glader
Forumsvar skapade
-
Det är ju fasen att du bor i Stockholm Mården. Västkusten behöver surfare som du.
37 knop var snabbt då. Vi blåste väl alla tre våra pb med 2-3 knop. Men självklart vore det kul att testa Haga.
-
Kanske Askim, men då får man nog ta vågis.
Fungerar inte Tjolöholm på syd? Ser ju ut som mest åker och ängar på udden i söder. Annars är det säkert jättestökigt i TT och det är egentligen aldrig mitt förstaval, men det är åtminstone långgrunt och mycket folk.
… och så har vi då Balgö som potentiellt är västkustens speedspot nr 1 idag.
En vacker dag skall jag åka rakt ut i Fiskebäck i sådant här väder och smäcka in gipparna som min idol gör, men jag är inte där ännu…
-
Kul Stefan!!!
Låt oss höras under dagen. Vinden verkar komma vid 16-17. Har liten, liten tvekan i maggropen. Om något pajar och man måste driva över viken är det ju helt ok en varm sommarförmiddag. Nu i skymningen är det en annan sak. Låt oss se om någon mer är på och vart magkänslan guidar oss under dagen.
-
Jag har monterat in extra på en bräda. Gjorde inte så noga som boardlady. Hoppade över divinycellpaketen (eller vad de nu heter/skall kallas) och frästa bara ut för precis själva pluggen (inköpt från surfbutiken) och slipade bort färgen någon cm runt hålen. La i lite epoxy blandat med glasfiber i hålen och tryckte i pluggarna direkt. När det härdat satte jag lite tejp över skruvhålen (så lite som möjligt så att det bara täckte). Därefter la jag på två lager väv med epoxi rakt över pluggarna för att slutligen borra fram hålen igen. Det var inte svårt och höll i två år tills jag sålde brädan. Tror att de sitter bra än om brädan fortfarande är i livet.
-
Piren har blivit containerlager. Helt kört vad jag kan se
-
Svår fråga. Några tankar:
1) Om du siktar på att hitta fena i svensk butik till rimlig peng är det nog bara att börja ringa runt. Du kommer inte att få många napp.
2) Tror inte det finns många speedare här som kan säga mycket om vad som passar en vågbräda. De flesta kommer nog att rekommendera sin egen älskling till slalombrädan och sedan hoppas att den finns i classic box. Det är det nog dock inte många som gör och har du höga ambitioner med fenan kan du nog få räkna med att fixa fenhuvudet själv. Det lyckliga är väl classic är det lättaste att fixa. Skall jag konkret rekommendera en fena skulle jag säga Tectonics Falcon i storlek 23-26cm. Jag körde själv 27cm i Fiskebäck igår med 5.0. Du kan ju skriva till Tectonics och fråga. De kanske fixar det.
3) Frågan är hur mycket krut det är värt att lägga på detta. När det är som igår är det inte lätt att speeda. Det var 5 rutinerade speedare på plats igår och få repor över 30 knop. Tror att det är väldigt svårt att få mycket högre fart en dag som igår än du kan få en mer måttlig dag med ditt Nash 6.5 (det var väl du som köpte det av mig?). Nästa gång det är en liknande prognos skall jag också ta med vågis och vara beredd på att lägga GPSen på land och bara gå ut och hoppa och ha kul i skvalpet. Det är nog bästa användningen av så mycket vind i Fiskebäck (tills någon hittar ett riktigt speedställe för ultra-hårdvind i Gbg-trakten). -
Känns förstås smickrande att ni ber mig vara med, så “count me in” då. Vad innebär det att det är bra att åka långt? Bra att åka långt vid enskilt tillfälle eller totalt per månad? Sedan lägger jag in en brasklapp om att jag kör i Fiskebäck för att det är närmast (plus slipper sjögräsfena, plus varmdusch etc) och inte jagar plattvatten. Hoppas inte på några snabba tider i vare sig alfa eller timme från mig. Det är oftast alldeles för stökigt.
-
Jag är grymt svag för ostron och skumpa! Seriöst, jag trodde inte att jag hade något att bidra med, men är det ett bidrag att köra långt också? Fiskebäck var väldigt stökigt på söndagen och jag hade dåliga tider på allt, inkl timme & alfa. Hade en topp på 34knop i Shitbay i en regnskur, men på öppet hav kom jag aldrig över 30. Kan f.ö. tillägga att efter 143km på söndagen, vind på mån & tis så räknade jag in 6 vattenblåsor på ena handen och 7 på andra. Händerna är inte hela ännu.
-
Du menar plastbiten som sitter på seglet och som håller in lattan? Jag har nog 20st. PM:a din adress bara så skickar jag en med brev.
-
Mantorna är finfina. Riktigt krispiga och livliga. Tycker nog att Manta 68 är en av de bästa brädor jag haft. Enda nackdelen är gippegenskaperna. Svårt att hålla drivet då den är så kort. Sedan är det som Kapten K skriver; det är mest en fråga om att segla rätt. En Manta får du lätt upp på fenan, sedan skall du bara våga trycka på. Som det sas i JP:s speedfilm, “When in doubt, don’t sheet out”. Grymt citat, det enda man behöver veta!
Jämför man Mantan 68 med min Fanatic 110 skulle jag sammanfatta med att Fanaticen är betydligt lugnare och gippar bättre. De är ungefär jämnsnabba med GPSen. Mantan livligare och roligare.
-
Skulle såga överdelen och bygga underdelen. Skulle tejpa med packtejp enl 1) och fylla med epoxi och microballonger. Skulle jag ändå frukta att det händer igen skulle jag säkra med en svarvad alu-ring som sitter tight på underdelen (kanske limma fast) och som överdelen går ner i enl 2). Viktigt att det blir mjuka kanter och att den blir tunn för seglets skull
-
Har inte hunnit lägga ut annons ännu, men jag har en Falcon 110, tror det är en 2008, till salu. Tål mycket vind och chop. 4 500kr.
-
Kör imorgon igen. På plats runt kl 6.
-
Jesper, kom och skumpa runt med oss i Fiskebäck så får du åtminstone köra rak fena och slippa leran och stenarna. Jag är där från 06:30 och kör tills jag klappar ihop runt 13 tror jag 🙂 Vi blir ett stort gäng och mycket rolig slalomjakt planeras.