glader
Forumsvar skapade
-
glader
Medlem21 november, 2008 vid 15:41 som svar på: Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…Är det någon som sett ekvationerna för ground-effect? Det hänvisas till rapport från Southhampton University, men jag hittar den inte.
Min gissning är att den först när det är riktigt grunt som den har någon markant effekt. Byggde skimboards åt mina söner i somras. Sprang med dem lite hållande i en hand för att de skulle få åka långa sträckor. Bredden på brädorna var nog runt 40cm. När jag drog dem på på 20-30cm var det riktigt segt, på 10cm fortfarande rätt segt. Först på några cm djup började det på allvar hända saker.
-
glader
Medlem21 november, 2008 vid 14:24 som svar på: Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…Nu kanske de kan ta bort 50cm-djup-regeln igen när den ändå inte hindrade kite:arna från att vara snabbast och de istället fick underkänna dem explicit.
Edit: Eller finns den förresten kvar? Inte uppdaterad i cirkusen.
-
Jag är inne på samma linje. Har 7.8 som största till 100L och tror att runt 8.5 kunde vara lagom som största till 100L. Jag är flugviktare, så jag undrar om detta verkligen har något med vikt att göra. Klangs tabell var väl optimalt och inte största?
-
Jag är en av tre slalomgubbar i Fiskebäck som i princip helt gått över till midjesele. Mycket bättre tryck i framfoten och superskönt rent allmänt, även om det tar några gånger att hitta rätt. Antar att du har en midjesele till dina vågprylar. Testa den lite med slalomgrejerna. Du kanske blir lika förtjust som jag.
-
Nu har du ju fullt slalom/speed-kit som liksom jag och frågan är när du skall använda bump & jump-prylarna. Undrar om inte en 100 litare mest blir liggande.
Själv har jag en gammal vågis på 70L med gamla 3.2, 3.6 och 4.2. Tar fram dessa för bump & jump när det är för blåsigt/stökigt för att åstadkomma något med speed/slalomprylarna. Tycker det funkar klockrent. (Skulle möjligen önska ibland att brädan var några liter mindre.)
-
El_Duderino;516706 wrote:Tyvärr knäckte jag en skruv i bakstroppen och fick ge mig.. Så är det någon som har nått förslag hur fan jag får upp skiten så hör gärna av er!
http://www.surfzone.se/forum/archive/index.php/t-41377.html
“Grispitt” från Claes Olsson alltså. Kompis till mig har testat och det gick finfint.
-
Tre fina från Sten. Tog en av de ovan som avatar och en av Stens som profilbild. Sköna bilder. Tack
-
Härliga bilder! Jag och Hankloose med slalomseglen. Hu vad dåligt tryck på mastfoten i gippen. Jag får skämmas.
Underbar dag för övrigt. Jag har missat så himla mycket i år och detta var tveklöst en av de bättre dagarna. Alltid trevligt i Björlanda. Mycket trevligt folk!
Fick några superbilder mailade mig från Sten med superkameran. Skall slänga upp dem här också vid tillfälle.
-
7.8 är det största jag testat. Fungerar jättebra för mig. Dock inte större tror jag.
-
Det var svårt detta. Håller med Krister om att det verkar vara mer vind norrut (enligt DMI). Vart tänkte du åka Krister? Torkelstorp eller något annat?
-
Står sig din prognos Anders? DMI börjar tvivla lite.
-
Rasmus_W;515745 wrote:Ungefär 77 kilo i morse.
Du är vi i samma viktklass (74 i morse).
Mina två cent:
Jag har testat runt rätt mycket brädor senaste åren och kommit fram till att 100l slalom och 7.8m2 är en bra största storlek för mig. (Har en Tabou Manta 68 och ett RS6 7.8.) Inbillar mig att en lättare surfare kommer undan med lite färre liter för en viss segelstorlek. I bra slalomgrejer är det ett sanslöst register och du kommer att kunna komma igång innan formulan är för stor och kunna hänga i tills det börjar bli riktigt bra med den 5.7. Jag har två fenor, 42cm och 36cm, vilket starkt bidrar till det breda registret (optimalt skulle jag ha en 38cm också). Med stora fenan kommer jag igång samtidigt som, och ibland t.o.m. tidigare än, en 100kg seglare med 9.0 och 130l. Med lilla fenan hänger jag ledigt i med bra fart och kontroll även när folk min viktklass har ok tryck i 7.0. Tror att ett liknande kit skulle passa dig finfint, 95-105l och 7.5-7.8.
Skulle inte köpa freeride eller freerace. Ett äkta race må kosta dubbelt så mycket som ett freeride, men då får man nästan samma register som i två freeride-segel.
-
Vad väger du ungefär?
-
Vid en spin-out far man väl iväg mot lä?