

getwet
Forumsvar skapade
-
@Seve1000 705889 wrote:
Om du skall ta husbilen till Sydafrika glöm inte att bunkra med många Pascual Toso för det är långt:cool2:
Bunkrat och klart…..
-
Funderat på det där nu i ett par säsonger, klart är att det måste genomföras innan man hamnar i backen, eller i mitt fall i havet…….
OM…….vi åker ner i april så görs det med husbilen. I vårt fall står valet mellan Sydafrika eller Frankrike vilket kommer att framgå ganska snart.
-
Ankdammen sen höst 2012, fotograf Jag själv, seglare Robert Stavnås alias Faster.
-
Öland 2012 Fotograf Joanna Selington, seglare får ni lista ut själva……
-
Den här debatten har varit uppe för ett antal år sedan i detta forum, och med betydligt större motstånd då att miljön inte påverkas av den extrema konsumtion som framförallt vi i västvärlden står för.
Idag är tonen annorlunda, fler och fler förstår men det tråkiga är att det är ett fåtal som gör något åt situationen. Det ser man bevis på dagligen…….Med relativt små medel kan var och en hjälpa till oavsett ekonomi, framförallt vi i denna delen av världen som är de absolut största bovarna i extremt konsumtionsöverflöd. Troligen krävs det ett omfattande politiskt skifte för att komma åt de marknadskrafter som idag styr oss till ökad konsumtion till ingen nytta eller glädje. Kapitalism i all ära men i den skepnad som den finns idag är inget för vår framtid, dvs våra barn. Vi behöver förändring, andra värderingar och ett mer ideoligiskt samhälle än ett som är uppbyggt av en stark drift till konsumtion och vinstprognoser.
-
Med en Kona, beundransvärt men lite tokigt kanske……..
-
@Mattias J 701324 wrote:
Låg bom och korta tampar = snabbare, alltid!! Men man måste hålla koll på vinkeln på brädan på slören. Skit i om den känns jobbig att kryssa, bara den känns stabil på full slör. Någon har som slogan ”mer nedhal åt folket” = fel. Laborera med mindre nedhal när du kör djup slör… Jag pratar om ett spelrum på 1-2 cm. Det kan göra 2-3 knop på topp en vanlig Haga dag. Och det är faktiskt inte fel att ha en bom med ganska smalt bakbeslag. Detta ger extra stabilitet och hjälper seglets profil. Om seglet ligger lite mot bommen baktill så får man faktiskt extra twist i hårda byar men profilen bibehålls eftersom bommen håller emot. Fick detta tips av Chris men hann bara testa en gång innan min krasch och den dan var jag snabbast med minst segel…
Och vad hade detta med låg bom att göra? Du har mer kraft att parera byar om du har bommen i brösthöjd och kan åka mer i selen. När jag har en dålig dag(långsam) så känner jag alltid efter hur jag jobbar med armarna. Om jag måste kämpa och göra av med kraft så seglar jag fel eller har fel trim. När jag hittar rätt igen så åker jag i selen med full balans och bara ”gasar” med bakhanden. En sån dag kan man segla utan att bli trött och det gäller att hitta dit varje gång. Och precis innan kraschen så tyckte jag att jag hade blivit duktigare på att hitta den känslan gång efter gång. Och sparringen man får i dammen mot Mackorna, Lars, Robban och alla andra är ju magisk !!
Längtar till Haga varje dag…:tongue:
Mer nedhal åt folket=rätt, dock inte i speedbanan…..:wink:
-
Nja Mackan, nästa år tänkte jag joina er……
-
Tyvärr blev jag tvungen att pressa ISO rejält i kameran eftersom det 500mm objektiv jag har inte är så ljusstarkt, samt att ljuset var dåligt för ändamålet så bilderna blir brusiga. Men om någon av er som finns med på bilderna vill ha ett foto av dessa så hör av er till mig. Bilderna som visas här är lågupplösta jämfört med mina original………Bruset i bilderna går också att arbeta bort till viss del med reduceringsprogram.
Kan bara tala om att jag frös som en hund där på piren och händerna var helt stela i kylan/vinden.
Fattar inte att ni klarar händerna, jag gör det inte! -
Ni boys som var där, hädanefter får ni bara speeda när det är bra fotoljus!
-
getwet
Medlem5 oktober, 2012 vid 20:14 som svar på: Fituna: Varning för dålig väg pga skogsavverkningIngo, nu leker du med döden! 😉
-
Fjorden ovanför grumliga Ringköpingsfjorden, inlopp vid Thyborön.