glader
Forumsvar skapade
-
-
Vad var det förresten för stroppar? Vanliga standardstroppar?
-
Pedersen;509793 wrote:Runt aktern? Hur då? Spände den om brädan?
Se Oscars länk ovan, mer precist
http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=13&article_type=11 -
Du bor på felställe Rasmus! Här har vi planing fem dagar i veckan 😉 Denna vecka som exempel.
(Allvarligt talat en ssanslös vecka. Tror inte jag sett något liknande. Ont i halsen och massa tjänsteresor. Så den stämmer säkert.)
-
Var ensam så det blev gippträning i shitbay i stället.
När det börjat dyka upp mer folk och båtar tog jag en spaningstur. Surfade fram till Knarrholmen. Det hade mojnat lite då och jag hade inte längre det där riktiga draget i min 5.8a. Var dessutom tvungen att vara i land en kvart senare så jag föll aldrig av mot Knarrskär och riktigt testade speedstripen, men det såg väldigt, väldigt fint ut. Gör en mental notering om riktningen. Osnalaobservatoriets riktningslinje var just ett snäpp norr om väst.
-
Tobhed: Tack själv, det var väldigt trevligt att ha er här. Vore superkul att ha dig med till Knarren en riktigt fin dag. Skulle dock aldrig våga locka hit folk ända från Skåne på prognos. Har inte lärt mig tillräckligt väl när det är bra. Just nu säger mätarna ca 15m/s väst med en droppe nord. Tror det är perfekt, men inte ens nu med datan tillgänglig vågar jag garantera att det är perfekt. Hittar inte min GPS idag när jag för en gångs skull tänkt använda den, så det blir säkert magiskt …
Janne: Ha ha ha. Ses en annan dag.
Drar strax ut nu, men åker inte själv till Knarren i denna temperatur. Vi får se vad det blir idag. Blåser gör det i alla fall…
-
Härligt Janne, visst kan du åka med mig. Jag skall på barnkalas och måste ur vattnet senast 09:30 så jag tänkte nog vara på vattnet när det ljusnar. Tänkte nog dra hemifrån strax efter sju. För tidigt? Ring om du vill ha skjuts.
-
Hrm, jag hoppas jag inte startat en tråd som gjort att nybörjare skulle känna sig mindre välkomna i Fiskebäck. Det var verkligen inte avsikten utan bara en fråga om att hålla uppsyn och visa hänsyn oavsett nivå.
-
Det var sprinten till nedhalsblocket som var en akilleshäl på Naish 07or och 08or. Jag har bara haft ett Naish en säsong och kan inte säga något om hållfasthet över längre tid, men mitt intryck av seglet är att det var mycket välsytt. Det var bra förstärkningar på känsliga ställen. En specifik detalj jag gillade var att fickan för “bomlattan” hade extra förstärkning där bommen korsar och där det kan bli stort slitage av beslag i övergången till bomförlängningen. Just där har bommen ätit ett litet hål på ett av mina RS6.
Måste nog ändå tillägga att jag älskar mina RS6, vindregister och prestanda är underbara. Om man får göra någon lagning efter 50 dagar på vattnet är det ingen större katastrof.
-
Bah, idag sprack mitt RS6 7.8 ovanför första lattan ovanför bommen. Rätt likt kinetics skada i annan tråd. Nu har ju mitt segel kanske 50 dagar på vattnet, men ändå väldigt trist då det ser himla fint ut i övrigt. Laga dyrt och riktigt eller fullaga och se hur länge det håller är frågan…
-
Det har ju varit uppe förr, hydrofoilen ser rätt cool ut ända tills den vanlige vindsurfaren kommer in i bild och kör fem knop snabbare…
-
lbj;506983 wrote:Oj. Lägg upp hela den filen här för den vill jag se
Minns inte på rak arm nu var jag såg den. Tror det var Tilman Heinig (eller exakt hur det stavas). Det finns en site med filer för ett antal superåk. Tror det var på Mal’s site. Kolla där. Hittar du den inte så hör av dig så skall jag se om jag kan leta igen.
Edit: Hittade. Om jag nu minns rätt så var det rätt sanslösa accelerationer i dessa filer.
http://www.intellimass.com/TrackData/GPS_Kiting_Top_10_2006.htmEdit 2: Man behöver ju bara kolla på grafen och inte ens ladda ner språren för att se att det är otrolig acceleration. Ser man på grafen för Caizergues och betänker att det rosa är 500m så ser man att han går från 15 till 45knop på kanske 5 sekunder. Helt sanslöst faktiskt!
-
Slungeffekten är ju ett sätt att tillfälligt toppa farten. Om jag förstått det rätt så lönar det sig inte att göra så under en 500m-körning (utom möjligen vid målgång). Jag gissar att förklaringen till kite:arens mer varierande hastighet istället i huvusak förklaras av den enorma acceleration han kan få i en vindby. Det finns ju GPS-loggar där det accelerar tiotals knop på bara några få sekunder. Det kan en stor båt aldrig göra.
-
Klang;505675 wrote:Jag är mest nöjd över att få en plats på sjökortet döpt efter mig … och överlevde… men jag var inte ensam 😉
Men jag vet inte om “Klangs Point” eller “Klangs Break” är bäst?
“Break”, som i “Break a board”