hengo
Forumsvar skapade
-
CH,
kolla in http://www.umesurf.tk sen spots/lillskärsudden där hittar du vägbeskrivning!
Finns även en vindmätare uppsatt där, 090-80383 fast den är inte att lita på, man får oftast lägga på lite.. sen stämmer inte vindriktningarna alls heller -
fan vad alla gnäller om vind! här blåser detnästan jämt, senast igår. sol 8m/s!, ume är fan ett kiteparadis. stark bris, varmt och klart vatten, HELT ren sandbotten, utan snäckskal/tång och nästan inga badare!
Aldrig trångt, max 4 vindsurfare,max 4 kitare!
Ska aldrig flytta härifrån!Bara å komma å besöka våran kära kitebeach!
Bilderna är från en dag då det inte blåste så mkt, men visst ser stället rätt nice ut ändå? -
ja den ser ganska äkta ut!
men är de inte enliten fredlig dolfy bara? 😛 -
man ska inte vara kaxig som nybörjare!
Finns fan inget nybörjarvänligt ställe som är folktomt?? (stor sandstrand, grunt vatten)..akta badgästerna och annat folk som tex. campare! Kan gå riktigt illa annars!!!!!!!!!!!
-
haru inte lagat skärmen än jevla roger????????!!!!!!!
-
Slingshot fuel är den överlägset skönaste draken jag kört!
bara kört 4-5 timmar med den än så länge, och kan utifrån det säga att det är det absolut bästa jag åkt med! drag,lyft,hang och stabilitet!Tror den skulle funka som förstakite, om du ser till att gå en kurs(eller två) innan du ger dig ut själv.
Du kommer defenetivt inte att växa ifrån den!! -
höhö, funkar finfint i slalombacke! men se dit att fara dit när liftarna är stängda! typ på försesongen innan dom öppnat, så att det är helt folktomt.
lite inspiration;
1.
http://www.kitesnowboarding.net/kitevideo/luff/teaser/luff_trailer_01_15mb.wmv2.
http://www.kitesnowboarding.net/kitevideo/luff/teaser/luff_trailer_02_21mb.wmv -
Jag har sett 2 st kitefilmer (vhs:isar).. säkert från början av 90talet nångång
där åker dom iaf med vattenskidor och över 2meter lång bom och vanliga hobbysportdrakar, fast i mycket mycket större storlekar. de såg väl inte sådär jätte kul ut, dom hoppade aldrig eller så.. men dom verkade kunna ta höjd iallafall! -
håll draken så lågt som möjligt, alltså bara nån meter ifrån vattenytan.
sen är de bara å kantra gärnet!!! försök att titta på någonting så du ser var du befinner dig, ex. en boj eller någonting på land.Blåser det mycket..
…så äre bha att jobba som fan å pressa gärnet så att draken flyger till sidan av powerzonen och inte är i mitten hela tiden… när detta skett så fortsett jobba gärnet, fall inte av!!! om du gör detta kommer draken att fara tillbaka rakt in i mitten av powerzonen och då får du jobba igen för att få den därifrån,
Det gäller att “övervinna” den kraft som blir när draken är precis mitten av powerzonen genom att kantra som bara fan, så att draken far lite mer framåt, och ut i sidan. då får du både lite mindre drag och en bättre vinkel upp mot vinden!
Lite svårt att förklara, men det är iallafall såhär jag gör!, glöm inte att depowra gärnet så att draken går högre upp i vind! -
jag körde med en sån clasohlson shackel förut.. den fungerade till en början (gick att utlösa när jag blev slöpad). men sen efter ett par gånger i vattnet så vart den som seg på nåt sett… och gick visst inte att lösa ut när jag behövde de, men slet så mkt så “nyckelringen” som den sitter i gav efter och den där cylinderformade järngrejen som håller i allt flög i väg.. så jag kom iaf loss !
så, köp den inte!!!
fäst inte schackle direkt i din egen chickenloop! kan resultera i att den inte löser ut. ÄVEN om schacklet öppnas!