

hakanp
Forumsvar skapade
-
Om man minskar segelstorleken med 10%, får man kompensera det med ökad vindstyrka. Eftersom dragkraften är proportionell mot segelstorleken och proportionell mot kvadraten på vindhastigheten, så behövs endast 5% högre vindhastighet.
Om vi tar ditt exempel att man planar vid 7-8 m/s med 6.0, så planar man i 7,35-8.4 m/s med 5.4m2. Detta är inte speciellt stor vinst. Satsa hellre dina pengar på 6.5-7.0 m2 segel!
-
Jag har använt en Garmin GPS12 under flera år när jag surfat, och under de bästa förhållanden har jag inte kommit upp över 50 km/h. För det mesta ligger jag och pendlar runt 40 km/h, beroende på vilken bräda och segel förstås. (25 knop ~ 45 km/h).
En GPS är en väldigt komplicerad pryl, och dess första uppgift är inte att mäta hastighet utan position. Om man ställer in sin GPS för att mäta maxhastighet, så blir man säkert positivt överraskad av hur fort det har gått. Men, tyvärr, då blir man också lurad. Jag brukar ladda ur ’track’-punkterna, när jag kommer hem och plotta dom med ett program som räknar ut hastigheten mellan varje punkt. När jag gör det, händer det då och då att hastigheten kommer upp i svindlande belopp, detta beror på mätfel i GPSen.
Vad jag ville ha sagt, var att man ska inte lita alltför mycket på de hastigheter som GPSen visar. Fast å andra sidan, blir man lycklig av det, så varför inte/Håkan
-
ytspänning och flytkraft???? Vad grundar du det på?
/Håkan -
Ok Peter, vad blir det, blir jag ensam på oxnö, eller…
Håkan
-
Hmm ”dem pengarna”, hmm, är det ett virus kanske?
-
När det går riktigt bra/fort, brukar jag komma upp i 45km/h(c:a 25 knop) annars brukar det vid hyfsade förhållanden gå 35-40 km/h.
Jag har GPSen i en plastpåse för mobiltelefon i en midjeväska som jag spänner fast runt masten innanför bommen.
-
hehe, efter en omstart av datorn, är allt som det ska. rätt universum
-
Jag har ungefär samma frågor som du. Är det ingen som kan svara?