hakuna
Forumsvar skapade
-
Låter som ett helt acceptabelt paket att börja med.
Ett nyare 5.7 utan cambers hade nog inte varit fel.
Vad är det för längder på masterna?
En rdm (smalare) mast med minst 60% kol gör riggen gladare, även så en nyare styv bom.Sedan får du gärna posta en bild på din fena, eller åtminstone hur djup den är.
Hur mår fotstropparna och hängselelinorna? Använd dom så fort du står upp på brädan! -
Har du testat Mystic Predator L/XL eller Mystic MK8 XL? Man har både reglering i nacken + det ingår olika tjocka padding som man kan reglera med. De brukar funka på de flesta huvuden.
Nope, finns dom i någon affär i Gbg/Vbg/Halmstad tro?
-
Kan tipsa om Mystic predator vattensporthjälm som klarar både utan huva sommartid och med neoprenhuva under vintertid. Den har så mycket justering.
Låter som en stor hjälm. Finns xl?
Ja, den är reglerbar mellan typ s-xxl
Är också intresserad då alla hjälmar är för “runda” nuförtiden, även stl 60-62 passar inte.
-
Fötterna skadas rätt mycket ja, speciellt skärsår när man kör utan skor. Men det brukar laga sig rätt fort.
Det är ju meckigt att åka till VC och sy och så, jag brukar också köra med tejp så långt det går…
-
Vad har du för krok på selen?
Har du linorna ihop eller isär på bommen? -
Jag har tamparna helt ihop, det är också inte helt vanligt. Dock så är det lätt att känna när man har rätt balans, vid platt vatten och körning rakt fram ska man kunna släppa händerna från bommen i flera sekunder.
-
När man ska köra fort gäller det att få all kraft framåt (genom ben och mastfot) och bromsa så lite som möjligt (brädan plan och så liten våt yta som möjligt).
Jag brukar tänka ställningen man har i dragkamp, fast det är nog inte helt optimalt.Jag brukar köra med framhanden under bommen (tummen framåt). Då är det lättare att få bak bommen, och därmed
fram kroppen.För att köra fortare behöver också förtterna/stropparna vara (ännu) längre bakåt och utåt.
Om linorna hoppar ur så jobbar du för mycket med armarna. Antingen så behöver du köra med rakare armar eller kortare linor, det är en smaksak. Jag kör korta linor, 24-26″.
Om planing inte är något problem så kan du ta bak mastfoten, ofta gör 2-3 cm stor skillnad.
-
Jag tror grundproblemet är att du har för kort mast. Kurvan blir helt fel när du börjar med “en halvmeter” oböjlig stång.
Ett tillägg till Retro rigging, som jag tror inte är med, för jag skummade bara igenom:
Det är vilken öljett bommen ska sitta i, jag lärde mig detta genom en Goya riggningsvideo.
Nedre hålet ger mer loose leach och mer släpp i byar, medans högre hål ger mer power. -
Säg även gärna vad det är för segel och mast, så kan man kolla i den här listan om de matchar:
-
Passa på nu när det inte blåser och testrigga i trädgården! Några pilsner till så har du en helkväll!
-
Annat tips är att snurra upp ett par meter extra tamp på bommen, ifall du skulle vara långt ute och bommen går av. Då kan man göra en nödlösning för att kunna fortsätta att segla hemåt.
Träna även på att vattenstarta utan att nudda bommen, om nu brädan är för liten eller du inte har någon upphalstamp.Går ju också att ta loss bommen och sätta andra delen på den sidan som är bra för att ta sig hem.
-
Tänkte starta en liknande tråd.
Jag har ett segel där det står
Mast 460
Extension 4
Boom 190Min mast är 430 och förlängaren är totalt 45. Jag brukar ha förlängaren på 34 cm för att få 464 men är det rätt?
Det kan vara så att seglet är gammalt och lite töjt, så då stämmer inte de där värdena på mast och bom så bra.
Sedan får du konstiga fenomen när du har en mast som är såpass mycket “fel” längd.Lägg upp foton på ditt riggade segel så kan vi hjälpa dig vidare!
-
Jag skulle nog inte ha med mig min S8 ut på vattnet ändå…
-
Det verkar vara ett genomgående rör, så då är det inte så stor kraft på plasten. Om det är så, så hade jag kört vidare. Annars är det nog läge för byte, ja.
Du kan tejpa med vävtejp ett par varv om du är rädd att skära dig eller något. -
Åldersbeständig genomskinlig plasttejp på båda sidor. Runda av hörnen.