Forumsvar skapade

Sida 59 av 60
  • glader

    Medlem
    28 april, 2008 vid 11:51 som svar på: GBG före jobbet, måndag
    Lars_K;461497 wrote:
    Jag brukar rigga vid en vik på sydsidan av krossholmen. Tyvärr är vägen dit privat och spärrad med en grind så man får knalla med grejjerna några hundra meter. Vägen med grinden är in till höger strax innan man är framme vid Penta.
    Jag sticker dit idag efter jobbet. Funkar fint på SO. Brukar ofta vara ensam så det är kul om nån joinar!

    Tror jag såg grinden. Vad är fördelen med den viken jämfört med hamnen?

    Något annat som är bra att veta om sten eller dylikt?

  • glader

    Medlem
    28 april, 2008 vid 10:04 som svar på: GBG före jobbet, måndag

    Allt såg fint ut förutom att det var ett vindhål (som vanligt!) just när jag var där. Avlägg gärna rapport!

  • glader

    Medlem
    28 april, 2008 vid 09:03 som svar på: GBG före jobbet, måndag

    Jag har faktiskt aldrig surfat där 😉

    Såg bra ut på kartan bara. Där och kollade imorse 05:45 men vinden var lite klen så jag åkte till jobbet istället. Såg helt ok ut att gå i vid segelklubben bredvid penta.

    Planerar att testa imorgon bitti igen om prognosen håller i sig. Ser bättre ut för imorgon än den gjorde för imorse…

  • glader

    Medlem
    27 april, 2008 vid 20:08 som svar på: GBG före jobbet, måndag

    Hrm, det ser så himla ostligt ut nu och gränsvind. Tar Krossholmen i alla fall. Tryggare och öppnare vind.

  • glader

    Medlem
    27 april, 2008 vid 18:58 som svar på: Klagshamn måndag!!
    tobhed;461314 wrote:
    så resten av veckan ser också bra ut

    Ni har det bra ni. Man skulle vara skåning på våren! Kör några vändor åt mig Tobias.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 20:50 som svar på: Locosys GT11
    Mården;460911 wrote:
    ska bevissa att choppen kommer tätare när jag kör mot vågorna än när jag åker med vågorna

    Vilket lysande exempel. Du bad om förklaring av doppler och så ger du bästa tänkbara exempel själv.

    Mården;460911 wrote:
    jag tror att garmin sparar/använder triangel mätningen mellan sateliterna

    Varför tror du det?

    Jag tror att det är en kombination av triangulering och doppler. (Innan jag går in på den förklaringen kanske jag för säkerhets skull åter skall påpeka att nuvarande Garmin har andra brister som gör att GT11 är överlägsen i alla fall.)

    Jag kan ha helt fel, men här är mina 2 cents för varför jag tror att Garmins positionsdata baseras på doppler:
    1) Det verkar allmänt känt att den kan mäta doppler och att displayvärdet baseras på den. Garmin är en av världens största producenter av GPSer. Den mest grundläggande uppgiften av alla är att bestämma position och många lysande ingengörer hos dem måste lagt extremt mycket tid och energi på det. När man startar upp enheten kalibrerar den sig en längre tid. Den gör säkerligen massor av trianguleringar och räknar massor av medelvärden etc innan den känner sig kalibrerad och har ett bra värde. Om man nu räknat fram ett bra värde med mycket möda och stort besvär, skall bestämma positionen två sekunder senare och har tillgång till en noggrann hastighetsmätning (doppler), då känns det helt orimligt att man inte skulle utnyttja tillgänglig information och istället bara triangulerar från scratch. Jag tror alltså att man använder tidigare position, räknar nästa position relativt den med hjälpp av doppler och kombinerar med en mjuk inverkan av triangulering för att förhindra att man driver iväg p.g.a. ackumulerade fel.
    2) På GT11 kan man om jag förstår det rätt få ut data som dokumenterat inte använder sig av doppler. Det fanns ett fall som diskuterades på gps-speedsurfing när denna hastighet plötsligt drev iväg med sådär 15 knop. Inte konstigt att sådant kan hända om man endast använder triangulering. Något sådant har jag aldrig hört talas om med Garmin. Den har sin grid-effect och problem när den blir skymd, men inget av den här arten vad jag känner till.
    3) Beteendet när den tappar kontakten, “spik”. Om man tittar noga på spåret vid t.ex. ett kastfall är mönstret oftast (alltid?): rent och fint spår i full fart, kastfall, rent och fint spår från noll fart och sedan acceleration när man startar igång igen, men samplet omedelbart efter fallet startar 50m från där man ramlade. Alltså rent spår -> fall -> rent spår igen 2s senare fast 50m bort. Detta är min tolkning av vad som händer: När den tappar kontakten totalt påbörjar den en ny kalibrering (alltså massor av trianguleringar för att hitta ny tillförlitlig punkt). Under tiden den kalibrerar lagrar den dopplerspeed. När den väl kalibrerat klart sådär 15s senare räknar den bakåt baserat på doppler-datan och lagrar dessa positioner. (Jag presenterade denna bild en gång på gps-speedsurfing-forumet och Mal Wright sa att han delade den synen.) Om det nu verkar som om den räknade bakåt med doppler data så räknar den rimligen också framåt.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 19:21 som svar på: Jag ska köpa vindsurfing paket (bräda, segel m.m)

    Ett alternativ kan också vara att ta kontakt med GWC i Fiskebäck, http://www.gwc.se. Där finns kurser och utrustning. Bra att kunna träna på nybörjarutrustning ett tag för att sedan köpa saker du har glädje av längre.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 17:58 som svar på: LBWS kan få ny lokal av komunen

    Faktastiskt!

    Flyttade från Lund 1997 och blev helt chockad över bilden. Vilka byggen! Ser ut som lokalerna ligger mitt i stan nu.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 17:18 som svar på: Locosys GT11
    Jester;460868 wrote:
    medans Geko

    Tangentslintning. Geko -> GT11

    Jester;460868 wrote:
    lagrar den data som den får från sateliterna. Så i realiteten så är det programmen som sköter själva dopplerbiten?

    Aha! Det hade jag inte fattat förrän nu.

    Coolt! (Jag är inte nörd. Jag är inte nörd. Jag är inte nörd…)

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 16:17 som svar på: Locosys GT11

    Jag är ingen nörd 🙂 🙂 🙂 men kolla:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekt
    Alltså ett sätt att mäta hastighet genom att mäta frekvensändring. Tänk dig (som det står i artikeln) en ambulans. När den närmar sig dig stiger frekvensen och när det passerar minskar den. Mäter man ljudfrekvensen kan man alltså räkna ut ambulansens hastighet. På samma sätt med satellitfrekvenser och surfare.
    Alternativ är att räkna ut position med triangulering (alltså vinklar till olika saker som t.ex. satelliter) och med hjälp av tidmätning räkna ut hastigheten.
    GPSer som Garmin Geko / Fortrex och de nya GT11/31 och allt vad de heter klarar båda sätten. Senaste diskussionen gällde om Garminpositionerna baseras på doppler eller bara triangulering.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 07:42 som svar på: Locosys GT11
    Jester;460741 wrote:
    Pga dålig upplösning på den sparade datan (då spelar det ju ingen roll vilken metod dom använt för att skapa trtackpointen), så uppstår ju den sk grid-effekten. Och denna kan tydligen slå på +- 2 knop…

    Det är ju bara att titta på en gpx-fil, och jämföra med GT11:ans binära filer. Gpx-filerna går i sicksack, medans man får en mjuk fin kurva med GT11.

    Exakt! Vi är helt eniga.

    Jag tolkar inlägget ovan som att du vacklar i hur säker du känner dig på om Garmin är doppler eller ej. Det spelar dock som sagt ingen roll i det här fallet. Trots att ingen utom Garmin själva verkar veta detta med säkerhet är doppler lite av gps-världens mantra just nu och det talas mycket om t.ex. Doppler-devices. Teknikförklaringarna är ju lite strunt samma (och kanske t.o.m. felaktig i Garminfallet); det viktiga är vilken tolerans enheten har. Lite som lagstiftning om katalysator istället för om utsläppsgränser.

    Men det är som sagt bara en begreppsdebatt. Alla är ju glada för GT11/31 och bättre enheter.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 04:55 som svar på: Locosys GT11

    Ok!

    Jag missade tydligen den tråden. Har bara minne av att jag sett en tråd där någon (Chris Lockwood?) hade klippt in mail från någon Garmin-säljare. Hittar inte den tråden nu. Läste den noga då. Som jag minns det nu kunde jag inte utläsa mer än att de inte explicit lagrade dopplerdata, men att de inte avslöjade exakt hur de kom fram till positionsdatan.

    Tänker du på en annan tråd? Skulle väldigt gärna läsa den i så fall. Lätt hopplöst att söka på doppler, garmin o.s.v. på det forumet eftersom det är så himla vanliga begrepp. Minns du några bra nyckelord?

  • glader

    Medlem
    24 april, 2008 vid 11:16 som svar på: Locosys GT11
    tobhed;460561 wrote:
    … doppler vilket inte Garmin produkterna gör.

    Är du riktigt, riktigt, riktigt säker på att Garmins beräkningar inte baseras på doppler?

    (OBS! Försvarar inte på något sätt de nuvarande Garmin-produkterna. Alla verkar helt eniga om att GT-11 o.s.v. är mycket bättre, men om det beror på doppler eller ej är en separat fråga. Jag har inte hört någon som med säkerhet kan säga vad Garmins data baseras på. Personligen tror jag faktiskt att mätningarna åtminstone i någon mån är dopplerbaserade även om den bara lagrar koordinater. Det finns mycket som talar för det om man i detalj studerar gpx-spår när den tappat kontakten etc.)

  • glader

    Medlem
    23 april, 2008 vid 15:44 som svar på: Happy Birthday Robby!

    Får rysningar i hela kroppen av att se honom ligga och pressa på öppet hav (från 1:50 in i första klippet). Dagens speedande och plattvattenjakt framstår som steg bakåt i utvecklingen.

  • glader

    Medlem
    19 april, 2008 vid 20:49 som svar på: Tre teknikfrågor!
    getwet;459428 wrote:
    Tror inte några enstaka bilder är facit….TB och jag seglade ihop med Martin i Holland när det blåste 18ms och inte såg han ut att överskota. Tilläggas bör att han seglade 47 knop den dagen..

    Ok!

    Kan dock inte riktigt tycka att det är en fråga om enstaka bilder. Bilderna ovan var bara de första jag råkade hitta när jag sökte på nätet.

    Första gången jag tänkte på det var på bilderna från hans rekordåk i West Kirby. Hittade bilden jag var ute efter och lägger in den här. Senast jag tänkte på det var sid 34 i aprilnumret av Windsurf, med bild från 50knopsåket.

    Tycker att han skiljer sig från övriga i toppen med skotningen och att han har extrem stil, men visst kan det trots allt vara just när korten råkade tas och jag har ju inte sett honom i verkligheten.

Sida 59 av 60
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums glader

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.