

frisk
Forumsvar skapade
-
Pangdrag hela fredagen i ostlig vind på Vänersnäs och nu är man mör och tar vilodag.
Lägger i från badplatsen vid klipporna på sandbotten, efter revet 50m ut är det kilometerlång vik med långgrund sandbotten.
Alternativt parkera tidigare, bär grejerna och gå direkt i viken som jag sett några göra.
Ljummet vatten, jämn vind…gött göttMikael
0768-533026 -
Blev tre timmars fullt tryck i 6,1:an idag i Nordostlig vind, körde i neoprenshorts/tshirt –
Vänern får ta en del skit här men idag visade den sin bästa sida, imorgon ska det vara lika bra.
Vänersnäs, kör strax bortom Frugården -
Verkar bli chans till NO på torsdag, Ost på fredag enligt FORECA. – och varmt
Blir nog Vänersnäs, ev Nordkroken för min del -
frisk
Medlem14 maj, 2009 vid 13:17 som svar på: Vänern – Vänersborg – Skräcklan idag?? Någon som ska dit?drar till vänersnäs ( badplatsen vid klipporna mittemot Såtenäs)
frisk 0768-533026
-
Totalt sätt tycker jag nog att dagens grejjer är otroligt bra. Jämför man med det man började med på 80-talet så är det milsvid skillnad i kvalitet, materialval, utbud, prestanda ja i princip allt.
Hur många bommar har man inte jäklats med som inte gått att få sitta tajt, gått av, bomgummit (och då menar jag en plastgummi som satt på bommen jag fick ge drygt 800 spänn för runt -85). Klepperbrädor som flexade men sprack runt fenboxen i parti och minut, segel som roterade så dåligt så att de hade en profil åt ena hållet och en annan åt andra, lattor som gick av, plastcleats som slets ut på nolltid och mastfötter/förlängare ska vi inte prata om…..Fan va jag känner mig gammal….he he. Ja vi hade en helt annan spännvidd i kvalitet med en hel del ren dynga som inte skulle gå att sälja idag. Men lika kul var det ändå.
Nu har vi ett annat problem i den uppsjö av fina grejjer vi överöses med att välja ifrån. Varje segeltillverkare har 10modeller i alla storlekar- som jag är övertygad om att de funkar allihop- men med lite inbördes skillnader och de försöker klä dessa nyanser i ord som ibland blir lite för mycket säljsnack.
I mitten av 80-talet kostade en bra bom c:a 1200 spänn. Idag kan du köpa en instegsmodell för samma pengar men som jag vågar påstå är 10ggr bättre, styvare, enklare att justera, skönare grepp och räknar man in kronans värde så är det ju inget snack.
Visst går prylar sönder idag men undrar om det är så vanligt egentligen av ”normal” användning. Har själv reparerat ett antal brädor men nån stans går ju gränsen för hållfastheten vid ett kastfall. I jakten på lätta konstruktioner så utmanar man ödet för anslagsenergin måste ju absorberas på nåt sätt. En hinkplast-Tiga hade sällan det problemet men jag avstår gärna från den ändå om man säger…
Så det känns som den ”upplevda kvaliteten” är viktigare idag. Undrar hur man får fram en betygskala på det?
-
Ja i bästa mening kan man ju tolka användandet av betygskalan på nya prylar som att vi har en fantastisk sport med otrolig känsla, prestanda och kvalitetsutveckling…..vilket vi har
men utan vettig normreferens blir det nästan löjligt.
På en 10-gradig skala borde en 5:a vara medel eller knappt godkänt men det verkar som 7 är det nya 5 om man säger så eller till och med 9 är det nya medelvärdet – och då har ju skalan spelat ut sin roll.Superlativen haglar från handlare som vill kränga årets nya modell av en ny bräda med ” heeeeelt annan kontroll, mycket tidigare planing, tightare med en heeeeelt annan balans” när de ändrat kanske 2 mm på ofo och fixat ny grafik….
Men det är ju så mycket känslor och förväntningar om den perfekta upplevelsen och den som investerat 14500 spänn på den nya brädan och lika mycket på ett par segel med supermast vill ju rättfärdiga sitt köp också förstås och hänger påMen det är ju klart att prylarna har blivit mer lätthanterliga – sätt mastfoten i mitten av mastskenan och det funkar, bommen klickar fast fint och seglet roterar bra för det mesta och nu börjar vi bry oss mer om detaljer och nyanser. Precis som vinprovning och annan mogen aktivitet.
-
Goa bilder, måste prova getskär nån dag. Vilken vindriktning / styrka hade du denna dag?
-
Jäklar va fräckt! Nu blir man avundsjuk…….kör hårt!
-
Respekt är något man förtjänar, inget man kan kräva……………
Respekt får man tillbaka om man först agerar respektfullt och ödmjukt mot andra människor, natur, häckande fåglar, badande barn, kultur…..
Vi får alla plats, Aloha på er alla
-
Jag är inne på min 26:e säsong i år och den här sporten har ju helt klart gett mig bland de bästa stunderna man kan få, det är bara att vara tacksam att man kan utöva den.
Nåja, jag har fört lite logg men brukar inte ha diciplin nog att hålla på hela säsongen, dessutom är det ju svårt att sätta på pränt hur man upplever saker men väder/vind/riktning/temp/prylar och kanske någon notis brukar det bli.När det gäller riggning och trim så tror jag att det bästa är att prova sig fram och lägga mycket tid på vattnet. Ofta har man för bråttom, det blåser ju och då gäller det att snabbt komma ut på vattnet….sedan kör man med samma trim som förra gången och kanske får kämpa i onödan när det kanske gäller bara någon minuts extra genomgång av inställningarna.
Mina erfarenheter, (massor har skrivits om detta) men jag tror man oftast får råd i hur många cm trim snarare än i förhållande till kraftcentrum i ett segel.
Bara genom att trimma extremlägena typ jättebukig / platt segel tycker jag man lär känna hur seglet beter sig på vattnet och ser ut på land för att till slut hitta ett vettigt justerområde för olika vindar.Jag tror att bomhöjden är för lite uppmärksammad över lag, ofta jagar vi millimetrar på uthal och nedhal och bomhöjden blir slarvigt ”efter din längd” som inte har med saken att göra men kan vara helt avgörande för hur rigg och bräda beter sig.
Speciellt viktigt tror jag på kraftfulla segel som ofta har kraftcentrum en bit upp och behöver en hög bomhöjd / långa tampar.
Bommen – upp och seglet känns otroligt mycket lättare och brädan planar tidigare. Precis som tamparnas position så har bommens höjd massor av inverkan. Upp eller ner och balansen ger om seglets kraft antingen ska trycka ner brädan eller lyfta den ur vattnet. Prova en dag du planar lätt och allt känns i balans, flytta ner bommen 10 cm och risken är stor att du inte får upp brädan i planing, känns trög och tung.Nu kom jag ifrån ämnet lite men poängen är att experimentera och då ta ut svängarna så blir skillnaderna mer uppenbara och ger ledtrådar till ett perfekt trim.
-
Som Masses inlägg – kolla mer på hur seglet ser ut än dimensionerna, tex har jag mätt mina Simmermaster att vara 1 cm längre än var det står på dem.
För övrigt tycker jag du verkar ha för mycket nedhal och jag har nog bara 2cm uthal på mina Expression 6.1 & 6.9 ( 2005) som då går igång jättetidigt.
Sedan får man nog finna sig i att dra lite mer uthal när vinden ökar, tycker att seglen är helt underbara men så gillar jag segel med drag också med mina 87kg.
Det stora registret är vad jag uppskattar-
Med 6.1:an kan jag segla min JP vågis 83:litare utan problem med originalfena på 23cm. Bara 5mm mer nedal och ett par cm mer uthal så har jag minskad kraft och bibehållen balans.Höjdtagning – jag har en JP FS 109 – helt beroende på kanttrycket för mig i alla fall, har inte märkt så stor skillnad på olika segel men det är klart att ett plattare trimmat segel tar lättare höjd när det blåser mer. Brädan är så bred att den vill räta upp sig så jag får ta foten ur främre stroppen och lägga rejäl tyngd på hälen och då tar den höjd utav tusan även med Freestylefena på 23cm.
-
inslaget var ju kanon, sändes ikväll på Landet runt som jag antar går i repris imorgon söndag
-
@HappyMagnus 483166 wrote:
Snälla, stäng genast Liseberg, inför lagkrav på badkarsmatta, hjälm för gående och förbjud utomhusvistelse vid åskväder. Och glöm inte att lagstifta om cykelhjälmar!
Ja, det var off topic men jag kunde inte låta bli.
förvånade med den inställning du har. Den dagen du blir farsa till ett barn tänker du säkert annorlunda. Jag har själv fått kommentarer när jag stått på stranden från badande som är rädda och avstår från att gå i för att kitesurfare ska visa upp sina trix precis nära land.
Om vi som utövar vattensporter är smarta så reglerar vi det här själva innan någon annan gör det åt oss. Enkelt : kör längre ut -
Kan varmt rekommendera en freestyle runt 110 liter: kort, lätt och bred planar den väldigt tidigt och är smidig att hantera och frakta. Hade tidigare en 150liters freeride som jag inte ångrade att jag bytte till en JP 109 som nu är min största bräda.
Väger 90 pannor och jag har inga problem att dra rigg och planar runt 6m/s med 6,9 men nästan lika bra med 6,1. -
det är ingen fara att slipa ner i glasfibern bara den är tjock nog för att få styrka. Se bara till att lägga ett par lager epoxi blandat med microballonger utanpå som förseglar glasfibern och gör att du kan få upp ytan med vattenslip innan slutlack