för långt bort.Själv kör jag utan hjäm för att jag inte har nåt att skydda och utan flytväst för att jag inte vill leva om det jag inte behöver skydda skulle visa sig ha behövt skydd trotts allt.
/feg
-
Jeppe e kung! 🙂
(Finns det HOT hjälmar för HOT nördar?) -
Ni pratar ju om olika tekniker på olika prylar och i olika förhållanden. 🙂
Min syn på saken summerar jag i tre punkter:
1. På formula och stora freeride prylar funkar det kanon att kanta brädan mot lä i planingsfart, detta genom att trycka med tårna när man står i fotstropparna. Då lägger man mer last på fenan och får lyft upp ur vattnet av fenan. På riktiga formulabrädor med 70cm fena och 12.5 som jag seglade förr nästan “flyger” brädan när man har det uppe på fenan. Detta är lite mindre tydligt på min nuvarande stora bräda, SB F-Type 138 (05:a) men funkar ädå bra.
2. På freestyle och vågbrädor är fenorna så små att det inte funkar att lasta dem alls utan det gällar snarare att hålla brädan så plan som möjligt med försiktiga fötter.
Som nån sa tidigare håller jag med om att den dag du kan lasta fenan på en vågbräda har du för stor fena och vågiskänslan är då helt borta. Min RRD Freestyle Wave L (2005) levererades med en Maui Fin Co. 27 cm Pre-preg fena som gav raktframraket-känsla som jag inte gillade. Kör med 23 cm idag och då är det mer lek igen.3. Oplanandes tycker jag att alla brädtyper tjänar på att lätt kantas åt lovart vid kryssande. Då funkar hela brädan som lateralplan och ger bra höjdtagning.
/Jocke
-
@SWE 496 413027 wrote:
Nja nu måste jag ju tyvärr klanka ner på en broder…:(
Yrkestrafik har inte den skyldigheten tyvärr…. Varfö vet jag inte ska jag vara ärlig att säga, men det kan ha med deras storlek att göra…Skulle vilja se en finlandsfärja väja för en segel båt eller vindsurfare inne i skärgården..De skulle definitivt gå på grund;)
Nu blev det ju lite OT men det är ändå skoj. 🙂
Att man ska “väja för den som seglar för sitt bröd”, eller vad det brukar sägas att yrkestrafiken gör, är en gammal skröna som är svår att avliva…
Men att väjningsregler går att debatera beroende på situationer, platser osv osv osv har faktiskt lagstiftaren försökt att ta hand om i Sjötrafikföreskrifterna (http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf) som gäller oss alla som framför “fartyg” på vattnet, och ja, även en vindsurfingbräda är ett fartyg i lagstiftarens ögon. Bara att läsa definitionerna i dokumentet ovan tillsammans med fotnotskommentarerna.
Det viktigaste tycker jag ändå kan summeras med “Regel 8 – Åtgärd för att undvika kollision”. Kan sammanfattas med att alla fartyg ska i alla situationer till varje pris undvika kollision.
Sen brukar ju folk oftast haka upp sig på vem som väjer för vem i nån slags prioriteringsordning. Även där har lagstiftaren förekommit oss medborgare/fatygskaptener.
“Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter
a. maskindrivet fartyg på väg hålla undan för:
…
4) segelfartyg.”Att dessa regler inte alltid är så självklara och att det finns utrymme för tolkningar illustreras tydligt med att väjningssituationer nog är det som de flesta protestförhandlingar handlar om i klubbseglingstävlingar med båtar.
I ovan nämnda dokument finns även dykarnas flagga med men jag såg inget om att man behöver skylta på vägarna i Bjuv för att varna för dykare. Där får ni tydligen simma fritt, mitt på vägen, utan flagga. Dock är konsekvenserna som Aftonbladet skriver om, i länken Fluff la in, kanske inte så roliga.
/Jocke
-
Nu tänkte jag hälla mer bensin på elden.
Jag gjorde en liten skiss (nedan) som visar alla (och Pure som frågade efter det) som inte vet hur det ser ut i björkvik vad det är vi alla tjafsar om egentligen.
Det finns alltså en udde som dykarna har som bas för sina simturer. Utanför den ligger en, ibland flera, bojar runt vilka det kommer upp bubblor och gummiklädda skallar med plastbrillor på.
Tyvärr ligger det rakt i linje med den kurs som en vindsurfingbräda behöver hålla för att komma ut på djupare och säkrare vatten. Mindre brädor och segel kan tom ha svårt att klara sig förbi udden i de förhärskande vindriktningarna, S och SV.Själv brukar jag vada ut utanför den sydligare av berghällarna nedanför stranden för att få en bra vinkel ut. Trotts detta är jag rädd för uppstigande dykare eftersom dom dyker upp lite här och där, vilket även en av dykarna här i tråden vittnat om.
Att gå i vid andra stranden (västerut), på andra sidan udden eller låta bli att vindsurfa vid Björkviksbrygga är lika uteslutet som att Dykarna skulle sluta dyka där. Till andra stranden är det lång promenad med grejerna och vinden kommer sällan in bra där. Att gå i på andra sidan udden är svårare eftersom berget är brant och halt samt att det blir mer kryssande för att komma ut på vattnet. Att sluta vindsurfa på björkvik besvarar jag inte ens.
I inläggen i denna debatt uppvisar vissa dykare en tydligt “huvudet i sanden mentalitet”. Bara för att lag och dykflagga är på er sida behöver ni väl inte kasta självbevarelsedriften över bord och utsätta er för onödiga risker. Att surfare är skylldiga att känna till regelverk osv gör väl inte att alla automatiskt gör det. Men ni förutsätter det ändå trotts att det är era skallar som riskerar att klyvas av en passerande fena. Någon jämförde tidigare med att surfa framför skärgårdfärjorna vilket vore lika korkat trotts att de är skyldiga att väja.
Jag skulle förvissa mig om att jag inte stoppar huvudet upp i motsvarigheten till en köttkvarn, vilket en fena i 20 knop utgör, samt att den som framför detta mordredskap är på det klara att jag simmar under honom.
Ni dykare är väl ändå vara ensamma vid nio av tio tillfällen därute eftersom vi sällan har seglingsbara vindar? Är det då så jobbigt att skylta/informera/snacka de få gånger det kommer en surfare? Är det så jobbigt/dyrt att ni hellre utsätter er för risken att någon ovetande kör på er?
Vad jag framförallt inte fattar är att de som bedriver kommersiell verksamhet som dykkurser är berädda att ta på sig ansvaret för sina elevers hälsa genom att släppa ut dem i vattnet utan att ens försöka göra nåt åt riskerna.
Personligen tycker jag inte att ni når fram nåt vidare med budskapet via ett internetforum iallfall, ni borde ju redan ha förstått att vindsurfare läser bokstäver lika dåligt som dykflaggor./Jocke
-
Nu vet jag inte hur det var i Björkvik i söndags, eftersom jag inte varit där sen 2003-09-14 men vill ändå säga några ord.
När jag har varit där har ofta dykarna lagt sin boj så att seglingsvinklarna mot given vind gjort det nödtvunget för oss vindsurfare att passera nära, på vägen ut från stranden. Detta försvarar inte att blåsa förbi i 20 knop men tyvärr så behöver en vindsurfingbräda lite fart för att kunna ta nödvändig höjd mot vinden.
Att det ibland varit två bojar och en gång till och med tre bojar med flera dykare simmandes mellan dem, “i ytläge”, underlättar ju inte direkt för vindsurfarna att ta sig in och ut till stranden.
Dessutom verkar inte alla dykare heller veta vad en dykflagga är. Dom dyker ju upp lite här och var, ofta långt ifrån sin boj.Självklart tycker jag att vi ska kunna använda Björkvik, både vindsurfare och dykare, men att skjuta över hela “skulden” på vindsurfarna och sedan gömma sig bakom lagparagrafer tycker jag är lite lamt. Det som morsor med barnvagn i stan som går rakt ut i vägen, med barnvagnen först, utan att se sig för eftersom att dom “har företräde” vid övergångsställen enligt lagboken.
Lite självbevarelsedrivt kanske kan minska risken för kollisioner, så för er egen säkerhets skull tycker jag att ni borde vara mycket noga med att bara komma upp från djupare vatten vid bojen.
Alla nybörjardykare som brukar vara i Björkvik ställer ju än högre krav på arrangörer/lärare att förklara för samtliga berörda att det finns fler som tar del av vattnet där, inte bara dykare.Kanske kan det vara läge att prata lite på stranden istället för att bara kasta skit på ett forum?
/Jocke