glader
Forumsvar skapade
-
Tack! Kunde jag kanske fattat själv :blush:
Transcend tydligen inte att tänka på.
Heads up from the response I got from GoPro.
Unfortunately, our customers have been having a large amount of issues with Transcend brand SD cards. They have not been adhering to the specifications that they claim. Additionally, we do not recommend using MicroSD cards with adapters, as it necessitates an extra set of contacts that could have issues. This is especially true for motorcycle applications where there are vibrations.
We highly recommend either Kingston or Patriot brand SD cards with a class-4 or higher rating. The only brands that have consistently had issues are Transcend, Adata, and Centon, but we do still usually recommend Kingston or Patriot.
-
Tusen tack snälla människor! Skickar pm
-
Talar ni inte om två helt olika saker nu? Speedgenie-farten talar om när visning av senaste repan skall nollställas. Minspeed när loggningen skall stängas av. Den förra påverkar inte loggningen, men den senare gör det. Tror jag har mina på 25 resp 3 knop.
-
Jag är ingen expert på GPS-hårdvara och vet egentligen inte mer om telefonernas precision annat än att den GPX-fil som kom ut ovan som synes inte visar tillförlitlig hastighet. Den bevisar inte i sig att hastigheter rapporterade från telefonen skulle vara dåliga, men en viss indikation på att hastighetsmätningen inte är högst prioriterad får den nog ändå anses vara.
Låt mig för ett ögonblick lämna frågan om huruvida en telefon har lika bra hastighetsmätning som en renodlad GPS för en stund och rent generellt svara på frågan om hur en enhet kan navigera med god precision och ändå ha dålig hastighetsmätning så är ett svar: det är två helt olika saker. Om man tar min bild ovan från gpx-filen så är hastigheterna som sagt extremt varierande. Från 5 knop ena sekunden till 39 knop några sekunder senare. Dessa hastigheter är uträknade från tid och position i filen. Om man tar varje enskild punkt så är säkert dess position alldeles utmärkt i alla fall, kanske inom 10m från faktisk position. Men när man med kort tidsintervall räknar ut hastighet från två sådana positioner så blir det som synes inte bra.
Så att man ser att ens enhet navigerar bra är alltså inte ett tillräckligt argument för att dra slutsatsen att den därmed skulle mäta hastighet bra. Rent tekniskt så finns det i sammanhanget två relevanta tekniker: triangulering och dopplermätning. I triangulering så mäter man vinklar till ett antal sateliter och beräknar med dessa sin position. Mäter man och räknar regelbundet kan man alltså räkna ut hastighet från tid och position. En dopplermätning går till så att man mäter skillnad i frekvens som resultat av förflyttning. Enklaste liknelsen som jag tror Mården här på surfzone gjorde är att räkna hur många vågor du passerar per minut på kryss jämfört med på slör. Man passerar förstås fler på kryss än på slör. På samma sätt blir det en liten, liten frekvensändring om man rör sig från eller mot en satelit. Då mäter man hastighet direkt. För tävlande och rekord i vindsurfing med GT31 sparas all dopplerdata och denna processas sedan i mjukvara på datorn. Detta ger mycket hög precision. En förklaring till att mobiler inte nödvändigtvis är lika exakta är att man helt enkelt inte har stöd för denna process på samma sätt. Det är inte ens säkert att alla telefoner har dopplermätning överhuvudtaget (men detta vet jag mycket lite om).
Sedan är det nog rent allmänt så att om man bygger en enhet som är optimerad för en sak så blir det helt enkelt bättre för att man kan välja mer specialicerad hårdvara. Bygger man en speciell MP3-spelare, stämapparat för gitarr, vindmätare eller som här hastighetsmätare så kan det bli bättre än en kompromissdito i en telefon.
Om du är speciellt intresserad av vetenskapen är här en bra artikel om Doppler och GT31:
http://nujournal.net/SDOP.pdf
Den beskriver just tillförlitligheten för 10s mätningen som anses vara den viktigaste i surfsammanhang. Den beskriver ju kanske inte exakt det du frågade efter, varför en telefon skulle vara underlägsen, utan förklarar istället varför precisionen är hög hos GT31. Om man hävdar att precisionen för hastighetsmätning är hög hos en viss enhet bör detta nog underbyggas med liknande resonemang (förutom förstås praktiska försök).Min slutkläm får vara att om man tycker det är kul att vindsurfa med sin mobil och se hur man har kört osv så är det klart att man skall göra det, men man skall nog vara extremt försiktig med att dra några slutsatser om topphastighet. Med GT31 kan man nog som motexempel känna sig extremt trygg med att den visar bra resultat. Den har testats framlänges och baklänges med massor av enheter parallellt och analyserats in i minsta detalj. Numer godkänns den ju t.o.m. för officiella rekord.
-
Jag har lagat liknande skador genom att förstärka. Lättast tillgängliga, väl fungerande material har varit en bred lastrem från närmsta mack. Här skulle jag lägga en bit i lattans riktning ca 5cm på varje sida (alltså som ett U runt hålet sett i mastens riktning). Limma först och sy sedan. Får du tag i en kraftig räcker säkert ett lager, annars två.
-
Den bästa sammanhängande timmen.
-
Plockade för skojs skull ner gpx-filen och kollade den i GPSResults. Snabbaste 10s var enligt den 32 knop. Kollade man de ingående hastigheterna (och två sampel före och två efter) samplat var 3s, så var de 0, 5, 30, 39, 33, 26, 23 samt 20knop. Om det inte är en bugg i gpx-exporten så är alltså hastighetsmätningen extremt dålig (åtminstone över korta tider).
Skall man jämföra sig med andra surfare så är nog den vedertagna GT31 det bästa.
-
Ang tampplac. Om du inte funderat mycket på det har du med största sannolikhet tamparna för långt fram; det är osannolikt att du prickat rätt direkt. Hade du satt dem för långt bak hade du märkt det. För långt fram är mer bedrägligt. Det kan kännas ok, men resultera i att du skotar in för lite (vilket jag nog delvis tycker att du gör i filmen). Jag fick som råd att det skall kännas balanserat, men att det skall kännas ok att släppa bakhanden, men obehagligt att släppa frahanden. Då är man bra balanserad när vindbyarna kommer. Det är väldigt lätt att missa att skota in i dem annars. Tänk på att allt trim handlar om finjusteringar. Flytta 2cm i taget och se hur det känns.
En sak till jag glömde: en vanlig orsak till spinout är för lite nedhal. Då får man lätt för mycket sidokraft på bakhanden. Lägg gärna upp en bild på ditt riggade segel så kan du få riggningen kollad.
-
Jag tycker defintivt du skall göra iordning fenan. Vet själv att ett enda strå med sjögräs kan förstöra fenans egenskaper och då tror jag också att dina skador kan påverka mycket. Köp Plastic Padding Glasfiberspackel (det gröna kletet med fibrer i), fyll i alla håll och slipa helt jämnt med våtslippapper. Själv låter jag aldrig ens grafik av det slag du har på fenan sitta kvar. Drar man handen över den känner man ju att det är jätteojämnt. Kan omöjligt vara bra.
Nästa gång du är ute tycker jag att du skall testa en övning. När du kommit upp i fart så försök att få spinout. Pressa stenhårt med bakfoten åt sidan. Till din kanske stora förvåning kommer du med största säkerhet att misslyckas. Spinout kommer sällan i fart när man har rätt tryck på fenan. Mycket mer typiskt om du gör ett litet chop-hopp och landar med nosen för mycket åt lovart. Tänk på att vara vaksam på det. Du kan också testa att flytta bak mastfoten lite. Du verkar ha den ganska långt fram. Med mastfoten längre bak minskar risken för spin-out (för mig i alla fall).
Sedan är det också så att man med tiden får mindre och mindre spin-out. Man lär sig känna dem tidigare och lär sig häva dem bättre.
-
Ungefär så säger jag, men att komma upp i 25 knop på halvvind i 7-8m/s säger jag är svårt. Då får man vara mycket duktig.
-
Herr Pelegrin;670344 wrote:GLADER – Jag noterar Dina frågetecken och replikerar med att jag inte utgick från “fantomer” utan från “vanliga dödliga”. Sedan kan det ju vara minst lika intressat vad Ni riktiga speedare når för farter även när det inte brallar kuling. Jag antar att en “fantom” med rätt teknik kan segla bra mycket snabbare än en medelgod surfare även i de lägre vindregistren i det fall man skulle tvinga på någon av Er “en liten 7.5:a” i 7-8 m/s.
Den krabba sjön är som sagt ett hinder – har Du någon uppfattning om hur mycket krabb sjö kan dra ned farten i lättare vindar?Ja, jo, men sedan är ju frågan vad vanliga dödliga är. Jag har seglat i 35knop på öppet hav (i hård vind då förvisso och kanske 32 i vad som kan anses som lättare), men klassar mig definitivt inte som fantom. Jag är långt, långt efter eliten. Sedan rör sig alla gränser extremt snabbt framåt. Vi i B-laget seglar ungefär som A-laget gjorde för 4-5 år sedan. Nu seglar A-laget över 38 knop med 9.5m2. Totalt ofattbart faktiskt.
Knattes riktlinjer är nog dock bra. Sedan tror jag att det är helt hopplöst att försöka jämföra med någon annan utan att vara på samma ställe. Hur vattnet ser ut påverkar enormt mycket, upp till 10 knop säger jag. Försök att öka en till två knop per år, det är nog ditt bästa och praktiskaste mål.
-
Tror jag förstår ungefär vad du är ute efter, men i princip omöjligt att svara på en så generell fråga, med så många parametrar. Du säger t.ex. lättvind och samtidigt segel från 6.5. Många av de stora fartfantomerna har runt 6.2 som minsta segel för svenskt bruk. Med dessa kör de 35-37knop i öppet hav. De snabbaste kör upp mot 30knop i halvvind om det inte är alltför stökigt. För egen del tycker jag att det oftare är lättare att speeda på öppet hav i dyning än i en vik med väldigt krabb sjö. Men som sagt, det finns tusen svar eftersom du ställer tusen frågor.
-
Är det:
http://www.hurricanefins.de
Vad heter i så fall modellen? (Ser bara raka fenor på sidan.) Svarar de inte i tel heller? Om jag nu lyckas, skall man ha ungefär samma storlekar som med Chameleon?Tack för erbjudandet om Black Diamond. Henrick. Provar mycket gärna. Till 62:an har jag en Choco som är ok.
-
Jointen kan köpas lös för 150 kr