fjant
Forumsvar skapade
-
Oj, det där ser lite partiskt ut. Vi ska ju inte glömma att det finns många bra tillverkare. Vill man köpa svenskt är DLS ett bra alternativ. Deras produkter får alltid mycket uppmärksammhet och uppskattas! Jag har tyvärr inte lyssnat särskilt ycket på deras grejjer, men tvivlar inte på att de är grymma! http://www.dls.se
/Fjant
-
Så ska det låta!
Låter bra att du funderar på en fyrkanalerna och driva “frontarna” med också. Se dock till att fixa själva installationen av de högtalarna. En redig baffel mot ytan där de sitter, och se till att inget hänger löst och skallrar… Finns inget värre än när inredningen sjunger med.
Angående låda så är det faktiskt inte så märkvärdigt att räkna och bygga. Jag rekomenderar absolut en sluten låda, av de orsaker jag tidigare nämnt.
Om du vill kan jag ge dig formler och du kan räkna själv, annars kan du bygga på tillverkarens rekomendationer, som tyvärr inte alltid verkar stämma verkligheten.
Angående själva bygget bör du bygga i MDF, helst >20mm eller tjockare. Du bör heller inte bygga den helt rektangulär, det är bra om en av “väggarna” lutar en aning. Detta för att undvika stående vågor inuti lådan. Lådan fyller du till 40-50% med dämpull och klär in den i nålfilt. Allt detta finns att köpa där du väljer att köpa elektroniken.
Jag har ingen aning om vilken budget du tänkt dig, men jag skulle höfta till med en rekomendation, och säga att ett element för ~1000:- och ett slutsteg för minst ~2500:- och kablar för sammanlagt ~500:- Sen tillkommer ju trä, lim, dämpull, nålfilt, mm.
Observera att priset absolut inte säger allt om kvaliteten, men man måste ju ha en budget, och för dessa pengar anser jag att du kan få en riktigt duglig bas och ett slutsteg (4 kanaler) som klarar jobbet med basen, och ger ett rejält lyft för frontarna. Sen kan man ju alltid köpa billigare grejjer, men jag tycker att detta är en “undre gräns” för att inte bli besviken på grejjerna.
Man kan ju också köpa beggat, men det är ju en speciell känsla att komma hem med en laddning ny elektronik till sig själv, och öppna paket som ett barn på julafton!!! (jag är väl inte själv om att tycka det här?)Nu vill jag inte på något sätt göra reklam (som om jag nu skulle tjäna nåt på det?) men en bra butik att handla på är BRL. Detta av 3 orsaker:
*De har ett skapligt sortiment av tillbehör.
*Det finns många butiker, alltid nån i närheten.
*De säljer Rockford Fosgate, mitt favo märke, som vinner tester i alla tidningar, och som låter jäkligt bra!
http://www.brl.se/Om du berättar vilken budget du tänkt dig så kan jag ge exempel på grejjer att köpa och exempel på låda. Observera att jag skriver exempel och inte förslag, jag vill inte bli beskylld för att ha lurat nån att förköpa sig på grejjer!
/Fjant
-
Gulpf, nu satte jag kaffet i halsen!!! Vad är det som händer där ute i verkligheten?
/Fjant
-
Här är en bild på min bas, byggd i 30mm MDF och stagad med spånskiva. Reonansdöd är bara förnamnet!!!
Och en sak till; Sikta på ETT element, det är fulständigt bortkommet att använda TVÅ (så länge vi inte snackar “top of the line” system).
Hellre ett element för 1000:- än två för 500./Fjant
-
Tjena Getwet!
Jag har en del erfarenhet inom området, har byggt billjud i min Volvo och i brorsans Toyota, och nu är 3e projektet igång, med vår Sprinter!Vad du behöver:
*Ett slutsteg, sikta på ett tvåkanals med justerbart LÅGPASS filter. Det innebär att du har en ratt på slutsteget där du ställer basen högsta tillåtna frkvens. Brukat hamna nånstans mellan 70-100Hz. De 2 kanalerna bryggkopplar du, då används bägge kanalernas effekt till att driva samma högtalare.
*En bashögtalare. Här finns många alternativ. Antingen köper du en färdigbyggd låda anpassat för ett specifikt baselement. Bara skruva i elementet i lådan, så är det klart.
Andra altervativet är attt bygga egen låda. Jag skulle rekomendera en sluten låda, då de är enklare att bygga och låter bättre. Nackdelen med en sluten låda är att den ger lägre känslighet, altså behövs mer effekt för att kunna spela lika högt som en basreflexlåda. Å andra sidan tål den slutna konstruktionen mer effekt.
Lådans volym beräknar du med olika formler. Värdena på elementet brukar vara lätt att hitta. Om du vill bygga lådan själv, så kan jag ge dig mer tips vad du bör tänka på och vilka element du ska kolla efter och formler att räkna med.*Kablar!
Här slavrar dom flesta! Jag är lite av en audiofil nörd och folk omkring mig tycker det är trams att lägga pengar på en sladd. Men det är viktigt, inte minst inom bilstereovärden.
Det första du gör är att kolla om du har lågnivå utsignal från din nuvarande stereo. I så fall köper du en Y-koppling som gör “2 sladdar till 1” och sen en signalkabel av önskad längd. Denna ska gå från stereon till slutsteget som ska driva basen. Det är viktigt att denna är SKÄRMAD!!! Och köp inte biltemas “skärmade” för 29:90, den duger inte!!! Lägg ett par hundra spänn på sladdkräket, det lönar sig! Om du har en dålig kabel fungerar den som en antenn och kommer därför mata slutsteget med allehanda konstig information som den snappat upp från bilen ström- och magnetfält. Det kommer altså låta apa i värsta fall. Du ska ochså tänka på att lägga denna sladd avskiljd från andra sladdar i bilen. Om du buntar in den tillsammans med bilens övriga sladdhärvor får du garanterat störningar.
Om din stereo inte har lågnivå ut, så får du mata steget med högnivå, det vill säga samma signal du matar högtalarna med från stereon. Dessa är inte lika känsliga för störningar som lågnivå, men låter sämre, då det färgats av stereons lilla skruttiga slutsteg.*Du bör dela dina andra högtale!
Detta gör du för att avlasta dom, så de slipper spela den bas som din nya subba (!) ändå kommer spela. Dian befintliga högtalare kommer låta bättre och tåla mer effekt. Det blir även mindre skrammel i tex. dörrarna, om du har dem där.
Det enklaste sättet är att löda in en kondensator i serie
med högtalaren. Välj en kondensator på ca. 400mikroFarad. En sån kan kosta en slant, framförallr om man väljr “lyx” kondensatorer. Du kommer få en delning på ca. 100Hz. Större kondensator -> lägre delning.
Det funkar på så sätt att kondensatorn “tror” att växelström under 100 Hz (i det här fallet) är likström, efterssom det tar så lång tid för signalen att växla mella plus och minus. Den “släper inte igenom” likström.
Ett annat sätt, dyrare men bättre, är att köpa ett sk. subsonic-filter. De är oftast justerbara så man kan ställa delningen själv.Det var en lite samanfattning (puh), hoppas det gav dig något.
Att tänka på är att bilstereo (och ljud i allmänhet) är fullt av kompromisser!!!
De värsta fiendena är pris och utrymme. Man vill ju ha en LITEN bas i bilen, men kan den låta bra, osv. osv. osv.Jag slänger in en bild på min bas, som sitter i Volvon, men som troligtvis kommer hamna i Sprintern. Lådan är på bara ~20Liter, men med ett bra element (med “rätt” värden) kan man komma undan med liten låda.
Hoppas du får nåt samanhang i det jag skrev, det är så svårt att skriva saker på “impuls”.
Ös på med frågor nu, sånt här är kul!!!
/Fjant
-
Jo, det var därför jag syftade på ett tjockt band. De riktigt tjocka står garanterat rakt upp när man böjer dem så mycket.
-
Jag vet inte riktigt vad du tänkt dig, men jag tycker det borde funka med ett tjockt spännband, som man klipper av i lämplig längd och skruvar fast… Finns billigt på macken…
/Fjant
-
Han har ju rätt låg tyngdpunkt… och världens största ego… Det kommer man långt med!
/Fjant
-
Shit! Jag är förälskad!!!
Verkar för bra för att vara sann!!/Fjant
-
Jo, jag håller med till viss del… Båda jag och tjejen tyckte förrut att 740n var en riktig ful och trist bil… Men vi har båda ändrat uppfattning och tycker att praktiskt är snyggt, därav 740 nyfunna skönhet! Har sett när goda vänner jobbat i 1/2 timma med att stuva ner barnvagn och ungar och allt därtill i sin fiiina, opraktiska S60… Inte mycket till bil, om jag får säga vad jag tycker!
Praktiskt, funktionellt, billigt -> Snyggt!!!/Fjant
-
Tråkigt att hon vägrar 740, för det är annars en helgrym bil. Min tjej var skeptisk när jag föreslog 740, men jag “satte ner foten” (fjäskade och smörade som fan), och så köpte vi en 740 för 30000. Mycket bra bil, som vi bägge är mycket nöjda med nuförtiden.
Du får köra nån övertalnings-kampanj, för jag tror att 740n är svårslagen i den prisklassen. Vad utrymmena beträffar finns det många konkurenter, men repaartions och servicekostnaderna är mycket låga, och det finns reservdelar på macken! Soppaförbrukningen e inte heller så farlig som folk säger, vi kör våran på 0,9-0,95 blandat och 0,7-0,75 på lansväg./Fjant
-
Sist jag kollade på kartan så var det ganska mycket vatten söderut och österut från Torö. Gotland skymmer lite, annars ligger det på ända från Polen (!). Ta en titt på kartan, så förstår du varför det kan bli så stort på ostkusten.
/Fjant
-
Ok, hoppas det löser sig!
/Fjant