goose
Forumsvar skapade
-
@Oregistrerad 383565 wrote:
Var någonstans kör ni i Nyköping?
/MickeVanligast kör man vid Strandstugeviken, finns en surfklubb där. Bra parkering och gräs för riggning + sandstrand. Bäst vindriktning är mellan O och SSO, helt öppet mot Östersjön. Kan bli riktigt bra med vågor om det har blåst ett tag. Funkar även bra vid Syd, dock måste man ta sig lite längre ut för att få jämn vind och vågor.
Mellan SV och VNV kör man i Nävekvarn (Bråviken), öster om båthamnen. Kan bli snuskigt bra förhållanden om det blåser kuling. Fina vågor och jämn vind.
mvh/Mårten
-
Fasen!!! Varför ringde du inte?! Trodde att det inte skulle vind idag, FAN!!! Var körde du?
-
Jag vill påpeka att val av mast har enorm betydelse på vilka mått seglet får när det är uppriggat. Måtten som en tillverkare anger för mast- och bomlängd är anpassade för den rekommenderade masten, både typ och kolhalt.
Väljar man en annan mast, som kanske har samma kolhalt som den rekommenderade men annan böjkurva, kan det utan vidare skilja minst 5 cm på de olika längderna när det är uppriggat. Senaste BOARDS har en väldigt bra artikel på hur mastval påverkar ett segel. Sedan finns det fler faktorer som påverkar, tex tillverkningsvariationer i masten. Sedan får man inte glömma bort att segel är sydda för hand, det kan enkelt bli variationer, kallas för hantverk….
Så innan man kritiserar något märke är kanske man kan ta reda på om det finns rimliga orsaker till variationerna. Jag har seglat flera märken och jag tycker inte det finns nämnbara skillnader i prestanda och kvalitet. För övrigt kan jag bara säga att Simmer CrossOver 4.0-5.7 är grymt bra segel för svenska förhållanden och de har utmärkt kvalitet!
-
@kinetic 378286 wrote:
Lite skumt…Simmers master tillverkas mig veterligen av “Powerex” (MacLean Quality Composites, de tillverkar även HPL-bommar) så en SC8 borde vara mer eller mindre som än “Z-Free”. Äger själv 2 st Powerex Z-Speed (460 resp 430) o titta alldeles nyss hur god passformen är i skarven, o den är mycket god, inget glapp alls o halvorna har god passform vid skarven. Så om nu Simmer inte bytt till en tillverkare med lägre kvalitetskrav så tycker jag att man åtminstone skall påpeka bristen för säljaren o kräva en ny mast.
Tror du att det är ett problem med masten som visas på bilden?
-
@Oregistrerade 378274 wrote:
passformen är så att toppen är bredare än botten på ena sidan och smalare på andra sidan. Troligen så är hållbarheten på den smalare sidan mycket sämre.
Sedan är toppen väldigt ojämn och känns oval på två ställen, inte i närheten av förstärkningen vid nedre delen.
Huvudsaken är väl den att det inte går att lita på en mast som kostar ett par tusenlappar och har tydliga fabrikationsfel. Om masten går vem erkänner farbrikationsfel då? Inte tillverkaren iaf, det bättre att lämna tillbaks den innan man börjat använda den.
Jag har SC6 400 och 430 samt SC8 460. Det verkar som alla har problem med 430 längden och jag har sett samma problem med passformen som “oregistrerad”. Dvs att yttre diameter på den övre halvan är större än yttre diameter på undre. Jag bifogar några bilder för att visa detta. Inre diametern mellan de två halvorna är bra dock, så att bra friktion finns.
Någon som kan kommentera? Läge att byta ut?
-
Jag har precis köpt SC6 430 + SC8 460. Håller med att passningen mellan halvorna är sisådär på båda masterna. Tror dock inte att det ska påverka några egenskaper. Att de är ovala ibland, inget jag märkt, men å andra sidan har jag inte tittat så noga!
-
Ngn som ska köra längre söderut, typ mälaren? Om så, var då? Vattnet verkar inte vara så varmt…inte luften heller…brrr..
http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/arkiv/sstcolor/sstcolor_20070416.pdf
-
FW98….brosan kan inte prata annat…han glömmer t.o.m bort sin EVO.
Ska ersätta min FSW98 i höst alternativt i vår, det blir nog Freewave95 ´07 eller FWxx ´08. Får se vad Fanatic hittar på, vill ha en bräda som kompleterar min RWW76 på ett bra sätt, orkar inte konka runt med 3 brädor. För övrigt kan jag säga att RWW76 ´05 är en otroligt optimal bräda för Svenska förhållanden, perfekt på Västkusten och väldigt bra även på östkusten, kommer nog inte bli av med den på ett bra tag!
-
@dr Masse 376680 wrote:
Nu pratade vi ju chop/hav här och då är det lugnt med SC10.
Skall du ut med grejorna i brytande vågor så kan du köra i en hållbar 430.
Sedär, en ännu finare 35-års present! Du får tacka mig sedan!
främst chop och hav…..Ngn gång kanske man kör Törö alt Västkusten med stora prylar, får då köra med 430 SC6. Jag har redan börjat bearbetat min sambo….kanske SC10 när jag ändå håller på….
-
Tack för svaren.
Hoppades att ngn skulle tro att det skulle funka med 430…..fasen varför ska man ha förlängare på 400 mm om det inte ska gå??
Fyller 35 år om en månad, en perfekt present från min sambo kanske…då blir det nog en SC8. En SC10 känns overkill, blir flis av den om man kör i brytande vågor och blir spolad.
Mats, vi ses på vattnet då det blåser, förhoppningsvis hinner vi prata mer än 5 minuter denna gång!
-
Vilken semester pratar vi om? Vår, sommar eller höst? Hur duktig är du?
-
Vi var i El Yaque i mars 2005. Min sambo kom hem med någon jäkla parasit i magen och fick enorma problem. Fick käka dundergift en period för att bli av med skiten. Annars var det bra….
-
Kolla på Club mistrals hemsida, de har väderstatisktik flera år tillbaka på alla spots där Club Mistral finns. Ganska bra faktiskt.
-
och så en sista bild, man glider tillbaka i historien och blir nostalgisk…..se den fantastiskt stora nose rockern…som att rida en kanonkula!
-
Har en mega kort filmsnutt som visar att min klassiska Diamond Head är fortfarande live and kicking! Ser den inte grymt snabb ut!!