feg
Forumsvar skapade
-
feg
Medlem3 september, 2007 vid 16:00 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorKlart intressant diskussion/information som kom fram i denna tråd.
Lite annan vinkling på ämnet:
Men om nu JP gör “reklam” för sig genom att smutskasta konkurrenterna som det sägs i början av tråden tycker jag att det är jävligt patetiskt.
Är det slut på vettiga argument till varför man ska köpa JP-grejer eller varifrån kommer desperationen att ställa andra i dålig dager?Självklart tycker jag att det är intressant att vet om tillverkare för sina kunder bakom ljuset men om vi överlåter konsument upplysningstjänsten till konkurrerande produsenter är väl “upplysningen” inget värd. Informationen lär ju inte direkt vara objektiv.
Detta tycker jag skulle vara ett intressant uppslag till någon opartisk surftidning. Dock upplever jag inte att någon sådan finns på marknaden, dom verkar alla ha “fingrarna i vindsurfingsindustrins kakburk” när man läser tester, reportage osv osv.
hmm… vilket neggo inlägg det blev. 🙂
/feg
-
Jag bodde på påde Banana Bungalow och Rainbows End Surfer Hostel i Paia när jag var på Maui vintern 03/04.
Banana var klart billigast med $250/månad, men dom har höjt till $350 nu, vilket fortfarande är prisvärt. Jag minns inte vad Reinbows skulle ha men det kanske var 350 eller så, dyrare i alla fall.
Angående standarden sä ÄR det sunkigt, det gäller både Rainbows och Banana. Byggnormerna är på u-landsnivå enligt en snubbe som jag snackade med och de normer som finns följs inte. Lite kåkstadsskyffe över båda ställena med adra ord.
Kort beskrivning:
– målade väggar som ser ut som plywood
– enkelglas i “lodräta-skjut-fönster” som får kondens på fuktiga nätter och regnar in i skarven när det är tok-oväder
– nötta nålfiltsheltäckningsmattor med sand i
– enstaka ljuskällor med total avsaknad av inredningstanke eller mysfaktor
– kakel i “badrummen” som en 5 åring skulle kunna lagt snyggare
– Lätt äckligt/stökigt “kök” med låg utrustningsnivå på allt från kastruller till dricksglas.Nu låter det som att jag sågar hostel (båda) totalt och visst gör jag det. De är inte ställen jag skulle bo på tillsammans med flickvän men för bara mig är det gott nog. Det är ju en surf/vindsurfsemester, inte en hotellsemester.
Men som Destruction sa tidigare så är hostel bra att bo på när man reser ensam. På Rainbows var det nästan uteslutande folk som surfade, vindsurfade eller kitesurfade medan det på Banana fanns alla möjligas sorters typer. Från några “halv/helpundare” som bara satt i bubbelpolen hela kvällarna och rökte (blev senare haffade av polisen) till riktiga “Lyxturister” med kameror och bärbara datorer för 10.000-tals kronor.
I det billigaste alternativet på Banana är det sk. dorm-boende, dvs att man delar rum med minst tre andra personer och sover i våningsängar vilket gör att det inte går att undvika att umgås med folk. Jag bodde 10 veckor på banana och av dom som passerade igenom “mitt” rum var det bara en kuf. Övriga var mycket trevliga och roliga att snacka med.Att välja mellan Rainbow och Banana tycker jag mer beror på var du tror du kommer spendera mest tid, Hookipa eller Kanaha. Från Rainbow är det mycket nära till Hookipa medan man från Banana kan hamna i körer på Hana Highway (är som en svensk 70-väg) på väg mot Paia och Hookipa. Från Banana är det dock smidigt ner till Kanaha.
Att tänka på vid valet är att det är lättare att få platts på Banana än Rainbow pga Banana är mycket större med fler sängplatser.När jag var på Maui bokade jag resan 14/12 och åkte 17/12 på morgonen och landade 17/12 vid 21 på Maui utan att ha vare sig bil eller boende bokat. Det var mindre smart men jag hade extrem tur och fick tag en säng för en vecka på Rainbow och en svindyr bil (sedan) med fällbart baksäte från Hertz.
Eftersom det var i jultider var allt redan uppbokat och det blev många nej när jag jagade billigare bil och annat boende. Hade tur igen när min vecka på Rainbow var över och fick en säng på Banana som jag behöll resten av tiden.
Nu i vinter ska jag boka lite innan så att jag har allt klart när jag kommer fram och vet vart jag ska ta vägen. 🙂Tipps: Boka bil och boende i tid hemifrån, vänta inte till du är på platts. Spelar egentligen ingen roll var på norrsidan man bor eftersom avstånden inte är så fruktansvärt långa.
Angående bil har jag mycket bra erfarenheter av “Word of Mouth” som är en vrakbiluthyrare med mycket bra priser. En kille jag delade rum med hade också en bil från dem och råkade ut för ett växellåderas. 20 minuter senare var en bärgare på platts med en ersättningsbil till honom och tog med hans gamla vrakbil tillbaka. Min bil hade inga som helst problem förutom att kupefläkten var paj. På det stora hela gjorde det dock inget eftersom jag nästan alltid hade rutorna nere. Det var bara under de två stor ovädren som passerade som det var lite jobbigt. Ena gången var det tre dagar i rad med total igen imning på insidan av rutorna och att veva ner ens lite gran gjorde att det forsade in regnvatten. 🙂
/feg
-
Jag har egentligen inte nåt med diskussionen att göra och är väl kanske lite väl OT men ändå.
Varför säger alla Slalom? Jag har inte sett en enda som har slalomgrejer segla nåt som liknar slalom som det var “på gamla goda tiden”. Oftast seglar dom bara rakt ut från stranden och tillbaka in igen och går iland. Gippar är sällsynta och rundningar av bojar är obefintliga.
Hur skulle en slalomtävling, enligt förslaget ovan, se ut egentligen och hur ofta skulle det ens vara möjligt att genomföra? Kanske pratar ni om olika världar, dvs väst- och östkust. På östkusten denna sommar hade det nog i alla fall blivit få riktiga slalomtävlingar.
/feg
-
Vill bara påpeka att det aldrig är kunskaps-/teknikbrister hos surfaren som gör att man inte lyckas med önskade manövrar. Att kolla videos/läsa instruktioner kommer aldrig att hjälpa. Det är ett MATERIALPROBLEM, fel grejer helt enkelt, detta ÄR en materialsport. Om jag hade samma grejer som snubbarna i PWA skulle jag också rippa järnet i monstervågor, göra gravitationsföraktande freestylestunts osv, osv.
Den enda lösningen på dina problem är att köpa nya grejer så blir du värsta supersurfaren. Öppna plåboken och erövra fullplaningsgippen = lätt som en plätt! 🙂
/fegisen
(kanske ska påpeka att detta var ett försök till humor.)
-
Närru Niklas, jag är oskyldig, det är Mackan som är fjantig, jag är bara jävligt feg! 🙂
Men jag håller med i det han sa, jag är ju frälst jag med./fegisen Jocke
-
Mycket positivt att se att det finns data som talar ett så tydligt språk. Min (och andras) syn på dessa missfoster till fordon är alltså inte grundlös utan i högsta grad rättfärdigad.
Passar även på att berömma förskingringsbolaget Folkskam som faktiskt gör ett lysande jobb i sina uppföljningar av trafikolyckor. Att ta del av deras empiriska data från verkliga olyckor ger så mycket mer än krocktester som EuroNCAP.I ljuset av dagens rapporter om den ökade trafikdöden och vägverkets förslag till lösning som exempelvis mobila fartkameror, klippa märken i körkort vid förseelser osv, kanske även den disparata fordonsparken kan börja diskuteras. I denna diskussion bör även miljöfrågan ingå som en viktig komponent. Liten miljöpåverkan och tunga bilar är lika oförenligt som säkerhet vid kollision mellan olika stora och olika tunga fordon.
Min slutsats är som jag sagt tidigare. Stora och tunga bilar med hög marfrigång och stora hjul är helt obefogade om man ser till hur genomsnitts Svenson brukar sin bil. Svenson åker ju ensam på väl underhållna asfaltvägar i 9,9 fall av 10 alltså bör små, effektiva och energisnåla bilar dominera trafikmiljön.
/Jocke
-
@rookie 385938 wrote:
En större freeridefena (34cm) botade spinout för mig (RRD FSW101)… //Ö
Om det krävs en så stor fena för att få en 100 litersbräda seglingsbar så har du fortfarande problem med antingen din seglingsteknik, trimmet på grejerna eller både två, fenan är bara en huvudvärkstablett i sammanhanget.
Att segla en FSW bräda så mycket “på fenan” stjäl otroligt mycket av det som är skoj med brädtypen. Gillar du hög fart och mycket fentryck tror jag nog att det hade varit bättre/roligare med en liten freeride eller slalombräda istället.
Vill du däremot få ut max av din FSW så prova med en mindre fena och labba med trimm och stance så kommer du få se en mycket roligare och livligare sida av din bräda, lättare att svänga och funkar framförallt i vågorna helt plötsligt.
Själv hade jag problem när jag första gångerna seglade min gamla RRD vågis på 90 liter efter att ha varit van med stora freeride- och formulabrädor. Mindre brädor med små fenor kräver mycket bättre trimm och mycket försiktigare fötter. Rakt bakben är nästan uteslutet förutom när det går riktigt fort. Men då är det väl dags att svänga 🙂
/Jocke -
@Royn 384711 wrote:
Har en RRD FSW 97L med en 25 cm Freestyle wave fena, som jag kör 4.5 och 5.3 på….har inte testat 6.4 än men tror att det kan vara i största laget då jag väger 92kg….men inte vet jag.
Jag har ungefär samma förutsättningar, RRD FSW L 2005 (97L) och väger mellan 90 och 95. Seglar oftast 4.7, 5.3 och 5.9 på den brädan i allt från Torövågor till plattvatten. Jag har även kört 6.3 och 7.1 men för dessa storlekar tycker jag bättre om min freestyle eftersom jag i sådana vindförhållanden inte har någon nytta av brädan “litenhet” utan hellre kör riktig freestylebräda.
Tillbaka till topic igen.
Originalfenan på 25 cm tycker jag var på tok för stor. Brädan känns ju som en rakt fram projektil (rena slalombrädan) och svängar på vågen är en ren brottningsmatch.
Med min nya 23cm Maui Fin Co MFC Freewave är brädan lite lösare och svängigare samt mycket roligare i alla förhållanden.
Större fena kanske minskar spinouteffekten men det är att behandla symptom och inte att bota sjukdom.Botemedlet till att lösa dina problem har du redan fått. Balansen i riggen.
Generellt gäller att det inte ska vara något drag i vare sig fram- eller bakhand utan bara i selen. Då är det balans i riggen och därmed mindre tryck på fenan.Kolla på http://www.guycribb.com, technique, magazine articles för tipps om allt vindsurfing relaterat. Mycket informativt och välskrivet med bra pedagogik. Läs exempelvis “The Truth About Harness Lines”.
/Jocke
-
@SWE176 385615 wrote:
1. För att få loss seglet från vattnet måste lattorna bukta neråt.
2. För att få seglet att lyfta dig ur vattnet måste lattorna bukta uppåt.
3. Underliket går långt ner på stora segel. Det släpar i vattnet.Stämmer inte med mina erfarenheter.
Jag vattenstartar alltid mitt 9.5 och tidigare, när jag hade formula, 11.5 och 12.5 segel (Gaastre Nitro III).
Kanske att mer moderna segel är svårare men beskrivningen nedan fallerar aldrig för mig, oavsett hur lattorna ligger:
– “lägg/simma” grejerna så att brädan ligger orienterat i halvvind (dvs vinden rakt i sidan), bomnocken pekandes åt lä och masttoppen akteröver.
– Ta tag i bommen, nära masten, under vattnet och ryck mot vinden snett uppåt samtidigt som du simmar mot vinden.
– “Dra/svep” seglet mot vinden medan brädan ligger kvar som tidigare genom att du håller emot exempelvis fenan med foten. Om lattorna av en händelse buktar åt fel hål är det bara att göra ett bestämt “pump” med riggen så poppar dom rätt.
– När masttoppen pekar nästan rakt mot vinden har seglet så pass mycket lyt av vinden att det bär sig själv, även i vindar vilka det är omöjligt att vattenstarta.
– när seglet fått vind under sig så vilar man underliket på brädan mellan fotstropparna i väntan på en vindby stark nog för en vattenstart.Oftast behövs bara 1-2 ryck och nåt simtag med fötterna för att få upp masten ur vatten och sedan bara ett “drag/svep” mot vinden för att vinden ska lyfta hela seglet. Sen är det bara att vattenstarta upp ur vattnet helt vanligt.
Att simma upp riggen genom att lyfta toppen och vidare har jag aldrig fattat. Det är ju svinjobbigt. Meningen med att vattenstarta är ju att vinden ska göra jobbet och att man själv ska åka snålskjuts! 🙂
/Jocke
-
Sök på reseforumet! 🙂
Jag vet att jag svarat på några inlägg om Rhodos, dock ej om Prassonissi utan om Trianda/Ixia.
/feg -
@mes 375516 wrote:
:)Du är ju extremt harcore jämfört med mig…
Oj, det var en helt oberättigad tro om min kapacitet… hardcore… hehe! Jag fegar mest runt som vanligt. 🙂
Beggade SO eller SF med master låter mycket bra men är ju helt värdelösa som dammsamlare i förrådet. 🙂
Kör stenhårt på att det är för din mentala hälsas skull som du måste surfa, du flyttade ju väster ut för surfingens skull ju!Kom på en grej till angåend testrigga mast och segel. Ha gärna i bakhuvudet att olika master är olika styva/snärtiga/rappa. Mina master införskaffades med tanke på min vikt – ehhh – överhängande bukfetma 🙂
Är man lättare kanske lite mjukare master är att föredra osv osv osv.Nu måste det bli surftid snart! /Fegisen
-
Om priset avgör blir det en SDM av nåt junkmärke, såna har jag knäckt som tandpetare…
Sen jag köpte RDM 2002 (Gulftech 100%) till mina småsegel har bara en mast gått av och det var i stora vågor på Maui, och den fick jag på garantin 🙂
Börjar man räkna kronor per seglad timma har dessa master väl betalat sig för mig så jag rekomenderar definitivt RDM även om det kan kännas dyrt.Viktigast är, som Jeppe säger, att provrigga det aktuella seglet på olika RDM-mast märken. Jag har ett Hot SuperFreak 4.2 som inte gick att rigga alls på vissa mastmärken men när jag fick i rätt mast stod det perfekt. Ska bara köpa mast nu också 1,5 år efter att jag köpte seglet 🙂
/fegis-Jocke
-
feg
Medlem7 mars, 2007 vid 13:52 som svar på: YEEAHOO – kanske är säsongen igång på Torö igen (sön 11 mars)Har du koll på isläget? Skulle vara lite läbbigt om det kom ett isflak från Trosatrakten mitt bland vågorna.
Vad gäller vind, temperatur och sol ser det ju perfekt ut! 🙂
/feg -
@Oscar 367059 wrote:
vilken kolbom som helst är “bättre” (styvare) än den bästa alubommen.
Har fått skäl att omvärdera min uppfattning som är/var samma som din. Jag köpte en 1200:- Local Spirit bom i fredags och har is/snö-surfat två dagar med den med tillhörande krascher, kastfall, pumpningar och aphängande. Även jag är för tung och har upplevt “gummibandsbommar” av aluminium men denna känns mycket bra. Ska dock vänta till till vattensäsången för slutgiltigt omdömme.
En fundering är att mycket av “styvhetskänlan” i bommen sitter i frontbelsaget och att en alubom kanske blir gele först med tiden när alla hål där den skruvats ihop nötts upp och bommen därmed börjat glappa.
/feg
-
@kinetic 366897 wrote:
…att Pirate gör en ännu djupare fena (4-5cm djupare borde räcka) så man kan använda den i hyffsat djup snö…
Håller med om att en lite djupare fena kan vara bra, jag hade många “spinnouts” i söndags pga att vinden gjort snödrivor som var högre än vad fenan är djup. På filmen (när fjant redigerat klart) kommer dessa släpp att synas tydligt. Ett av dessa fensläpp resulterade i ett brutalt kastfall när fenan bet i isen igen (aj!).
Funderar bara lite över brädans hållbarhet med en djupare fena. När fenan släpper i full fart och sedan “hugger” i isen igen misstänker jag att lasten i fenboxen blir rätt hög.Trots riskerna med snödrivorna var det extremt häftigt att segla bland dem. Med bra balans i riggen (=mindre tryck på bakfoten) ökade lekfaktorn i att studsa runt i högarna och carva sönder dem. Bland det häftigaste var djuuuuupa slörar/länsar på snö som är så tjock att fenan inte når ner i isen. Snacka om surfkänsla, tystnad… och fart! 🙂
Jag är otroligt nöjd med brädan, den överträffade mina vildaste förväntningar. Känslan är väldigt lik vanlig vindsurfing på plattvatten. Brädan svänger tajt, rent och konsekvent på ett fint skär som en snowboard eller vindsurfingbräda.
Gippar, 360 och vanliga slag är det trixigaste jag avverkat ännu. Hopptrick känns ganska uteslutet efter kasfallet. 🙂En otrolig fördel med denna brädtyp är att kroppen tränas på samma sätt som vid vindsurfing. Jag hade lätta känningar i vaderna, magen, nacken (kastfallet) och underarmarna. Jag ska köra massor fram tills islossningen.
Riktiga sommarvibbar mitt i snöyran. 🙂
/feg