herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Då kan vi kanske lägga till:
4) VÅG- BÄTTRE ÄN FREERIDESEGEL PÅ BLANKIS
Jeffrey Brown lägger i denna tråd ut texten om segel och trim:
http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=6&val=11226
-
Jag kanske kan våga mig på följande:
1) INTE CAMBERSEGEL – Kan fungera i mindre vindregister men är bökiga att hantera och frågan är om det ens i svaga vindar är någon vits med dessa. Cambrarna roterar sämre än vid vattensäsongen och de roterar ännu sämre med riggning som under pkt 2. Man verkar heller inte få någon direkt positiv effekt av dessa.
2) LITE NEDHAL och MER UTHAL- Det verkar som tesen om lite nedhal och mer uthal kan vara korrekt. Ett plant segel kan vara att föredra.
3) STORT SEGEL BETYDER INTE MED AUTOMATIK HÖGRE FART – I ca 6-7 m/s körde jag något snabbare med ett Sailloft Curve 4.7 än med ett Gaastra Vapor 6.7. Det skiljer 2 kvm där det mindre gick marginellt bättre. Det är bara ett exempel som kanske inte gäller generellt men det är ändå lite anmärkningsvärt.
Finns det något att tillföra denna tråd? Är det någon som jämfört större och mindre segel under samma förhållanden? Cambrat eller ocambrat? Hur mycket mindre nedhal – vad bör man tänka på? Är förhållandena desamma med Pirate som 4-medars eller kan cambers och stora segel vara att föredra på de förra?
-
herr-pelegrin
Medlem13 februari, 2012 vid 11:59 som svar på: Enkät om isbrädor – Idéer efterfrågas!MINA HERRAR – Nu när vi är en bit in på säsongen vill jag bara återigen annonsera möjligheten att berätta om Era erfarenheter med Era hembyggen. Jag kollade Elina Cates länk och den är fortfarande aktiv. Därmed kan Ni inkomma med er åsikter. Det går blixtsnabbt att svara.
-
Någon får väl tipsa lokala nyheterna då det blir iscups-race i Linköping 3-4:e mars! Samtidigt skulle nog det mediala intresset öka om fler åkare ställde upp och när det arrangeras tävlingar. De som varit med hittills håller säkert med om att man inte behöver vara ett dugg avancerad för att tävla. I mellersta Sverige borde det kunna gå att få ihop ett gäng på 15-20 åkare utan vidare. Om Pirate och 4-medars tävlar kan man göra som i Bråviken att man slår runt märket istället för att gippa. Då blir det något mer rättvist.
-
Jag testade också på Horsfjärden från Muskösidan men kombinationen för lite vind o den mjuka överisen gjorde att det inte gick att få någon fart. Längre ut på Horsan var det tydligen bättre men förhoppningen får kanske ändå stå till de nyfrusna isarna framöver. Det ligger visst ny is norr om Vitsgarn och vid Bruket men dessa isar gav sig inte skridskoåkarna ut på i dag, så jag vet inte hur de håller.
Annars antar jag att isarna på Mälaren kan vara bättre än snö-fjärdarna i skärgården med tanke på att de senare har ett mjukt lite slaskigt lager under snön.
För de som vill åka en bit var ju Bråviken fanstastisk. Roxen är tydligen lika bra.
-
ISRAPPORT BRUKET – Grannen säger att det på lördagen låg 4 cm is och att det kan ha byggt på till söndagen.
-
ISRAPPORT HOSRFJÄRDEN SÖNDAG – Jag har inte varit ute själv men min mycket pålitlige granne (skridsko- och isjaktsseglare) säger att det går att köra på Horfjärden där det bara ligger ett par cm puder. Isen tål ton och är 12 cm.
-
28 knop med Formulan – Det var inte dåligt. Jag såg att det gick undan på ett av slörbenen snett in mot vassen öster om klubbstugan. Med en lite längre bana och lite putsning på slagen är den en klar utmanare till Mårdboarden!
-
MATTIAS och ÖVRIGA ARRANGÖRER – Stort tack för en fantastiskt dag med perfekta förhållanden. Det var verkligen kanonis rakt över hela Bråviken och snön lyste med sin frånvaro! Jämn vind runt 6 m/s bjöd på bra drag i seglet hela dagen. Tack för grillkorven – den satt fint före tävlingen!
Mårdboarden är snabbast med 30 knop i som mest ca 6.5 m/s. Inte illa, eller hur? I övrigt kan sägas att camberseglen kan läggas på vinden under vintern. Jag körde med camber 6.7 och bytte till Sailloft Curve 4.7. Med två kvm mindre gick brädan något snabbare trots att det inte blåste mer för dagen. Det var något förvånande.
-
Radius – Den jag talade med var inte i vår “branch” men han hade sett mycket isjakter och andra segel på isen. Testa att kolla mer Erolwi. Han bör ha stenkoll!
Annars så tycker jag Du lika gärna kan ta Dig ned till Norrköping i morgon. Det verkar ju bli bra förhållanden och vi bör ju ställa upp när nu några vill arangera en tävling som är öppen för alla.
-
Här neråt Mälardalen ligger det drygt 2 dm på Dalarö medan det bara är några cm en bit inåt Mälaren. Söderut från Stockholm och lite inåt landet verkar det vara gynnsamt läge.
Var i kontakt med Västerås i dag och där har man någon form av frivlligorgnaisation som tydligen plogar omfattande banor för skridskoåkare. Det kanske är något att verka för inför nästa säsong. Annars är ju en variant att några går ihop och lägger en slant för att få en lång repa plogad med en fyrhjuling…?
-
Tack, det var mycket tydliga och positiva besked. Jag dyker upp i morgon, lördag, och ser framemot en fin dag på isen!
-
Nu hoppas vi på snörapport från Bråviken…? Är det runt 1 dm eller mindre?
-
Tack Bicless! Jag fick även besked från Mattias att alla får vara med!
-
För oss brädbyggare från Folkvandrings- och Vendeltid, dvs innan vikingarna dök upp, noteras att begreppen ändras med åren. Innan vikingarna gjorde entré hette tailen SWALLOWTAIL.