glader
Forumsvar skapade
-
Doppler-effekt baseras på frekvensändring p.g.a. rörelse relativt källan. Tänkt t.ex. på hur det låter om du står jämte en väg när en ambulans åker förbi. Det blir lägre frekvens när den är på väg bort från dig. På samma sätt om du färdas och källan står still. Du kan också tänka dig skillnaden i hur många vågor du passerar på kryss jämfört med hur många du passerar på slör. Med GPSerna mäts rörelsen relativt en radiokälla (sateliteten). Genom att räkna på frekvensskillnad mellan den kända hos satelitet och den faktiskt uppmätta kan man bestämma hastigheten. Vill du veta mer är det bara att fortsätta här:
[ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Doppler_effect[/ame]
Där står allt från grunderna till detaljerad matematik.Edit: Det var värst vad länken ser konstig ut. Surfzone-bug?
-
Du är min idol Mården! Så coolt!
-
Efter att ha sålt dina Evo II till mig vill du nog inte veta svaret 😉
-
Min nya slalom. Exocet Warp Speed med som lite formreferens.
-
Really beautiful!
-
Väldigt mycket olika utrustning på de olika bilderna. Hur fungerar det egentligen? Är det olika klasser för kite, kitewing och vindsurfingsegel? Är det regler för skidor vs medar eller väljer man själv efter underlag?
Heja Sverige! 🙂
-
Jag tycker inte som Jonas att man skall behöva vara top 10 i världen för att få vara professionell vindsurfare. Jag tycker att det skulle räcka med top 200 i Sverige.
-
Den första CA med klarlackat däck är faktiskt min. Beställde min SL 49a sådan. James sa att han blev så nöjd med resultatet att han nu kommer att erbjuda den som standardval.
-
Mården;646711 wrote:men såg inte seglet skumt ut ?
framför allt nedre lattan såg ut som buken vandrade bak en halvmeter ellerså,När du sagt det och jag tittar igen håller jag med. Å andra sidan är det nog första speed-filmen jag ser från denna vinkel så man saknar ju en norm. Vore intressant att se fler.
Mården;646711 wrote:sen lite lite tvist/nedhal va.Jag gissar (och det är en relativt vild gissning) att det kan löna sig att ha lite mindre nedhal när det är så extremt bra förhållanden. Det känns som att man är mer betjänt av en mer fjädrande rigg i choppigare vatten.
-
Jesper B;646546 wrote:Men för f-n:
En vindsurfrigg har inga stag vilket gör att masten böjer rejält mycket mer än segelbåtar med stagade master. Rigga en vindsurfrigg och lägg den på marken (gärna över en kant så att seglet över bommen har lite längre ner till marken. Sätt en fot på mastförlängarens nedre kant (eller bind fast den i nått som sitter fast i marken) och be någon trycka ner masttoppen. “Tvisten” nästan försvinner om man riggat rätt.
Blir det mindre twist om masten böjer sig?
-
Mycket bra artikel av Johan Gelander om twist och annat:
http://www.surfers.se/sv/kataloger.htm
Gå till:
Surfers News Nr 1 2010
Sid 18-19 -
Var nere och tittade i Fiskebäck idag. Lördag är nog för tidigt, men långt borta är det inte. Om vädret håller sig varmt och blåsigt så går det förmodligen att surfa utanför riggdäcket om en vecka. Shitbay kommer dock att ta betydligt längre tid.
-
Jag håller med Jester och spontant tycker jag att 112 (som jag antar är volymen) låter lite stort om din referens är en Tiga 270 (som jag rätt säkert minns låg under 100). Men i valet av rätt volym så är det massor som spelar in. Om du berättar mer om var du tänkt segla, hur fritt du kan välja när du skall segla och vilken typ av segling du prioriterar så kommer du att få massor av konkreta tips från forumet, både vad gäller brädtyp och storlek.