fjant
Forumsvar skapade
-
Blev de nå åka av på kärringvik/stenstrand??
Själv hade jag heldag straffarbete på tomt & trädgård.
Tallarna vajade, och när jag kollade läget i hemmaviken var det ganska bra tryck. (dock rak onshore på västan…) Fick nöja mig med att fantisera om gubbhögt och sidvind, medan jag stod vid vid sågen…//Fjant
-
Mina senaste bilar har fällt på det sättet och lastat otroligt bra. 2 brädor, 5 segel, rigg, tillbehör får plats, och frun kan åka med i sätet bakom förarstolen. Viktigt att även kolla hur baksätet fäller om man vill få med passagerare, om det är 60/40 så skall 60-delen vara på bilens högra sida.
Mina bilar:
Volvo 850
Renault megane combi
VW Golf combi(på megane o golf är funktionen tillval, på volvon verkar det vara std)
Lastar lika bra alla tre!
/Mackan
-
@Herr Pelegrin 742333 wrote:
Jag trodde att detta skulle ge resultat men tydligen är det ingen som saknar en bräda…
Ja, vi får väl hoppas att det inte saknas en surfare någonstans då! Kallt nu…
🙂/Mackan
-
Hej igen. Som sagt, finns många bra bilar!
När det gäller fällning av säten har jag några önskemål:– Fällbart framsäte, som fälls framåt till att bli nästan plant (och så lågt som möjligt)
– 40/60 delning av baksätet (sällan bilar i denna storlek har 40/20/40) där den breda delen skall fälla på höger sida. Har en Ford focus 2007 i familjen (fantastisk bil för övrigt) men den fäller fel. Den fäller den smala sidan på höger sida. Det innebär att hela baksätet måste fällas för att kunna lasta surf = inget baksäte bakom föraren när man åker till surf.
– Sittdynor i baksäte. Vissa bilar fäller ryggstödet över sittdynan så det blir nästan platt. (min nya golf). Andra bilar kan man lätt lyfta ur sittdynan så att ryggstödet faller ned ordentligt (min gamla megane).
Men vissa bilar, som familjens Focus, fäller inget bra. Ryggstödet hamnar i en hög lutning uppåt när man fäller det. Sittdynan går att lyfta för att ryggstödet ska komma ner längre, men då står själva sittdynan upp lodrät istället. Sittdynan kan givetvis tas bort, men då är det verktygslåda med torx-skruv som gäller, inget bra.Så det finns en del att klura på, men det mesta styrs ju av hur man använder bilen.
En gång i tiden hade jag en Clio. Då tog jag helt bort ryggstöd och sitdyna i baksätet när det var “efterjobbet-surf-säsong”. Den lastade förvånansvärt bra, men master fick ligga upp på instrumentpanelen, vilket ger dålig sikt.Bifogar en bild på vår tidigare bil, en 855. En jäkel på att lasta, men jag lovar er; Meganen och Golfen lastar lika bra! 2 brädor, skymmer inte sikten. Master på brädorna, skymmer inte sikten. Segel och bommar når inte särskilt långt framför B-stolpen (bara någon cm). Fortfarande möjligt att ta med en passagerare. Och övriga tillbehör bakom passagerar stolen.
(855 är ju som v70 generation 1. Trevliga, men dyra i drift Och som regel gamla och sletna)Lycka till!
/Mackan
-
Jag tycker “golfklassen” är en bra kompromiss. Se till den har fällbart framsäte.
Jag hade en renault megane kombi. Lastar lätt 2 brädor och 4 riggar plus packning, och bilen kan ändå användas som jobb-pendlare med grejjerna i, utan att sikten är skymd. Sätesplatsen bakom föraren går också bra att sitta i med denna packning.
Meganen är nu på andra äventyr, nu är en golf kombi med samma lastmöjligheter på gång.
Småbil funkar också, men där har jag inte lika mycket erfarenheter. Tycker man vinner mycket på att kliva upp ett snäpp i storlek.
Lycka till!
/Mackan -
@john1 737846 wrote:
Vi skall nog vara mycket försiktiga med utlåtande. Plötsligt blir det förbjudit att vindsurfa näre vindkraftverk, vi kan jo ta deras vind. Vi skall nog gå före i denna fråga och inte hopp för högt med stora segel.
JJOch då ska vi inte tala om kajtarna…
🙂/Mackan
-
Skönt att det verkar komma lite vind! Har varit en klen höst för min del…
Sitter och klurar på vart/om jag ska åka, hur tänker ni andra?
Fituna, för mycket väst.
Björkvik, massa chop.
Hemmaviken, för mycket väst.
Torö, för klent (?)Mackan
-
Flera bra svar.
Ett problem som ofta uppstår som nybörjare är att man tappar höjd när man försöker komma upp i planing. Risken blir då att man får lägga massa tid på att försöka kryssa tillbaka, alternativt bära grejerna tillbaka uppe på land. Inge kul…
Bästa vore ju att kunna få nöta på downwind så länge man orkar, och inte behöva bekymmra sig. Följebåt kanske skulle vara nåt! 🙂Mackan
-
Ja, visst, mindre borde gå att bygga styvare. Fast kundkretsen är väl mer prestandakrävande i den storleksklassen, så det är säkert för stor risk att lägga stålar på utveckling av något dylikt.
Men det vore coolt! Med min 5,9:a mäter gearbagen in på 2m. som längst. Och brädan hoprullad i en påse! 🙂
Mackan
-
Vad tror ni om en mindre modell, typ klassisk freeride på 110 liter?
Skulle va klockrent att ha med sig på båtsemestern! En 6.0 som störst så får man utan problem plats även i en mindre ruff./Mackan
-
Kolla med Jimmy Hellberg, han satsade ju på att segla Gotland runt (utom tävlan) med fårmule.
Kommer inte ihåg hur långt han kom. Det var ett antal år sen.
Jimmy seglar kölbåt nu för tiden,Mackan
-
Och jag stod och spacklade en gammal Express-köl. Hur f…n står det till med prioriteringarna, måste jag fråga mig själv.
Ses nästa gång då! 🙂Mackan
-
Ser riktigt trevligt ut! Och lagom stort med tanke på årstiden…
Snyggt seglat och fotat!Mackan
-
Shit va fint! De magiska smaragdgröna vågtopparna! Otroligt fina bilder!
/Mackan