henryk
Forumsvar skapade
-
-
Kul och himla bra gjort resereportage – gillar de inklippta kartorna osv… Synd att det inte blev mer surf, men sugen på mauritius blir man !
-
Japp – gärna mer film från Mauritius 🙂
-
Vilken fena gäller i pulkabacke ? 3cm weed typ ?
-
-
Krockar tyvärr med ett 50-års kalas på Kreta för min del 🙁 – Kul det oxå, men vill absolut ner igen, så får satsa på 2016 🙂
-Tycker absolut Svenne ska komma över från Hawaii, behövs ju nån som sköter snacket 🙂 -
-
Brrr – men kanske det – bangar jag så kan man ju fota lite istället… 🙂
-
Perfekt lösning :-D. Natur/ekodräkt… nya matrial som polypropylen, våträktsbeläggningar osv är bara att glömma. Perfekt för konfens alla hemmapulare – när ni ändå håller på med goprofästen, isbrädor osv, bara att leta upp en säl också … 😉
-
Kör man NP knäpper man bara upp spännet- skitenkelt 🙂 (justeringen kvarstår ju och seglet står ju med mastfickan neråt)
Fast är ju faktiskt inget jag brukar göra 😉 – lattorna är ju ändå spännda i 8 mån/år så kvittar ju antagligen, slitage/töj är ju ändå många ggr större under användning..
-
Samma här ;-). Sökte en del, finns ju en massa skrivet om rdm/sdm – fast hittade inget om just profilaspekten… kanske helt ointressant i praktiken… Undrade bara eftersom tb så gärna vill ha rdm 😉
-
Vikt/styvhet har förstås format sdm masten från början…Men om det hade varit fördelaktigt med en tunnare mast på ett race-segel rent profilmässigt, så finns ju en hel del annat att vinna, – smalare mastficka, lägre vikt, hanterbarhet, som kan kompensera för den högre vikten. Teoretiskt sett skulle ju en riktigt tunn rdm göra den breda fickan helt onödig… verkar som vi är på väg åt det hållet nu, rdm avänds i större och större längder/segelstorlekar… men det är förstås antagligen enbart pga hållbarhets och hanterbarhetsskäl !?
-
Intressant är väl kanske själva profilen, vad händer med sdm kontra rdm när ‘leading edge’ blir tunnare… Har alltid trott ( utan närmare eftertanke som vanligt:)) att hela iden med slalomseglets breda mastficka var att att skapa en effektivare profil (inte bara minska motståndet) … ?
Fast detta kanske egentligen har mindre betydelse i de relativt låga hastigheter det rör sig om jmf med en flygplansvinge tex…? -
-
nää – verkar inte bli nån stockholmstråd det här 😀