herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem1 oktober, 2017 vid 18:21 som svar på: Severne NCX 8.0 vs North sails E-type 8.2Jag har inte erfarenhet att jämföra dessa segel men jag tror att en camberfri 8.0-8.5 kan vara ett bra val, eftersom det blir lite lättare att hantera. Jag har kört rätt mycket med ett NCX 6.5 som går att köra lite överriggad, troligen tack vare rätt mycket släpp i akterliket. Ibland kan jag dock tycka att det är väl mycket fladder upptill, även om det är rätt riggat, men det kanske är en smaksak hur man vill ha det.
-
Efter ett par långkörare förra vintern så blev jag, förutom en riktigt rejäl höftsmäll, varse om en helt ny skadevariant. Min fru snackar ibland om att hon har fått blånanglar av nya skor men det hade aldrig hänt mig. Jag kör hyfsat mycket i stroppar som jag har justerat att vara rätt stora i förhållande till vad som är brukligt till sommarsurfingen. När man kör långkörare på is, en så där 5-10 mil, så riskerar det därmed att bli rätt mycket belastning på tårna när dessa trycks framåt inne i kängorna. Efter en sådan vända märkte jag att jag hade riktigt ont i två tår på höger fot. Funderingen gick kring om jag förfrusit dessa men det visade sig vara två rejäla blånaglar. Nu vet jag två saker – det känns och det tar tid även om en rejäl höftsmäll är värre.
Jag har snackat runt lite med klättrare och kunnig butikspersonal. Grejen är tydligen:
– Gärna aningens stor känga. Om man mäter foten och insidan i kängan bör insidan vara minst +1,5 cm längre än foten.
– Kängan bör vara hyfsat hög (i alla fall inte låg) med snörning så att man kan dra åt rejält kring ankeln. Det hindrar foten att glida framåt vid belastning.
– Tanken är, som sagt, att foten inte ska kunna glida framåt för mycket inne i kängan. Om man provar en ny känga i butiken kan man, om möjligt, ställa sig på ett ben på ett framåt-sluttande plan och pressa fram foten inne i kängan så mycket det går. Tårna ska då inte ta i hårt mot framkanten på skon.
I övrigt kan väl sägas att en blöt känga är ingen kul upplevelse. Heller inte en med taskigt grepp. Ex. Hanvag gortex har känga som, enligt uppgift, ska ge lite bättre grepp på is. Om det stämmer vet jag först när jag provat de nya dojorna i vinter.
- Detta svar ändrades 7 år, 1 månad sedan av herr-pelegrin.
- Detta svar ändrades 7 år, 1 månad sedan av herr-pelegrin.
-
Jag delar Din uppfattning, Dr Masse. Känns som det åtminstone slagit in de senaste tre åren. Sista veckorna har det varit sjukt dåligt. Jag kollade just Horsan för säkerhets skull, eftersom det “drog på” anings mer i dag men det var givet inget att hänga i julgranen. För oss som inte kör när det blir kallt så är det lite trist.
-
Det är verkligen genomuselt i Stockholmsregionen men det känns som september 2015 och 2016 också var usla men att vindarna kom senare.
-
Gick det att segla överhuvudtaget på eftermiddagen vid Gålö? Det såg väldigt blekt ut lite länge söderut. Synd eftersom fm såg helt ok ut i byarna men proggarna har ju inte varit maximala de senaste veckorna. Frågan är verkligen om september är en bra månad för surfing? Om jag inte är helt “ute och seglar” så har vi genomlevt tre september på raken med rätt usla förhållanden? Vad säger ni övriga? Vinden har kommit senare när det är kallt både ovan och i vattnet.
-
MEDAR – Om Du håller till i Stockholm köper Du medarna av Vindsökaren, som vann SM på sina medar.
BRÄDA – Kan Du bygga själv. Gör Du den lång kan Du ha en 15cm x ca 1-1,5 cm cm stringer under hela eller delar av brädan mitt undertill, som Du laminerar fast efter det att Du laminerat brädan.
TRUCKPLANKOR – Kan Du bygga själv. Heller för tjock än för tunn. Den ska väl egentligen inte bågna alls på mitten.
TRUCKAR – Stockholmare kan köpa truckar på Kahalani. Olika märken och vinklar mellan 44 och 50 ° funkar med Gunmetal är en variant:
http://www.kahalani.se/gunmetal-184mm-magnum-v2-raw-(50-)
FÄSTE FÖR MASTFOT – Antingen gör Du som Vindsökaren och monterar in en eller två gängor i brädan eller: En annan variant är att plasta in en liten mastbox (lätt att kapa en ordinarie och plasta ihop med epoxi). Det gör inget om den är djupare än brädan och sticker ut lite undertill. Det håller med epoxi och microballonger (jag vet).
- Detta svar ändrades 7 år, 1 månad sedan av herr-pelegrin.
-
Tendensen vid lunchtid är avtagande!
-
Fredag – Kl 10.15 var det 6-7 m/s på ost i södra. Om man ska utläsa någon tendens under fm så verkar det vara lätt avtagande men samtidigt verkar det som om vinden kommer och går.
-
Ok, Du har tydligen varit i kontakt med Vindsökaren och fått en hel del info där. Vi planerar som sagt en info-kväll i oktober och återkommer med tid och plats.
Börja med att ansöka till denna grupp på FB. Det är ju lite knöligt att hitta det man söker i en FB-grupp eftersom det ser ut som det gör. Men sätt Dig och plöj tillbaka i tiden så hittar Du säkert en hel del inspiration inför bygget.
https://www.facebook.com/groups/Iceboards/
Det Du behöver initialt är ju ett ställe för att laminera, en plan för hur Du ska få till böjen, plywood och epoxi, som Du kan handla här:
https://primenta.se/utrustning.html
Vad gäller plywood så funkar både björk och furu. Om Du inte har ett skåp så be dem såga upp bitarna i ca 200 x 50 cm så får Du in dem i bilen om Du har en kombi.
Vi lamineringen upplever jag det som enklast att laminera först och sedan såga ut efter mallen för outlinen men det beror på vilken teknik Du använder för böjen.
- Detta svar ändrades 7 år, 1 månad sedan av herr-pelegrin.
-
-
Finns Du i Stockholmsområdet?
-
När ska Du börja bygga? Finns Du i Stockholmsområdet?
-
Det kanske är en isbräda och inte isjakt Du menar? Om så är fallet så finns det mycket information att hämta dels i olika trådar i detta forum men även på nätet generellt samt på FB. Om Du ska laminera en egen bräda så kan några utgångspunkter vara följande:
L 140-170 cm
B 40-45 cm
Tjocklek runt 1,6 cm vilket kan vara 4×4 mm eller 2×6 + 1×4 mm plywood
Laminering sker med epoxi eller trälim
Avstånd mellan truckarna är nog oftast över 125 cm
Avstånd mellan bakre truck och mastfot 100-110 cm
Truckplankorna kan vara ned till 25 cm breda fram men vanligare är 35-50 cm och bak ligger det nog mellan 40 och 50 cm.
Halkskydd kan vara skruvskallar, plåt, pads, fläktrem mm.
Olika Longboardtruckar fungerar. Om Du har Venomgummin kan orange 93:a eller grön 95:a vara lagom.
Återkom gärna specifikt med vad Du vill ha svar på?
- Detta svar ändrades 7 år, 2 månader sedan av herr-pelegrin.
-
Det spelade nog ingen roll var man körde. Proggen höll inte alls. I södra var det långa perioder med bara 5 m/s men man får vara nöjd med gårdagens fina vind!
-
Från att det gick rejäla gäss ute på Mysingen så dog det mesta när det kom moln! Strax före 15 har det inte kommit igång i södra. Fituna har kanske tryck fortfarande?
En halvtimme senare gässar det igen!- Detta svar ändrades 7 år, 2 månader sedan av herr-pelegrin.
- Detta svar ändrades 7 år, 2 månader sedan av herr-pelegrin.