glader
Forumsvar skapade
-
Jester;480629 wrote:Mjo, men ett av dom berömda tipsen som Daniel bjöd på till Micke var just lite uthal på hans Stealth-segel…
Det var som fan. Får väl prova testa med uthalet en del då eftersom det finns så olika skolor.
Nu var det väl i.o.f.s. så att det blåste riktigt mycket den dagen och det är som sagt i lättare vind jag inte riktigt blir vän med mitt segel.
-
Jester;480579 wrote:En viss känd NP-seglare kör med nån cm *positivt* uthal. Så gör även jag nu för tiden.
Det är verkligen skillnad på hur segel är sydda. På mitt RS6 har jag också positivt uthal och definitivt inget problem med bottendrag på det sätt jag har (eller kanske haft med nya tips om lattspänning etc?) med mitt Stealth. Har riggat mina tre segel (RS6 7.8, Stealth 6.5 och Gun Mega XS 5.2) jämte varandra och det är en otrolig skillnad hur mycket buk de har i utgångsläget på land, RS & Mega XS ganska lika och Stealth mycket plattare. Om jag minns rätt av korten på dina segel Jester hade de ju också en mycket djup buk redan på land. Det känns mer logiskt att ett segel är sytt med mycket buk och seglas med visst uthal för stabilitet än sytt platt och seglas med negativt uthal, men det är väl ofantligt många parametrar i segeldesign och inte så enkelt.
Störner;480424 wrote:Jag förstår att tackstrappen bukar till seglet men inte varför ökad lattspänning, när alla rynkor redan är utslätade, skulle ge extra buk. När rynkorna är borta finns det ju inget extra material att “bygga buk” med. Materialet i seglet är i princip oflexibelt.Resonemanget låter väldigt logiskt, men om man vänder på det: Om man spänner lattan 0.5cm till, vart skulle det ta vägen om inte till att skapa mer buk?
-
Tusen tack för alla svar och erfarenheter!
tobhed;480199 wrote:surfan;480188 wrote:ska tamparna sitta sååå långt bak??Jag har en likadan bom så jag kan direkt se att jag har tamparna ca 5 cm längre fram än vad du har Fredrik, men det kanske funkar på Naish?
Nej, jag använder samma bom för alla mina segel. Körde 7.8 senast och flyttade inte för fotograferingen. Ungefär 5 cm längre fram för 6.5an på bilden. Det känns dock lite lustigt att när jag byter mellan dessa segel så kortar jag bommen 24 cm. Ändå flyttar jag som sagt bara linorna 5 cm. Är det ungefär så även om man har segel i samma linje eller sklijer det mycket mellan t.ex. NP och Naish?
Malmkvist: Jag har bommen på 194 här och inget slack i uthalstamp. Att ha 10 cm över låter väldigt extremt (men det tycker jag ju om nedhalet också så jag skall uppenbarligen inte lita speciellt mycket på vad som känns rimligt). Är det fler som kör med slack på det sättet?
Alla verkar vara överens om att seglet inte skall riggas enligt den första sekvensen. Ändå är det exakt de rekommenderade måtten. Varför skriver de fel på segelsäcken? Vet alla utom segeldesignern själv hur seglet skall riggas?
-
Här kommer då bilder med betydligt mer nedhal, ca 3-4cm mer än förra sekvensen. Nu tycker jag seglet börjar se platt ut (även om jag tycker att det ser mycket bättre ut nu när jag spänt lattorna mer). OBS att jag glömde spänna “bottenremmen” i sekvensen ovan och skillnaden är nog större i buk än man riktigt ser här. Tycker också att skillanden ser större ut i verkligheten än på bild.
Nu är akterliket i princip löst ned till bommen. Nu tycker jag seglet ser helt sjukt ut. Har jag gått för långt nu eller skall man ha så här extremt mycket nedhal? Har seglat en gång med seglet ungefär så här när det blåste extremt mycket, strax under 20m/s, och det är nog faktiskt vid det tillfället som seglet kännts bäst.
Uthal även här 194cm. Tror man kan säga att det var neutralt i sekvens 1 och kanske 2-3cm negativt här. Långt ifrån de 10 du rekommenderade dock Petter. Trycker jag lite på seglet känns det som om det kommer att ligga mot bommen fram till tamparna. Skall det vara ännu negativare?
-
Tog lite bilder för att det skall gå lättare att bedöma. Lägger dem i detta och ett nästa inlägg.
Först: Även om jag sa att jag inte skulle pilla så kunde jag inte låta bli. De tre nedre lattorna var inte väl spända. Det var t.o.m. lite rynkor i seglet runt en av dem. Drog åt dem alla väsentligt. Tror det gjorde stor skillnad. Buken såg mycket bättre ut.
Rec luff: 450
Rec boom: 194Har rekommenderad 430-mast och förlängaren ställd på 25cm. Bommen ställd på 194. Dessa första bilder är ungefär rekommenderad inställning alltså, då det finns ca 4-5cm till att ta in på nedhalet. Det var nog ungefär så här det var riggat när den poppade av. Akterliket löst till ungefär 5:e lattan. Tycker detta ser rätt ok ut, men jag gissar att alla kommer att säga mer nedhal (kommer som sagt strax i serie nedan).
-
Denna?
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/18691/cat/12
Funkar nog med både segel och fenor. Förmodligen billigaste sättet att ta nästa kliv. -
P Malmkvist;479999 wrote:Återkommer med bomlängd.. Men det viktiga är att inte ha för kort bom.. Då viker sig seglet “bak-kant” mot bakstycket och vinden accelererer dåligt i seglet.. Använd så kort bomlängd som möjligt utan att det ovanstående inträffar…
Ah, sett detta och förstår vad du menar. Då behöver du inte besvära dig med att kolla exakt bomlängd.
-
P Malmkvist;479896 wrote:Precis så!! Använd negativt uthal för speed på slör, jag seglar normalt med seglet liggande mot bommen ända fram till hängselelinorna = ca -10 cm
Vad har du för bomlängd då? Jag har hittills kört 194 (=rekommenderat).
-
P Malmkvist;479551 wrote:Har precis samma segel som du och min camber hoppar också ur.. Men det är bara ett problem då du ska flippa seglet i lite mindre vind..
Ah, ok. Ja det var just vid ett tillfälle då det inte blåste så mycket. Allmänt känns det som ett segel som verkligen vill ha mycket vind och skall köras extremt neddraget. Det är i det undre vindregistret som jag och selget inte riktigt vill bli kompisar (jämfört med hur min RS6a fungerar med sitt sanslösa bottendrag – utan att för den delen tappa prestanda i övre vindregistret).
P Malmkvist;479551 wrote:Buken är iallafall stabil och seglet snabbt som attan.. Pröva att överspänna de tre nedre lattorna så får du en stabil och djup buk.. Blev en otrolig skillnad på mitt segel i både fart och acceleration efter jag gjorde det..Tack för tipset!
Iofs vill jag nog vara lite försiktig med att pilla för mycket. Jag köpte segel, mast & förlängare intrimmat av Stavnås och har inte ändrat någonting. Han åkte så här fort:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=22691&uid=591
Så det känns som en stor risk att jag börjar fördärva snarare än förbättra om jag börjar experimentera. Börjar med att testa att alltid köra med mer nedhal och kanske negativare uthal innan jag gör mer radikala saker. -
Tack Mac!
Skall testa att alltid ha lite mer nedhal och se om det slutar poppa då. Tidigare ägaren, faster, tror jag haft samma problem och redan satt i en spacer. Får kolla.
-
Vet inte heller, men en reflektion är att seglet är oerhört lättriggat jämfört med RS6. Mycket lättare att poppa på cambers – då är det också rimligen större risk att poppa av.
Om det finns nyare cambers kanske man kan byta dem?
-
Tack för svaren.
Yes, glömde säga det. Jag har rekommenderad mast.
Skall testa att dra en cm till igen då för att undvika poppningen. Vi pratade ju lite om nedhalet på det seglet i Klagshamn Jester. Drar jag så extrem-mycket som alla speedare säger så blir seglet väldigt platt. Får inte alls det bottendrag som jag har i t.ex. mitt RS6. Blir inte riktigt kompis med mitt Stealth tyvärr.
-
Knatte;479372 wrote:Har du spännt latterna ordentligt?? Rätt riggat med nedhal/uthal?
För det brukar väl normalt inte vara problem med att camberna hoppar av, utan det motsatta… Trögroterade:mad2:
Annars har jag inga bra tips, utan mest tråkigt på jobbet..Tror jag riggar seglet ok. Getwet har sett det riggat en gång utan att jag fick anmärkning (förutom på att spännremmen längst ner var för löst dragen, men jag har bättrat mig på den punkten). Möjligen hade jag en eller två cm mindre nedhal än vanligt.
-
glader
Medlem1 juli, 2008 vid 07:02 som svar på: Ny regel från WSSR, minst 50cm djupt vatten krävs för rekord.Blir kul när Albeau kommer till Knarrholmen (20m djupt).
-
Tack igen för ditt offer Lars. Fiskebäck var riktigt bra både igår kväll och i morse. Fick 5h igår och 2h idag. Larsson tangerade svenkst rekord i 1h. Grattis!
Allt från adrenalinslalom i brutalchop till långa fina slörar i plattvatten vid Knarrholmen. Om det varit värt 70 mil vet jag inte, men definitivt 4 km. Västervik är en väldigt fin stad, men ibland är det gött att vara Göteborgare…