herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
ROXEN – Fick just rapport från Linköping där man har fin is och bara tunt snötäcke, mindre än i Södertälje.
-
ISLÄGET – VECKA 5:
MÅSNAREN – Säker is, plogad bana runt sjön, kärnis, bara lite ojämnheter och sö 29:e bara ca tre cm snö. Perfekt för Pirate, 4-medars och is-kite men även snowboard-kite. En 4-medars kör utan problem tvärs öven sjön och över de eventuella ojämnheter som förekommer. Man kan utgå från parkeringen vid badet nära Hovsjö.
FITUNA – I viken innanför och norr om Fituna, dvs innanför Fullbro malm, låg isen alldeles blank över fjärden sö 29:e. Om isen får bygga under veckan med kalla nätter kan det med rätt vindar vara ok. Jag vet dock inte om man kan ta sig ända ned till vattnet. Det går vägar ned från åsen men hur långt man kommer den vägen är okänt. Någon som vet..?
VIKAR I SKÄRGÅRDEN – Om vi har tur kan det med kalla nätter bygga på rejält i veckan i skärgårdsvikar. Man kan sö kväll se antydan till isbildning i södra skärgården. Vinden kan vänta några dagar så det hinner frysa till.
-
Kollade av en sjö och en mar på Muskö och det var samma elände. Snön har förstört isen. Det är bara slask under snötäcket även om isarna i och för sig bär. I Ösmo låg det säkert 1-2 dm snö och jag antar att isen inte är något att ha där heller.
Får se om det dyker upp något förslag för söndagen….
-
Lite trist läge lördag där det blåser en del till havs men sämre inåt Sö-tä. I södra skärgården finns ingen is att tala om. Jag kollade en vik där det låg 1 cm förra helgen och det såg inte ut att ha byggt på särskilt under veckan. Fjärdarna har ingen is alls.
Vindsökarns förslag låter som en god idé – en plogad bana på någon av de befintliga isarna. Det hann ju bli runt dm innan snön kom.
-
Tittade på Isplanket och såg att det var plogat 7.5 km på Norrviken. En annan rapport sa att det var plogat på Drevviken och Magelungen.
Är det någon som har erfarenhet av att köra på plogade banor?
Det sista jag hörde om snöläget söder om stan var att det var mer snö i Ösmö, Tungelsta än på Muskö. Kollar man snödjup Dalarö och Ytterselö ser det ungefär likadant ut som häromdagen.
-
Beträffande svängradien tror jag att Du har rätt. Det går i alla fall inte att lägga på en gipp i 30 knop med 4-medars och då kan man lika gärna dra ut radien rejält om man nu vill köra riktigt fort. Ni har 12-40 m och nya Hiberna har 8-22 m. Min är från 2009 och jag antar att det är ungefär samma lägen för den. Jag har mest kört på mellanläget vilket bör vara runt 15 m men när det blåser lite klent kan det vara ok även med den korta radien.
Man bör samtidgt var medveten om att det krävs betydligt bättre förhållanden för speed med 4-medars än för Piarate eftersom man inte vill ha några större ojämnheter i isen om det ska gå undan. Idealet är en blank repa på 500-1000 m. Det går ju åt en bra sträcka för att få ned farten innan gippen och missar man lite med den får man lätt backvind. Det vill man inte ha i för hög fart.
-
Thomas – Det var riktiga vrål-åk! Det gick bra att titta på bilderna i Ditt album. Vad jag kan se så är konstruktionen snarlik den Hiberna har vad gäller bågarna som fixerar medarna. Ni har en bult för varje med som gör att dessa kan röra sig orberoende av varandra. De blir därmed följsamma för ojämnheter i isen. Stålkonstruktionen med den plana ytan mot medarna håller samtidigt dem parallella, förusatt att man hittar ett lagom läge när man drar åt bulten (För hårt = meden rör sig inte vilket minskar farten. För löst = meden kan bli lite fladdrig vilket kan minska farten och försämra andra egenskaper.)
Ni får gärna filma och lägga ut när Ni testar brädorna. Om allt fungerar så tror jag att Ni hittat ett bra koncept för både speed och gipp!
-
Vi kanske skulle döpa om tråden till “SNÖ” eller “IS UTAN SNÖ”. SMHI har en sida, om än lite seg, som visar att det ligger 16 cm snö ute på Dalarö men betydligt mindre på Ytterselö i Mälaren. Därmed låg ju Måsnaren i Södetälje hyfsat till.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/snodjup-2011-2012
-
Mittåt – nu ser jag att det är skridskor. Jag trodde Du hade någon form av snömedar med en ismed i mitten men jag såg fel.
Kommer det mer snö får någon kanske uppfinna en plog längst fram på 4-medars som tar bort all snö över 3 cm djup. Hibernan körde fast mot senare eftermiddag då det klibbade till sig rejält.
-
Var isen lika bärig som på Ältasjön innan snöfallet? Man kan väl generellt anta att isarna hann bli runt 1 dm på sjöarna runt Stockholm. Tyvärr lär väl kvaltieten försämrats nu i och med snön. Jag såg bild i morse från Tungelsta och där hade det kommit rejält mycket mer än i innerstan. I södra skärgården var det runt 3 cm söndag em men det lär väl ha kommit mer även där.
-
Jag känner igen väderläken från i går! 23 knop är ju helt ok i klister-snö. Har Du tidigare lagt ut någon bild på medarna du använder. De verkar ju fungera bra men hur går gipparna?
-
Det var bara att konstatera bedrövelsen i dag, söndag. Snön är nu ett faktum i Stockholm, där det i södra förorterna kommit en hel del. I södra skärgården är snötäcket något tunnare men det påverkar sjö-isarna omdelbart eftersom den blanka hårda fina ytan direkt blev lite porösare i någon plusgrad. Snödjupet räckte dessutom för att det började “ploga” med Hibernan. Isen ligger än så länge bara på sjöar och inte på fjärdarna. Kanske lika bra det med tanke på snöyran.
Med en bra spot antar jag ändå att söndagen var helt ok med tanke på att det var hyfsat drag i vinden?
-
Det var lite tunt med info. Vågar knappast satsa på 30 mil fram o tillbaka om det inte finns mer att gå på….
-
Jag förstår att det blev lite hastigt påkommet men går det att få lite närmare info om Galten? Det som kan vara av intresse är:
Ungefärlig tid;
Vägbeskrivning till utgångsplatsen.
Sedan vore det kul om fok åkte från Stockholm. Drevan finns ju kvar till senare tillfällen. Ni som tänker åka kan väl skicka in en blänkare. Jag åker gärna bara det blir lite uppställ.
-
På morgonen har det inte börjat blåsa än. Bleke på viken men det ska väl bättra sig. Ev. så tänkte jag kolla Västra Styran. Får se vad det blir…
http://kartor.eniro.se/query?what=map&search_word=v%C3%A4stra%2Bstyran