hengo
Forumsvar skapade
-
*suck* typiskt “anonyminlägg” det där…
-
Håller med till 100%. så jävulsk less på alla sidor som bara satsar på att se så extremt proffsiga ut som möjligt, sedan när man bläddrat lite i dom tusentals flashmenyerna märker man att det nästan inte finns någonting alls.
ENBART innehållet som räknas!!! -
Du kan ju alltid motera en stålring som fungerar som löpögla, så använder du den lilla pluppen där leachen egentligen skall sitta som stoppgrej när linan börjar fara.
Svårt att förlklara exakt vad jag menar, men en exakt beskrivning tror jag skall finnas på dacon.biz nånstans!Jag har iallafall gjort så på min foil, och det fungerar bra! Kan tänka mig att det fungerar ännu bättre på din eftersom att du verkar ha någon typ av fästningsgrej en bit upp, som i det här fallet kan fungera som stoppnings grej!
Ska köpa inflato om någon vecka, då kommer jag testa samma säkerhetssystem, kan skriva an raport på hur de gick sen! -
…sen kan det ju också vara så att det var ÖP som skrev artikeln och inte kiteskolan. Att ÖP tex var ute på isen och fotade och intervjuade, bara med en inspelninsbar sak för att sedan föra samman en artikel. Inte lätt att höra skilnad på “Nash” och “Naish” om man inte är superkorrekt och uttalar Naish “naaaeeisch”
-
Dom flästa som säljer inflates säljer väl också Foils? Typ http://www.dacon.biz (där jag köpte min), http://www.kitepower.se , http://www.kitesurf.nu är några exempel.
-
Mehh. Hämskt smart att lägga snowboarden på som har sinda vassa nyslipade sålkanter ovan på sin käraste???
-
jag brukar köra kiten så att den nästan kommer till gränsen där den inte går att vända för att det är för lite kraft. Sedan krash/landar jag den mkt försiktigt utan att dunsa ner den i marken med en smäll.
Sedan väntar jag på att den glidit in en bit i powerzonen, efter det så börjar jag försiktigt att linda upp linorna på bomen. Något man skall tänka på när man gör detta är att ha samma tryck på linorna hela tiden, och inte dra extra mkt i nån lina (varför göra det(?)). Tänk också på att så mkt som möjligt försöka behålla exakt samma tryck i kiten hela tiden, man får lixom göra någon slagg kombination mellan att gå mot kiten och dra den emot sig.Sedan när jag kommit fram till kiten tar jag tag i en av fästpunkterna (jag har en 3linors foil) tar tag i en av ytterfestpunkterna. Nu kommer förmodligen kiten att börja fladdra som en flagga eftersom att du släppt bomen. Detta gör ju iofs ingenting, eftersom att du har ett stadigt grepp om ena fästpunkten. Sedan så gör jag på precis samma sätt på den andra ytterlinan, för att sedan till sist sluta med att ta loss mitten linan. Vad jag brukar tänka på är att hela tiden ha ett stadigt grepp om en fästpunkt. Tycker att det är bättre att enbart ha tag i EN utav festpunkterna istället för båda två, när man befinner sig såpass nära kiten. Om man håller i båda blir det lätt så att kiten trasslar massor/får kraft igen.
Sedan så knyter jag ihop fästpunkterna och försöker få ur luften ur kiten, att tänka på är att vända luftcellerna ifrån vinden så att den inte blåses upp igen (jag har en foil med vattentäta celler).
Sedan är det bara att ligga och kramas lite med den tills den är någorluna platt, för att sedan stoppas in i korven!Så här gör jag givetvis enbart om jag är iväg själv.
Är jag och flyger med någon annan ser vi alltid till att ha en som inte flyger, som kan hjälpa till med sådant här, evenutella trassel och kolappser! -
Tjabba.
Köp en Pegas Orca 8m^2. (foil).
Jag är också flugviktare. eller … väger iallafall 69 :P, fungerar hur bra som hällst på snö, har kört från 3 – 7kanske8 m/s. Men då är det väldigt bra drag hehe . Den har har endast en cellöppning vilket gör att du kan använda den på vatten också (sjunker inte när du krashat), dessutom har den en 3:e lina som fundgerar som uppbackningsgrej, hur lätt som hällst!.
Köp en sån, det är nog den bästa hypriden om du vill kunna köra båda på snö och vatten! Dessutom kanske du blir så fast över vintern så du köper dig en redig tube kite till sommarn, och då har du ju redan en asskön vinterfoil isåfall!!! -
vi är 3 snart 4.
vi brukar vara på nydalasjön.
eller på i20 fältet… det är egentligen det sämsta stället, men nära. eftersom alla vi går på gymnasiet har ingen av oss tillgång till bil, så det blir oftast där :/
vi har även varit på nåt stort fält.. jäääte stort. ligger 5km bortanför flygplatsen typ. Det var bra. fast det var inte så mkt snö när vi var där… -
Shit den där måste jag ha! riktigt billig ju! hur är det om man skulle råka tappa grejen i snön? Pajjar den då?, eller är den någe fuktsäker?
-
Hmmm .ser ut som ett turkost paradis typ !