fjant
Forumsvar skapade
-
Jo, fuktproblem lär det bli, men man kan ju alltid ta upp hål och montera i några ventiler av marin modell. Angående snöskoter så tror jag inte att den går in i nån vanlig skåpbil pga. hjulhusen som stjäl bredd. Sen kan det bli svårt att lasta så tunga grejjer. Lätt lastbil med bakgavel-lyft som kan ställas som en ramp skulle jag tro att du behöver.
Det finns ju en del olika bilar att välja mellan. En beggad skåpbil som sannolikt gått i yrkestrafik kan nog vara sliten om man har haft nån anställd som kört den. Tror att skicket och utrymmen mm. är viktigare än val av märke och modell. Ett tips är dock att köpa diesel, billigare i drift. Jag skulle personligen undvika äldre Ford Transit (Trash-it…). Skramliga och rostiga…
4-hjulsdrift är nog mycket ovanligt. Enda jag känner till är VW transporter, med dess olika utföranden.Jag och brorsan har em merca sprinter som gått som surfbuss. Den är ca.3,30 lång och 1,8 hög i lastuyrymmet. Vi har löjligt mycket utrymme i den, mha lite enklare inredning som vi monterat.
///
Fjant -
Hyr på Vela-ventret, mycket trevliga, bra läge och bra utrustning.
Tror inte du behöver boka, när vi var där (feb) var det rätt lungt, och alltid massvis med grejjer att välja mellan.Instämmer med tidigare talare om Mistral-centret, undvik det. främst pga. ägaren som är en riktig gris. Diskuterade pris för kite-kurs med honom, och det var direkt taggarna utåt. Tom. personalen uppmanade mig att gå till nåt annat ställe, och slängde onda blickar mot ägaren.
Hoppas du får tur med vädret.
Själv var jag där i februari, 2 veckor. 8 dagar vind >5,6, varav 2 bra vågdagar, annars mer stök på revet./Fjant
-
Underbar läsning Jeppe! Hoppas våg- och vind trenden håller i sig!
/Fjant
-
Själv körde jag ett par timmar efterjobbet-surf i gjörveln. Funkade mycket bra på vindriktingen, lite vindskugga närmast land, men lätt att ta sig ut (sidvind).
Trevligt med sol och fortfarande värme i vattnet. Pangtryck i 5,3. Synd att man var ensam…/Fjant
-
Intressant fråga! Skulle va kul att få med en liten bräda i segelbåten.
Undrar dock hur hårda kompromisser som måste göras…/Fjant
-
Coolt!
Får ha nån mackapär som kompenserar för vind så den håller sig still!
Risk att den gör som en Kite annars, dvs. flyger upp på land!/Fjant
-
Kitaren gör helt fel! Enligt mig ska en kitare alltid gå i lä om vindsurfaren vid liknande situationer! Annars riskerar han att sätta linorna i surfarens rigg.
Enligt traditionella sjöväjningsreglrer är kitaren dessutom väjningsskyldig då han seglar för babords halsar.Hoppas dom inte skadade sig…
/Fjant
-
Underbart inlägg! Diggar annonserna!!!
/Fjant
-
Ja, det får inte va mycket snö alls för den lilla. Fick en del riktigt obehagliga “spinouts” med den när det var lite ojämn is med delvis snö… Men som sagt, med lite tryggare/jämnare förhållanden får jag ge den en chans till!
/Fjant
-
Får väl ge den lilla fenan en chans till då… 🙂
/Fjant
-
Känner att jag vill dela med mig av mina åsikter om Pirate-brädans sväng.
Brädan har en “snowboard-midja” och hyffsat rund outline. Stålkanket ligger inte i förrän brädan lutas.
Om vi tänker oss en bräda med helt rak outline så ligger den i kontakt med isen endast vid fena och en mycket begränsad längd av stålkanten när man svänger. Förhållandet är detsamma, oavsett lutning, tills hela stålkannten ligger i isen, altså i princip hela brädans längd. Nu svänger den nog inte särskilt mycket längre…
Pirate-brädans kurviga outline gör att man vi liten lutning har endast en liten del av kanten i isen. Ju mer man lutar desto mer stålkant läggs i isen. Vid “max lutning” ligger ca. 30cm an kannten i isen, samt den lilla spetsen som blir längst bak. På så sätt har brädan en progressiv sväng som svarar både på tryck och lutning.
Det är min högst amatörmässiga analys av brädan efter 3 vintrar. Jag kör alltid med långa fenan, då brädan har en roligare sväng med denna.Som en paralell i frågan kring kanttrryck och lutning så kan jag berätta att jag kör brädan lite som en formula. Den går helt enkelt bättre om man seglar den på läkanten. Låter man den ligga plant mot isen så tycker jag fenan “skär fast”.
Det är absolut inga problem att segla brädan på kant, så länge man inte lägger på tryck på mastfot och framfot. Då svänger den förståss! Likheten med vindsurf i flytande vatten är slående! 🙂Jag är överlag mycket positiv till Piratebrädan! Framförallt det faktum att den bara blir bättre av snö! På blankis är det optimalt för den som bara vill åka fort, men med snö blir den mjukare, tystare och mer följsam! Dessutom minskar man svängradien radikalt! Mer snö!!! Nackdelen med snö är väl att det krävs mer vind…
Jag är dock lite kritisk till fenan. Bägge fenorna är slipade med en mycket vass egg. Jag skulle vilja prova med mindre vinkel, altså inte lika vass. Fenan har en tendens att “skära fast”, inte så man står still, men det känns bromsande. Dessutom gillar jag inte ljudet av kraschande is! Skulle vilja ha lite mer av känslan man har med längfärdsskridskor, tyst och effektivt, med superhög verkningsgrad!Nåja, nu får vi väl hoppas på vind!
Angående isar så kan jag informera att hela björfjärden ligger som ett salsgolv! Knappt nån ojämnhet nånstans! Brorsan och jag åkte från Bålsta till Härjarö förra helgen och kolla på Rejs med DN-jakter, och sen hem igen. Inte några jättesträckor, men jag har aldrig kunnat åka så långt under så pålitliga förhållanden!/Fjant
-
Vore trevligt att köra tillsammans om vädret bjuder till. Ser ju inte ut att bli så mycket till vind om man kollar prognosen inför helgen.
Skriv var ni kommer köra! Jag siktar på lördag o söndag, jobbar hela veckan./Fjant
-
dr Masse;587009 wrote:Och legender fastnar dåligt på bild, dessutom. 😀
Hehe, instämmer!!!
Grattis till den fina dagen, själv backade jag ur när jag såg väderprognosen… Kallt!!! Men, som vanligt, d e bara å ta sig i kragen!!!
/Fjant
-
Men va i helvete, har ni vänt våtdräkten ut-å-in?!?!?!?! Nu får ni fan ge er………
Kiteshorts på huvvet nästa…