herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Det var kul att det blir av! Söndag var nog ett vettigt val med tanke på den usla vindprognosen för lördag. Har Ni koll på hur tjock isen är vid Näsaäng?
-
För mig gick en dag för en bomkörning till Måsnaren. Isen rätt ok och inget snöfall att tala om men ingen vind. Hur var det på Värtan?
-
Mården – Jag drar från landet om en kvart och det får bli Måsnaren i dag eftersom jag inte hittat rapporter om säker is utan snö söder om stan. Horsan har inte frusit än men däremot havsvikarna. Du får mitt nr per mail. Så här skrev en person om Stora Värtan 120201:
STORA VÄRTAN
2012-02-01
Karta 1 februari
Sällan sågs slätare is!!
Men tjockleken är inte tillräcklig överallt. Detta är is för iskunniga och välutbildade.
I den centrala delen har upptäckts is under 4 cm. Undersök inte tack!Åkningen har ägt rum runt kanten där tjocklekenär angiven. Följ spår och ta det lugnt OCH HA SÄLLSKAP OCH REDSKAP MED. Nya isar knakar hela tiden.
Varning för råkarna, som ännu inte är omfrusna och ofta svåra att passera utom över land.
Gunnar Drakenberg, Lars Björkman
Israpportörer.Snälla
Kasta inte stenar, käppar och annat skräp för att prova istjockleken. Det blir farligt för skridskoåkarna, och ger inget besked om tjockleken.Kom ihåg att vit snö på isen inte visar att den bär utan att den växer långsammare.
Gunnar Drakenberg
Israpportör Värtan
2012-01-10 -
Vindsökaren – Tack för vägbeskrivningen! Nu håller vi tummarna att det inte blir som jag såg på en löpsedel idag:
SNÖKANON!
Jag kör i morgon och på fredag, okänt var någonstans, men det får bli utifrån rådande förhållanden.
-
För oss innerstadsbor som inte är så väl bevandrade ute i spenaten – Kan Ni tipsa mig om adress/vägbeskrivning till strandbadet? (Det fanns flera bad på Eniro.)
-
Är Erstaviken åkbar nu? Var kliver man på? Jag tänkte testa någonstans under to-fre och Erstaviken kan vara ett alternativ.
Det borde frusit i viken innanför Fituna eftersom det låg blank is där redan i söndags när jag åkte förbi.
-
Arrangören såg ju med veckans isläggning ut att få ett perfekt utgångsläge. Nu dyker farorna upp i form av snö och klen vind in över land. Det är nog viktigt att hitta ett bra ställe, även om det inte blir helt enkelt. Snöfritt är nog inte att räkna med men så lite snö som möjligt + vind.
Vinden verkar lö-sö hamna på ost runt 5 m/s om man hamnar vid Tyresö eller i södra skärgården. Drar man sig lite in mot stan avtar vindarna något. Samma sak om man går mot Uppsala.
-
Isarna verkar lägga sig lite här och var. Man nämner Görveln och Värtan men det verkar krävas någon dag till och samtidigt kommer snön. Det verkar ju kunna snöa torsdag till lördag och tyvärr ingen kuling som blåser undan eländet.
Är det någon som kört i Stockholmsområdet i veckan? Det borde ju ändå finnas något säkert ställe utan snö.
-
Attans va fin is! Det är nog inte Vättern utan kanske Munksjön där man ibland kör Wakeboard-SM.
-
Erolwi – Det där var inte dåligt men varför gå över ån efter vatten? Kolla andra trådar i forumet så får Du rapport från hemmaplan i Västerås!
-
Bicless – Jag antar att det kan undrlätta för arrangören med en ordning där de som nu vet om att de avser tävla anmäler det via mail till Mattias Ryman?
-
Ok, det kan ju vara en variant att köra en radie fram och en annan bak, bara det fungerar. Jag har lite svårt att se effekterna av det.
På Hibernan fungerar mittläget bra i mellanvindar och hårda vindar. Wobbling kan komma över 25 knop när man slutar hänga i selen och rätar upp kroppen, samtidigt som man skotar ut för att minska farten inför en gipp. Jag har inte testet läget för max-radie.
Nackdelen med mittläget jämfört med den snävaste radien kan vara följande. Om man kör på en avgränsad och inte särsklit lång sträcka så innebär en större svängradie att man efter gippen har ett sämre utgångsläge på tillbakavägen eftersom man då tvingas höjda något mer än vad man behövt göra med en mindre svängradie. Farten blir då självfallet lägre. Fördelen med mittläget jämfört med den snävare radien är att man i högre vindregister har mer tid på sig i gippen och att man kanske vågar trycka lite mer på läkanten. Utan att ha kollat närmare så tror jag att lämplig fart för en rätt snäv gipp bör ligga åtminstone under 25 och kanske t o m under 20 knop.
-
Det är klart vi är laddade och håller tummarna för istillväxt samt att snöfallet ons-to bara blir marginellt!
-
Brädan såg ju ut att gå bra genom en och annan vall. Gipparna sitter ju. Vad gäller svängradien så såg det på filmsnutten ut som om den var liten. Hade Du den i minsta läget?
-
Det är nog värt för isbrädeåkare att ta sig en bit inåt landet om man har tid. Det var otrolig skillnad att bara komma till Södertälje men vinden lämnade lite att önska. Det gick dock att ta sig fram under ett par timmar.