gustav1980
Forumsvar skapade
-
Prima/traffic/vivaro: 240 och 280 lastlängd
Vw transporter T5: 257 och 297 lastlängd
Hiace: 250 och 293 Lastlängd
Viton: Finns i tre längder men måtten är lite diffusa beroende på om man räknar in utrymmet under stolarna eller inte.Jag har provkört alla och Viton gillar jag bäst. Snyggare än Primastar och mindre lastbilskänsla är Vw. Dessutom bra kvalitet…säkerhetsfirman nästgårds kör sina (nu pratar vi inte den gamla framhjulsdrivna viton) över 40 000 mil och förarna är nöjda.
-
Jox;686141 wrote:Vill kunna ha allt liggandes redo i bilen så det bara är att köra på första bästa prognos, det ultimata vore om man slapp fälla passagerarsätet fram… Har inte så mycket utrymme för förvaring heller då jag bor på 25 kvadrat… Har en freestyle och en vågbräda så inga jättestora saker egentligen…
Nån som har tips? Vad kör ni för bilar till surfet?
En lösning stavas box och det ämnet har nyligen avhandlats här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=85885″]Takbox som räcker till? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
-
torinbox;685473 wrote:Jag tävlar inte utan vill bara njuta av bra drag och har mer fokus på bra prestanda rakt fram än manöverbart.
tacksam för svar och tips
det känns som att du och jag är ganska lika när det gäller både storlek och övriga önskemål.
För ett par år sedan köpte jag simmer v-type 8.2 ( rätt lik v-Max men enligt reklamen aningens mer fartorienterad) och simmer 2xc 6.5 .Jag är riktigt nöjd med båda seglen men är kluven kring om det blir cam eller no cam vid nästa uppdatering. 2xc får ju en snyggare buk både vid lite och mycket vind men är å andra sedan lite (med betoning på lite) omständigare att rigga och vattenstarta.
Kluven som sagt, och därför får nog andra saker styra Tex vilka master jag har och hur dem går att matcha mot nya segel.För övrigt tycker jag att en viktigare parameter än vem som tillverkat seglet är möjligheten att kunna ha två segel riggade samtidigt. Lycka till!
-
Wille Plana;685493 wrote:Har fastnat för samma box som dig men min bil (scenic) har fasta punkter för takräck
endast 72 cm mellan, På min skidbox får jag ha på “hålen” längst in hur smalt kan man ha på din box?
har försökt hitta info på deras hemsida men min tyska är inte så bra./Wille
Tolkar detta som att din bil saknar rails? 72 cm funkar men med fasta fästpunkter försämras möjligheten att skjuta boxen framåt och därmed möjligheten att öppna bakluckan!
-
Ja, och som jag missionerar för de här boxarna är det snart läge att begära provision av tyskarna 🙂
-
Surfbox.de. Big malibu 265 90 45
Jag har 120 liters freeride i boxen tillsammans med 3 segel, två bommar och mastbag med 3 master (490 längst). Sedan är det dock knökfullt på höjden men skor och kanske en shorty går att få in.
96 liters brädan får åka ute på ” box räckena” de dagar den ska användas. Knappt 850 euro med frakt och svart färg till Norrland!
Jag är nöjd men kör du Golf eller liknande kommer det se lite lustigt ut med 265 box 🙂
-
Strax under 100 euro i frakt, boxen kom väl embalerad i lastbil hem till min dörr.
Hör av dig om du har fler frågor -
Efter googlande och funderande klippte jag till slut till på en av tyskboxarna. Måtten är 265 90 45 och två brädor går in (120 och 100 liter) alt en bräda i boxen + segel master och bommar.
Känns som en rekorderlig pryl men öppna bakluckan fullt ut är nog gjort för sista gången. Nästan så att en sedan baklucka hade varit att föredra.Bära grejer ut och in i förrådet är förhoppningsvis ett minne blott iaf 🙂
-
Att slippa bära grejerna från förådet för att sedan surra på bilen värderar jag högt. Framförallt de gånger då hela kalaset slutar med en bomkörning.
Att alltid ha grejerna packade i boxen (jag använder till 90% en och samma bräda) kommer definitivt att ge mig fler dagar på vattnet.Någon som är duktig på tyska som kan fixa gruppköpspris med leverans till sverige?
Jag står i begrepp att antingen köpa gigantiskt takbox eller buss och de senare blir trots allt mycket mycket dyrare… -
Mannen på bilden torde ha problem med kramp eftersom att han väljer kortärmad dräkt även när snön lagt sig 🙂
-
Det finns risker kring det här med luft i torrdräkter. Är oturen framme så hamnar luften i benen, du roterar och drunkar med huvudet nedåt och benen flytandes vid ytan.
I samband med övningar och räddingsaktioner från fartyg har jag hört att man är mycket noga med att tömma torrdräkten på luft innan man hoppar i. Men förutsättningarna/dräktarna kanske är annorlunda för issurf? -
Många inkl jag själv är nöjda med ascan polar. Använder den alla månader utom typ 1 juli – 20 augusti då jag går på shortyn. Väl värd sitt pris!
-
Gnutten: Riktigt fin buss men inte riktigt mitt behov!
Canoya: Ja, det låter som att vi pratar om samma sak, och den bilen ser ut att lasta ordentligt med grejer 🙂 -
Har bara använt Ipad de senaste dagarna och av någon anledning hittade jag aldrig till surfbussavdelningen via den. Via PC är det nu inga problem.
Tack för era svar iaf!
(tycker fortfarande att admin kan flytta tråden rätt, om inte annat för att väcka bussforumet) -
Jag kan inte hjälpa dig i valet mellan rubricerade segel men gick i samma tankar som du förra våren “vågar jag satsa på cambers”?
Det slutade med att jag köpte ett Simmer 2xc och ett simmer v-type. Båda är fartorienterade freeridesegel med den största skillanden att 2xc har 2 cambers.
Efter att ha kört segeln ca 20 surfdagar kan jag konstatera att man inte behöver rädd för ett par cambers. Skillnaden när det gäller riggning, manöverbarhet och vattenstart är marginell enligt mig.Vill understryka att jag är nöjd med v-type också, men att det nästa gång troligtvis blir cambers i hela linjen.
Hälsar
Gustav