

getwet
Forumsvar skapade
-
Haha, riva funkar men om dina bissar inte är av den grövre kalibern så rinner det in vatten….som fortsätter ned till du vet vad! 😉
-
Tycker att slowsekvenserna ligger helt rätt i filmen, jag hinner faktiskt med och se vad som sker;)
-
Alternativet är billig övernattning på torö, en bekant till mig hyr ut sitt uthus för en billig peng. Ligger precis efter bron. Den som är intresserad kan höra av sig till mig.
-
Nä vet ifan om jag törs åka med björnen, jag bryter bara benen när han är med…..
-
Hördu din Lama Dalmas, var gick ni någonstans i Nynäs? Saknar bra Spot på NO.
-
Paddy måste loopa vid varje boj tycker jag!
-
Syns där!
-
@The_Novice 707274 wrote:
Jag funderar fortfarande på vad de menar med styrbord/barbord och att händerna avgör.
Går det bra att köra med ryggen mot seglet för att få fritt fram eller?Fan dig, nu måste jag börja om från början!
-
@Mattias J 707010 wrote:
Jag såg filmen istället… :tongue:
Men det finns som ljudbok också!Haha, jag är inte klar än…..
-
@Spray 707080 wrote:
Fick pris idag på ett Severne Overdrive -13, 7kvm för 5300kr… Kan det vara något?
Det låter väl helt ok, Severne gör bra grejer tycker jag. Kollade på overdrive och vikten är låg och trevlig. Se till att du fixar en bra mast till seglet så inte konceptet spricker på det.
-
Anders är på rätt spår här, det är skillnad på segel men kanske mer åt hur dom fungerar än hur själva kvalitén är. Det finns visserligen skillnader även på kvalitén men den är ganska liten idag, alla fabrikat har sina brister respektive fördelar.
Att införskaffa sig ett fullblodscamber kräver inte bara lite mer av seglaren, den kräver också att man vet exakt hur den ska riggas/trimmas. Desto mer avancerat desto känsligare för feltrimm, samt känslig för mastval, vilket också är en del av trimningen. Duktiga seglae idag ser oftast redan på land om något är fel, om inte så avslöjas det direkt på vattnet.
Ett freerace är betydligt mer förlåtande i det avseendet och ger de flesta seglare ett bättre slutresultat och fler roliga dagar på vattnet istället för att svära ve och förbannelse att inget fungera och att farten uteblir. Skillnaden i fart är också ganska marginell idag, såvida man inte tillhör den absoluta eliten som kan krama ur allt ur riggen och plankan. Tror att dom flesta av oss som seglar/seglat fullblod kan intyga antal dagar som gått åt Fanders pga feltrimm, det är de dagar som man önskar något annat……..
Min rek, precis som Anders skriver blir att välj ett freerace men med camber, 2 eller 3 stycken räcker lång och är inte alls så jobbiga att hantera. Det är stor skillnad idag kontra för x antal år sedan.
En ytterligare anledning till min rek är ditt val av storlek, i dom storlekarna blåser det ordentligt och sjön går grov, kontroll är då eldoradot vilket du får mer av med ett freerace……Att sedan vilja krama ur det absolut sista ur prylarna, ja då är det dags att gå upp en nivå till när man är varm i våtdräkten för det.
Avslutningsvis, återigen som Anders skriver, byt inte ditt segel för ofta, lär dig hitta trimmet och dess egenskaper. Det tar tid…… -
Vilka storlekar är det du är ute efter, nytt eller beg?