getwet
Forumsvar skapade
-
Låt oss säga att två dräkter kostar tillsammans 4500-5000kr, du använder dem i tre säsonger, kanske mer.
Säsongskostnad 1600kr, per månad 138kr. Är det dyrt för att få behålla hälsan eller slippa frysa???? Men det är klart, är man snål tom mot sig själv så vore nog även gratis dyrt!!!! -
Inte går det att jämföra med en riktig heldräkt!!!
Själv använder jag NP 5000 vår och höst, NP 3000 på sommaren samt utomlands om det krävs. Du kan nog inte hitta en enda dräkt som klarar av både vår sommar och höst. Blir nog en blandning av iskallt på våren och varmt på sommaren.
Ladda du istället på två stycken dräkter, dels för din egen hälsa men även för att det är så mycket roligare att segla när man inte fryser. Och dräkterna kostar inte så mycket idag. -
Tja, vad ska man svara……har själv åkt Cheva van nu sedan 1983 och jag har haft samma bil hela tiden. Många tycker att bensinförbrukningen är för hög, men den totala kostnaden tror jag inte skiljer så mycket jämfört med en europeisk-japansk skåpbil. Till att börja med så är reservdelspriserna betydligt billigare till en amerikansk van än de europeiska-japanska. Så vet jag av egen erfarenhet att kvaliten (läs slit styrka)är långt över de eu-japanska modellerna. Den större bensinförbrukningen en van har tar du igen på mindre reparationer och billigare delar.
Det är dock viktigt att du letar efter ett bra ex, framförallt när det gäller motor och automatlåda. V8 har dubbelt av det mesta så det gäller att kolla komp mm så man slipper renovera topparna (2st), automatlådan är inte heller någon billig historia, men ändå billigare än till de eu-japanska. Sen är det bara frågan, vill jag betala en halvliter mer bensin per mil….jag gör det gladeligen för att åka bekvämt, kunna köra i motorvägshastighet samt färdas säkert. Dom sackar aldrig i backar och du kan stå på hela vägen ned till Guincho eller Tarifa.
Ett billigare alternativ är att köpa en Dodge, kvalitetsmässigt är dom lika Chevan men av någon anledning ändå billigare i inköp. Det mest ekonomiska är nog att få tag på en Diesel Cheva, men det är svårt och priset blir också betydligt högre.
Om det är en van som hägrar, se till att det blir en direktinsprutad, dessa går betydligt billigare än de gamla förgasarmotorerna. Räkna med 1.4-1.7 på en direkt insprutad om du tar det lite lugnt 1.8-2.1 på en förgasare. Men passa dig för 305(5.0L) motorerna, dom är lite för klena, se till att det blir en 350(5.7L).