

herodude
Forumsvar skapade
-
@Tim.Eriksson 411248 wrote:
”Skidor räknas inte som extrabagage
Nu inför British Airways bestämmelser på sina flyg att resenärerna alltid får checka in en väska och ett valfritt sportredskap utan att betala extra. Hanteringen av sportutrustningen är kostnadsfri så länge den inte överskrider måtten 2,5 x 1 x 0,8 meter och inte väger mer än 32 kilo. Ifall redskapet väger över den tillåtna vikten och den inte kan delas i mindre delar, behandlas redskapet som två gods.ska åka iväg med british nu till vintern, vet ni hur det funkar om man ska ha med sig mer, ska man dra iväg ett kolli som väger mer än 32 och får bara betala övervikten på det, eller ska man dra med sig två, ett på 32 och ett med lite utfyllnadsprylar och får betala, vad för extra kollit?
-
@Rasmus_W 387613 wrote:
Och så sätter vi inte bommen efter nåt mått från segelfoten eller hur du kan tänkas ha satt den, utan efter kroppen. Nånstans mellan axel- och näshöjd är antagligen bra i början. När du planar är ett bra trick att sätta fast seglet på brädan och lägga seglet med masten rakt bakåt. Då ska bommen ligga lite bkom brädans häck och avståndet ska vara minst en fingerbredd om du är kort i rocken och max en handsbredd om du är en vandrande flaggstång. Men innan du planar kommer det nog kännas lite högt.
mellan axel och nästa är inte det lite väl högt?,l jag kör med ltie högre bom för jag gillar det.. men standardmåttet är väll axelhögt?
och avstånd till bräda och sånt med bom, beror väll helt på vilken bräda du har?
-
grymmt… så grymmt sugen på SA!
har hört att det är hög kriminalitet! är det något ni har fått uppleva så det är ett stortproblem om man åker dit eller?
-
rdm är givet, jag puttrar runt med powerex med 90% kol… vad kör du för segel? rdm är det enda som är säkert i varjefall….
-
jag är inte helt insatt, men har inte north junior grejjer med? men hetaste skulle nog vara hot som har rätt schyssta grejjer för barn vad jag hört… hot och starboard…
-
mm kör genom gipparnaa först, så får du lite känsla för det och du kommer ha så mycket lättare att gå i stropparna när du går från vanlig till switch på samma bog…
jag tycker det är lättare att kliva ur stropparan först, men ska nog försöka träna på detta lite för det kan bli riktigt hårit när du har full patte i seglet och massa chop
-
håller med jesper, det värsta tror jag är för endel att de blir stressade dels av kanske rädsla eller sånt simmar sig trötta och tappar utrustningen, för det är inge kul att bli av med den…
fast sen tycker jag det är svårt att generalisera hur man ska hålla och var man ska ta tag, det är inte alltid man har så mycket tid på sig inför första vågen, har man legat igenom en våg så har man ju lite längre tid.. om jag har tid och ligger rätt så är det gött tycker jag att ha brädan liggandes med nosen innåt, och riggen liggandes med masten utåt, sen hålla med ett gött grepp på bommen precis vid bomhuvudet vid masten, och sen ligga och vänta in skiten, rätt bra sätt att hålla plus att man har lite mer kontroll på brädan och så, och kan snabbt vattenstarta efter settet, eller rentutav mellan två vågor om man känner att man hinner… fast det kan bli rätt hårigt ilband med om man är lite underriggad…
det värsta som jag fortfarande inte har något bra svar på är när man ligger på fel sida av prylarna, man kommer precis upp och se facet närma sig, hur ska man göra då för att klara sig bäst? ofta ligger man med masten mot sig och clewen mot vågen.
provat lite olika varianter på det här men inget som känns spiksäkert, en variant är att försöka sig på ovanstående teknik och få tag i bommen vid masten, genom att man innan vågen tar tag och dyker ner , för att sen med vågens hjälp flippa seglet.. eller vara beredd på att segeljäveln flippas:P
det kan funka bra och funka dåligt, men känns inte säkert helt enkelt, speciellt inte om revet är väldigt grunt.., men då brukar det å andra sidan inte vara så håriga vågor, på de ställena där jag kört kan tilläggas…en annan teknik jag provat i de situationerna är att dyka under segel och rigg, och ta tag i bakstroppen, eller en fram och bak stroppen om man har tid, det här funkar rätt bra med, men inte provat så ofta så kan inte vittna om man kan få skador från riggen eller något när man är inne i maskineriet….
en sak som jag har provat och är helt omöjligt är att hålla kvar i bomnocken, helt värdelöst… inte lyckats hålla kvar en enda gång, inte ens i småvågor, seglet ska alltid flippa och ha sig och så kjänns det som att man lätt kan skada sig i händerna när man håller där…
men som sagt, det här är en del av seglingen, i vintras/våras när jag var på maui, var det första gången i mitt liv jag vågridit masthögt, även om jag klarade mig de första rundorna så blir man spolad tillslut, men det hör sporten till, så relaxa och njut av åkturen:P (antar man kan säga så tills man blir spolad i jaws…)
-
om man har hmm runt en månad att spendera i sydafrika, är det dec – jan som gäller eller jan – feb?
-
inte hörttalas om den, men jag hade hellre köpt en som heter beginner to winner…, är det en instruktionsfilm eller?
-
@adde 381943 wrote:
Känns väl lite som Anders kom lite i skymundan på NP, bland alla andra namn. Samtidigt gick han ju alltid bra på Navman Maui racen. Intressant att han kör på en Naishbräda på bilden också – undrar vad som händer med AB+??
snackade med han nere pa kanaha igar da korde han en ab+ sa tror nog bara det ar pa bilden isof…
-
antligen ar vinden tillbaka, haft de tva hittils basta dagarna pa maui pa kanaha tva dagar i rad nu kort 5.0 och 69 litarn igar var det logo -mast idag holl det sig nog runt logo, men anda sjukt fina linjer som rullade in! btw horde att ni fatt sno i sverige… grattis 😉
-
antligen lite vind, snart tva veckor sedan jag var ute och surfade snart… men solen skiner iaf….
-
min drakt sprack upp i halsen med, jag loste det med neoprenelim, sandar tygtejps grej man har nar man lirar fotboll, och sa sydde jag ihop det lite vackert, tygtejp+neoprenelim och sen sy nara ganger, i tejpen sa man itne drar igenom neoprenet bara, bara tanka pa att inte vara for narqa sprickan med nalen tror jag, det funkade klockenspiel for mig, markte ingen skillnad pa drakten och det holl ihop drakten for dess sista sasong…
-
kom precis tillbaka efter sjalvmordsforhallanden pa kanaha, tokoverriggad med 4.5 och 69 litarn, bah men a andra sidan sa ar det sa mycket skonare att vara overriggad pa maui i shorts, an i sverige med torrdrakt… nagon som vet om vinden ska halla i sig hela veckan sa har? de senaste dagarna pa kanaha har varit valdigt byiga, inte trakiga men sadar jatte fina dagar ar det inte…