henryk
Forumsvar skapade
-
Kämpa och surfa kan man ju göra utan att kunna stava som tur är…
(millitant stavas med ett l 🙂Ojda, jag var tvungen att gå in och redigera stavningen…
-
Hyrde bil via holidayauto.se, hyfsat pris, stog på plats vid ankomst, begärde bil med takräcke (windsurfar) då får man ofta en ngt äldre bil då dom anar användningsområdet, lastning av våta sandiga prylar och bilkörning på fel ställe etc…råkade spräcka vindrutan när jag körde in en mast, vilket den lokala uthyraren drog 1500 för på mitt kort efter hemkomst. Detta betalades av holidayauto i sverige. Det kan vara fördelen att hyra via förmedlare i sverige, extra försäkringar ingår ofta.
Vågsurfar gör man bäst i el cotillo en halvtimme från corralejo,
äter riktigt gott och ganska billigt gör man på Avenida (som ligger lite utanför corralejos turiststråk med mycket halvtaskiga ställen) -
@Rasmus_W 362025 wrote:
Å andra sidan finns ett fenomen som arbetar emot den effekten: sublimering, dvs fastövergång direkt från fast form till gas. Jag skrev att det man ska akta sig för är instängd fukt, och det beror på att blöta saker faktiskt “torkar” även i minusgrader. Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader. Efter hundra meters cyklande var hela kalufsen en isklump, efter ett par kilometer var håret alldeles torrt. En föreläsare berättade att han föräldrar hängde tvätt utomhus i -40 och efter nåt dygn var tvätten kruttorr.
.
Faan, vi som alltid har fullt med tvätt hängande i badrummet hela vintern, trodde att den inte skulle torka på balkongen, skall genast säga åt nina att sublimeringstorka:-) Tvätta måste man ju på vintern också, men cykla med vått hår i minusgrader, varför gör man det…
/henryk -
Håller med om att Keppler verkar seriöst. Svarar alltid på mail, dock lite korthuggen engelska. Gäller som sagt att vara tydlig i sin beställnig så det inte blir några missförstånd. Köpte en bräda för 299 euro för ett antal år sen, fick betala i efterskott näg jag fått den! Normalt är förstås förskottsbetalning, som ju är enkelt vi internetbanken nu. Jag mailade ner en kopia från internetbanken så att dom ser att betalning är utförd och pengarna hos dom om några dagar. Väntar precis på en hawk 06 inkl boardbag och frakt för 799 euro. Fråga om priset när du beställer, man får ju alltid lite mer rabatt… en del 06 or börjar dock ta slut…
/henryk -
Kul läsning, skönt att höra att du inte var ute på görveln i storm och mörker och letade efter dygnsrytmen….
-
Resan kostar “basic price” 12900 euro, hur coolt är det? Så frågan är, vilka blir det som åker med, en massa täta gubbar, som har råd, men inte seglar nåt vidare!? (Stämmer hyfsat på undertecknad, förutom att jag aldrig har några stålar….!)
Fast det är alltid trevligt med tyskar, tycker jag.
/henryk -
Fina bilder,just såna som gör att man tappar lusten att åka till kap verde, eller maui eller nåt sånt…..
läänge leve fituna…va f… ska jag köpa för bräda, har läst varenda test, antagligen är det inte utrustningen det är fel på….
/henryk -
@dr Masse 357089 wrote:
Fast jag väntar fortfarande på en konstruktionsmetod som innebär att man änvänder kärnor som tål vatten. Det är fanimej obegåvat år 2007 att en helt ny vindsurfingbräda kan bli totalförstörd om det går hål i laminatet och den tar in vatten.
QUOTE]
Tack för ett långt och intressant inlägg. Att det inte går att få ett enkelt svar på min fråga om JP´s och Starboards kvalite är väl vad jag hade väntat mig när frågan ställdes, däremot börjar nu tråden belysa många frågor/ problem.
Att det handlar om att pressa kostander och ha en rationell produktionsprocess begriper man ju, likaså att Starboards synliga träfaner är en ren designgrej, (en av många förklaringar till deras framgång tror jag). Att faneret kan få fula fläckar när fukt kommer in genom ytbehandlingen, visar ju bara på problemet att lägga in ett organiskt material i en i övrigt tät konstruktion som inte andas. Frågan är hur det inlaminerade (osynliga) trät i andra brädor ser ut efter några år, det kanske befinner sig i ett stadie av långsam föruttnelse!!? Dessutom sväller ju det våta trät vilket ytterligare borde förvärra en skada. Att stoppa in trä i brädorna kan vi nu allså konstatera är i brist på annat prisvärt alternativ. (eller hur?)
När man bygger våtrum nuförtiden, börjar organiska matriall (trä och gips) bli tabu att änvända i omgivande konstruktion, trots supereffektiva fuktspärrar.
Att man då använder matrial som suger vatten (skumkärna och trä) i en bräda som borde vara byggd för att vistas i vatten och utsättas för hårda påfrestningar, är ju trist…Lustigt , känns lite som den urgamla diskussionen, om varför man inte bygger bilar som inte rostar osv….. Självklart ska en bräda inte hålla för länge..
Attans också, jag som hade snöat in på JP 🙂 -fast det är klart, så mycket som jag seglar hinner brädorna kankse torka mellan åken…
/henryk
-
Verkar råda viss risk för förvirring här kanske? FWS=Full Wood Sandvich och FSW=FreeStyleWave. Just vad det gäller JP´s brädor där frågan är vilken byggkvalite som ska väljas, kan man ju påpeka att just JP´s FSW som bla byggs som FWS har fått utmärkta testresultat och funkar utmärkt som freeride, då den planar upp lätt, är snabb, gippar bra. (i tyska surf märkte man ingen större skillnad på snabbhet mot super-x som ju alltid är snabbast i de flesta tester, super-x har högre topphastighet, medans FSW planar upp snabbare). Det är ju en sk. fast-tail i FSW sammanhang till skillnad från tex RRD´s FSW som är mer manöverorienterad och rider vågor bättre….
/henryk -
@The_Novice 356513 wrote:
Vet inte rikigt vad för slags “styrka” du är ute efter?
Kastfall är det väl inga brädor som tål (förutom dom gamla i hinkplast), där hjälper bara nos-skydd på brädan. Plattlandningar från överroterade framåtar är det väl inte många brädor som tål i längden heller…All styrka förstås:-) Tänkte nog mest slagtålighet, men givetvis är även långsiktig utmattning tex däck som mjuknar osv intressant. Tålighet mot kastfall är ju viktigt, och självklart finns det ju skillnader även där (även om ingen bräda klarar ett ogynnsamt fall). Höga hopp och loopar är (tyvärr) över min förmåga (och ambitionsnivå).
Vore kul att höra fler erfarheter från fler, och givetvis är det också intressant med teoretisk info om olika konstruktioner, även från partiska teamseglare:-) (alla gillar vi ju “vårt märke” mest) (var mistral-fan en gång i tiden, men…(suck))
/henryk -
…
Vet inte rikigt vad för slags “styrka” du är ute efter?
Kastfall är det väl inga brädor som tål (förutom dom gamla i hinkplast), där hjälper bara nos-skydd på brädan. Plattlandningar från överroterade framåtar är det väl inte många brädor som tål i längden heller…All styrka förstås:-) Tänkte nog mest slagtålighet, men givetvis är även långsiktig utmattning tex däck som mjuknar osv intressant. Tålighet mot kastfall är ju viktigt, och självklart finns det ju skillnader även där (även om ingen bräda klarar ett ogynnsamt fall). Höga hopp och loopar är (tyvärr) över min förmåga (och ambitionsnivå).
Vore kul att höra fler erfarheter från fler, och givetvis är det också intressant med teoretisk info om olika konstruktioner, även från partiska teamseglare:-/henryk
-
@Överste Översittare 355864 wrote:
Ungefär lika bra som din förra ; ) Som att kolla på tennis, fram och tillbaka.
Shit, min film var ju åtminstone inspelad på julafton, och innehåller iallafall mer segling än intro och eftertexter, och är bara 1,20 lång. Gipparna var så osköna att jag var tvungen att ta bort dom, så det blev bara fram och tillbaka kvar, men vad annars göra med 9,8? Sen är ju musikvalet fyndigt, white cristmas, vilket borde ge extra poäng!?
-
Blev några repor på Lövstabadet vid 13.30-tiden.
Riggade bukigt och fick mer än tillräckligt med tryck, upptäckte att stropparna var ställda för barfotasegling… hade inte för justeringar utan körde några repor för att sen stressa vidare till kalle anka… men ändå vilket väder på julafton!
Bifogar en liten filmsnutt…
/henryk -
Väst, nordväst brrrr…. för min del blir det ju Lövsta närmast, var hade du tänkt köra?