glader
Forumsvar skapade
-
Underbar tråd och tankar dr Masse!
Vill bara komplettera med att sporter inte per definition är upplevelse- eller resultatsporter. För två år sedan köpte jag en GPS. Min upplevelsesport blev plötsligt en reultatsport. Vad som borde vara fantastiska surfdagar blev ofta besvikelser. Jag åkte till tråkiga spots för att få bättre tider. Nu är jag tillbaka till upplevelsen i fokus och kör endast undantagsvis med GPS för att trimma in mig lite. Samma sak med utförsåkning. Har roligare med det nu som avslappnad familjeåkare än jag hade som tävlande ungdom, men även här: det är inte sportens natur som avgör utan min inställning och mitt utövande.
-
Jester;491657 wrote:Faktiskt är det så att Surfan använder en sådan oxå.
Varför då förresten? Är den bättre än den lbj visar på bilden?
-
kinetic;491659 wrote:Vev e för tunnisar
Jo det är väl en damaccesoir, men en bekväm sådan.
Jester;491657 wrote:Chinookveven fungerar fint. Har haft min ett par år iaf.Tack. Beställt en. Såg bra ut att man kan greppa under axeln också. Var helt klart en nackdel på den gamla att man inte visste var man skulle hålla.
-
3) Vet att några använder träningsvikter från Stadium i sina F2-västar. En slags påse med blykulor eller vad det kan vara. Vet inte hur de är jämfört med sådana från dykshop, men gissar att chansen är stor att de är billigare än i sådan specialaffär.
-
_Frippe_;483785 wrote:Kan man dock tänka sig att byta lite senare planing mot troligen mer lätthanterlig utrustning är nog en stor slalombräda och typ en 9.0a ett bra alternativ. Dessa ser man dock inte lika ofta till bra priser på Köp&Sälj.
Har en sådan bräda till salu. Se länk nedan.
-
Allt ser helt och fint ut. Tagit bort spacers nu och hjälper det inte så skall jag spraya, hjälper inte det heller får jag väl släppa spänningen lite.
-
Körde några timmar igår med den ökade lattspänningen och väldigt mycket nedhal. Kändes bra i vindbyarna, saknar dock fortfarande det riktiga bottendraget när vinden är måttligare (även om jag tycker att det blev betydligt bättre med ökad lattspänning). Körde på öppet hav och det var rätt stora vågor, men det kändes snabbt. Inga cambers som poppade av heller.
Camberrotationen dock katastrof. Körde korta bogar, kanske 500-600m och flera gånger tog det 400m innan sista ploppet hördes/kändes. Totalt sett hade jag nog varit snabbare camberlöst. Vad skall jag göra nu? Vet att det sitter några spacers i. Skall jag ta bort dessa? Eller skall jag släppa lite på lattspänningen? Vad är egentligen skillnaden i resultat mellan spacers och lattspänning?
-
Såg samma sak i Kärradal, Varberg. Såg ut att funka kanonfint.
-
Klint;481560 wrote:Vilka segelstorlekar har du kört på den? Hur tidigt kom du igång?
7.0 – 9.5, lätta och bra freerace segel (Gun Booster), har också kört 7.8 fullrace. 7.0 tycker jag känns på gränsen till att vara för litet även om det är väl inom rekommenderat område. Med 9.5:an kom jag i princip igång på den egna utandningen. Skämt åsido, så himla svårt att säga med vindstyrkor. När en person säger att det blåser 4 säger en annan att det blåser 6. Jag väger bara lite över 70 och planade tidigare än allt annat där jag seglade (inga formula närvarande). Haft fin planing när kite:are med 16m2 gått upp för att de inte planar. Väldigt mycket tidigare än så går det nog inte att plana oavsett kit.
I år köpte jag en trissjolle och det blir för mycket konkurrens om tiden att ha en bräda som jag kan segla då det är perfekt för att segla med barnen i jollen. Nöjer mig numer med 7.8 och hundralitare. Blir så många dagar jag hinner med ändå.
-
Klint;481366 wrote:Läste nyligen en intervju med Micah Buzianis i Windsurf som menade på att han planar lika tidigt med en stor slalom, 50+ cm fena och 10 kvm segel, 7-8 knots tror jag han sa. Förmodligen tar han sämre höjd med detta men menade på att den som inte har som ambition att tävla mot andra formulaseglare och bara ville ha ett ultimat lättvindspaket lika bra kunde köra med stora slalomprylar.
Så är det säkert. Köp min bräda i länken nedan den som vill köra lättvind. 😉
-
Ola_P;481394 wrote:Jo, men VMG innebär ju just velocity made good. Alltså farten du rör dig mot målet (märket rakt upp i vind) och inte brädans fart framåt. För en VMG på 7 knop behövs ju betydligt högre hastighet på brädan, exakt hur mycket orkar jag inte räkna på och jag har inte koll på vad kryssvinkeln är med en formula.
Riktigt grovt mellan tummen och pekfingret: säg 45 grader, då är det 7 * roten ur 2 d.v.s. runt 10 knop. Säg lägre vinkel i lättvind och lägg på lite och då krävs typ 13 knop. Vad är lägsta fart för planing? Känns inte som 7 knop VMG är fullständigt uppåt väggarna, eller?
-
Tusen tack för de utförliga förklaringarna Ola & Svenne!
-
Men det är ju rätt ok när han hoppar också. Dubbel-loopen i slutet när filmningen tyvärr är lite skymd är nog mitt favoritklipp. Vilken längd och speed i den!
http://www.jp-australia.com/2006/upload/sequences/movies/ricardo_in_pozo.mov
-
Åter i att laga jollen (tyvärr!). Varit ute och seglat och allt var super sånär som på att den tog in vatten :mad2:
Det verkar vara en spricka vid centerbordskassett och jag kommer att behöva öppna dolt utrymme och renovera. Får dock erkänna att det är lite kul projekt och att det känns bra att kunna träna på ett så här billigt och okänsligt objekt för att bli bättre på materialen och våga mig på brädlagningar så småningom. Har köpt på mig epoxi och mikroballonger eftersom det verkar vara standardlösning för alla lagningar med hårda påfrestningar. När jag öppnade bruksanvisning för epoxin stod det om en rad alternativ att blanda i, t.ex. Limpulver om man behövde ha extra stark yta, men det stod inget om mikroballonger. Sökt runt på forumet men hittar bara info om mikroballonger och har aldrig förr hört talas om limpulver. På mikroballongerna stod det att användningsområde var t.ex. laga hårt utsatta delar i båtar eller mast- och fenkassetter för windusrfingbrädor (!). Det stod att de kunde blandas med polyesterplast eller epoxi.
När det gäller fibrer har jag två typer:
(i) en “filt” av glasfiber som man river av bitar från. Super för större lagningar då den ger en diffus kant som är lätt att slipa snygg. Svår för små då den faller isär då.
(ii) en “väv” som man klipper bitar av. Enkelt för smålagningar, men svårare med gradvis övergång i kanterna.Det finns uppenbarligen massor av möjligheter att blanda och laga. Kunde man få en liten basic guide till vad som behövs när? Eftersom epoxy är ca 5 ggr dyrare än plasten undrar jag när jag verkligen behöver den. Polyestern känns ju stenhård redan den. Trodde jag skulle kunna sandpappra bort överflöd, men det blev vinkelslip efter ett litet tag. Kolfiber har jag inte ens övervägt till båten p.g.a. priset.
Till de konkreta frågorna:
Vad är för- och nackdelar med limpulver vs mikroballonger?
Hur stor skillnad i styrka är det med polyester och glasfiber vs epoxi och glasfiber?
Skall man ha mikroballonger i epoxi även om man lagar med fibrer, eller är det bara när man fyller?
Hur stor skillnad är det i styrka med epoxi och glasfiber vs epoxi och kolfiber? När man lagar antar jag att det normalt blir mer material i lagningen än det var från början av praktiska skäl. Kan jag nöja mig med epoxi/glas eller kanske t.o.m. polyester/glas om jag lagar surfbräda?
När ni talar om fibrer i brädlagning, talar ni om “filt” eller “väv”? -
Lewold;480837 wrote:Si, detta är “fel” forum, men kanske intressant att se att Sverige har några riktigt duktiga kitare idag. Speciellt Mikael Blomwall som slog den fyrfaldiga världsmästaren Hadlow förra veckan.
Kolla in:
http://www.globetaggers.com/ottohenry/videos/recent/190/Inspelat tidigare under sommaren i Lundåkrabukten.
Skön film. Ser riktigt kul ut!
När man gör sådan “skruv” som i den absolut första sekvensen, vad händer med linorna då? Måste man hålla reda på antal “skruvar” åt varje håll och trassla tillbaka sig?