

hellaker
Forumsvar skapade
-
-
Obs att Forerunner’s 201 mjukvara bara visar km/h och miles/h, dvs inte knop. Jag missade att kolla det innan jag foll for koptrycket… lite synd ..
Sen stoder den inte USB utan bara vanlig seriekabel med alla problem som kommer med det…
-
Jag missade ocksa filmen, men har ar en lank till en liknande story som intraffade pa min hemmabeach i somras. Snallare typ av val, men stor nog sa man hade darrat…
(Man behover in te registrera sig for att lasa artikeln tryck bara pa ”Ask later”)
-
Var och host (sept-okt allra bast) ar mycket vindsakrare an sommaren, sa du ska nog ga pa april i sa fall. Da ar problemet att vattnet kanske inte hunnit bli varmt. Vattentempen har styrs till storsta delen av nar golfstrommen bestammer sig for att ta en nordligare riktnig, vilket sker runt… april…
Pa iWindsurf finns all realtids- och historisk data du kan onska dig, (men allt ar inte tillgangligt for icke medlemmar)
Det finns ingen anledning att oroa sig for bebyggelsen, det ar mest enfamiljs beach houses dar nere.
Ha’t sa kul!
-
Kolla in Outer Banks (Cape Hatteras) i NC. Det anses allmänt som ett av de bästa spotsen på östkusten. Skäms att säga det men trots att jag bor mindre än 2 timmar därifrån så har jag dock inte provat stället själv ännu, men fran surfande arbetskamrater sa vet jag att det är plenty of plattvatten på insidan. Dessutom är det ett pålitligt ’andra’ landningställe för höstens alla orkaner
Temperaturmässigt så ska det inte vara några problem för en svensk viking fram till okt-nov, vi har fortfarande ca 18 i vattnet och 15-25 i luften här uppe (i Virginia Beach).
-
OK OK jag var för snabb… lite Googling visade att det ju var en snäll delfin
men en bra bild är det ! Och vi kan alla lugnt surfa vidare
-
hellaker
Medlem7 oktober, 2003 vid 11:26 som svar på: Vilket bräda segel var snabbast vid GWC speed..http://www.oziexplorer.com/ är ett program som är rätt bra (betydligt bättre gränssnint än deras hopplösa hemsida…)
-
hellaker
Medlem22 september, 2003 vid 19:20 som svar på: ladda med vetenskapens värld!! (mån kl 20:00)Har just åkt bil igenom området där orkanen Isabel drog fram häromdagen. Jag säger bara — lagom är bäst…. (eller ’be careful what you wish for’ som dom säger här borta)
Shit vilka krafter det handlar om när det brakar loss så rejält!
-
Yep,
jag är definitivt intresserad. -
Som ”GPS-seglare” har jag ofta kört ca 40 sjömil på ett surfpass på 2,5-3 tim, utan speciell ansträngning (i öppen sjö runt och utanför Rörö/Marstrand).
Från Fiskebäck till Skagen är det ca 38 sjömil, från Rörö bara 32.
Så den stora utmaningen är hur länge man orkar köra på en bog??!! Tyvärr så brukar min bakfot börja säga emot efter sådär 3-4 sjömil på raken…. men man behöver ju inte nödvändigtvis gippa och segla åt fel håll, utan det borde räcka att vila några minuter. Fruktansvärt lockande är det….
-
Du kan ladda ner programvaran här http://www.oziexplorer.com , jag har köpt en licens men jag tror att även freewareversionen funkar OK. (och till så gott som alla GPS:er)
Sjökorten får man skaffa på annat håll, men det går att scanna och importera in egna kartor.
-
Jag är inne på min andra eTrex, och har nu en Legend men den gula standardversionen (=billigaste) duger egentligen lika bra för surfing. Jag har haft ett problem med vardera GPS:en som båda var ”vattenrelaterade”, men generalagenten (Sportsmanship) har utan knussel gett mig en ny varje gång!! Schysst – dessutom är garantitiden 3 år!!! Dom hävdar att ev. fall i surfingen kan generera ett tryck som överstiger den specade tåligheten, jag betvivlar detta – men så länge dom byter ut den så finns ju ingen anledning att argumentera…
Jag har alltid kört med GPS:en innan för våtdräkten, på bröstet eller i överarmen beroende på vilken typ av våtdräkt. Där är den bäst skyddad, och jag tror det är svårt att sätta den så att man ser displayen ’i realtid’. Går det så fort som man vill så är det ändå svårt att fokusera på de ganska små siffrorna. Och den sparar ju ändå automatiskt max-speed vilket väl är det intressanta.
Det bästa med GPS-en är ändå ”after-surfen”, att plotta upp dagens segling på ett sjökort på PC:n, och där man också kan se hur fort det gick vid varje sample-punkt. (OBS att denna programvara och sjökort inte följer med GPS-en.)
Jag bifogar ett exempel på dagens surf utanför Rörö i Gbg’s norra skärgård, första delen på en Formula andra på en HS105. (dagens max speed 25.3 knop). -
Jag har en HS105:a och en Formula och har varit inne på sammma ide, dvs att 125:an kanske är den ultimata kompromissen för att minska på brädhögen därhemma. Dvs. om man nu ändå inte tävlar (i Formula), och inte gräver ner sig om man inte får ut den sista knopens maxhastighet – annars funkar det förstås inte.
Jag tycker däremot att du tänker fel om höjdtagning vs. tävling. Jag tycker den stora tjusningen med HS:n är att man verkligen kan ta sig någonstans! För hur kul är det att ligga och bränna fram och tillbaks i samma slalom-åtta en hel dag…? Men jag vet – det är en fråga om inställning….
-
Då missar du en stor fördel med Fiskebäck på väst, Janne – på väst kan du köra speedstripen (platt vatten och turbobyar) innanför Styrsö, Donsö, Vrångö etc och vara utanför Valö på 20 min. Och där ute, med bara Tistlarna utanför, är vinden superjämn och vågorna långa och sugande. Var där med HS och 7.2 idag – kanon !!
-
Här är förresten en bit av det aktuella sjökortet. (Den röda linjen är min GPS-logg.)