Forumsvar skapade

Sida 144 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    20 januari, 2012 vid 22:42 som svar på: is

Drevviken är säkert bra. Sjöarna nära Stockholm har väl så pass bra is så de bär allihop. Det är bara att välja och vraka. Isen på Ältasjön var hård och mycket bärig på fredagen så jag antar att det ser ungefär likadant ut överallt runt stan. Mården tipsade tidigare om Västra Styran (el likn) i Ösmo men jag har ingen aning om hur isen är där men den skulle ligga rätt öppet så det kan ju vara ett alternativ. Det är i alla fall några minus i södra skärgården fre kväll och blåsa skulle det ju göra vilket det bådar gott för lördag.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 januari, 2012 vid 22:28 som svar på: Vallentunasjön 14 januari

Snyggt och lite kaxigt att våga sätta kameran på bom och mast som det drog på i lördags. Det kan ju hända en del… Jag antar att Ni också hade dryga 15 i byarna.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 januari, 2012 vid 09:53 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Det må så vara men det är bara att titta på Starboards eget fria forum så ser man i tråd efter tråd att man har kvalitetsproblem med brädor som delaminerar, spricker, går hål i eller att färgen flagnar av. Jag tar en tråd i mängden – Titta gärna på filmsnutten i länk från första inlägget:

http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=14701

• herr-pelegrin

Medlem
    20 januari, 2012 vid 06:26 som svar på: is

Efter positiva besked o en natt med minus torde Älta var ok. Det finns säkert även många andra sjöar som fungerar men jag kör Älta från ca 12 fredag.

• herr-pelegrin

Medlem
    19 januari, 2012 vid 19:41 som svar på: is

Efter att det varit lite blött på dagarna i Stockholm undrar jag om någon har koll på isläget, gärna söder om stan i allmänhet och Ältasjön i synnerhet?

• herr-pelegrin

Medlem
    19 januari, 2012 vid 17:23 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Ja, det var lite annan variant inte bara vad gäller volymen/bredden utan även med tanke på att Firmove har en i förhållande till den ansenliga bredden en relativt smal akter. Det är kul med lite nytänk på temat bredare brädor för tidigare planing och mer tid på vattnet!

• herr-pelegrin

Medlem
    18 januari, 2012 vid 19:44 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Jocke 87 – JP SLW är ingen Starboard!!! JP SLW är en kvalitetsbräda som håller bra! Jag kan nog tänka mig att Du inte alls behöver oroa Dig för vilken modell Du bör välja av detta skäl.

Vad gäller kryssningegenskaperna i icke planing så har man med en SLW ingen chans mot en vanlig freeride. Det krävs teknik men även om Du har hyfsad teknik så tar en jämbördig seglare bättre höjd med en freeride. Där jag seglar krävs så gott som alltid att jag kan höjda i icke planing för att komma ut eller in. Det finns lite olika tekniker beroende på hur pass svag vinden är. Även om du har blankt vatten kan Du höjda, bara det finns lite fläkt att hämta kraft från. Jag antar att det bör vara liknande för Formula.

I “halvplaning” går en freeride snabbare och högre än SLW. Direkt man planar kan man ta bättre höjd med SLW:n jämfört med en jämbördig seglare på freeride.

Segelstorleken på 9.6 tror jag blir perfekt. Mitt största är ett äldre Gaastra på 9.0 som inte riktigt räcker för lättare sommarvindar under 5 m/s. När kassan tillåter får det bli ett runt 10.0.

• herr-pelegrin

Medlem
    17 januari, 2012 vid 19:43 som svar på: Malsta på nordan

Boman – Jag hade missat Din gamla rulle! Snygg timing i de tighta gipparna! Backwindgyben satt ju, som sagt, i början! Jag har en bra bit kvar till det där. I den mesiga vinden i söndags lyckdes jag dock testa ett antal backwindgybes. Mården satte den gippen i fredags då det brallade rejält.

Det kan kanske underlätta i början att på den gamla bogen kolla bakåt och ta ett riktmärke på land för att fastställa när det är läge att kliva runt…

• herr-pelegrin

Medlem
    17 januari, 2012 vid 10:57 som svar på: Malsta på nordan

Snygg repa med alla dessa tricks trots en stång i ryggen! Finns det något namn på tricket vid ca 3.17, då du släpper ned riggen i isen och den far upp igen?

Något som Du med Din snits kan testa är även gippen då man kliver runt framför masten, ev. heter den backwind gybe.

• herr-pelegrin

Medlem
    16 januari, 2012 vid 18:15 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Om Ni missat Uppsalatråden så kolla här:

[ame=”http://vimeo.com/35133739″]Untitled on Vimeo[/ame]

• herr-pelegrin

Medlem
    16 januari, 2012 vid 18:13 som svar på: Svensk vintersegling

Från ett grannforum där Uppsalagrabbarna vinterseglar:

[ame=”http://vimeo.com/35133739″]Untitled on Vimeo[/ame]

• herr-pelegrin

Medlem
    16 januari, 2012 vid 18:02 som svar på: Uppsala

Detta var ju hur läckert som hels! Vilken is! Hiberna får byta reklamrulle. Vem vill inte köra Hi-boards efter att ha sett detta?

Vi var några som körde fre-sön på Ältasjön. Fre-lör var kanon men söndagen var beige. Under lördagen tror jag vi hade mer vind än vad Ni hade men Ni hade ju längre och blankare repor. Piraterna körde runt 40 knop.

Speedmedarna biter bra men jag har lite svårt att säga vilken skillnad det gör jämfört med originalmedarna. Vad säger Ni om skillnaden? En sak är säker man får inte dra åt de nya bultarna för hårt innan man drar dit muttern för då roterar de inte ordentligt, vilket medför ökat motstånd.

Nu ska jag kolla Er film en gång till! Hälsa alla!

• herr-pelegrin

Medlem
    15 januari, 2012 vid 19:21 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

Jag är också ute efter en Bic Core, JP Funster eller liknande till frun. Den behöver inte vara i nyskick men heller inte något gammalt 90-talsmonster. Kravet är att det ska vara en planande bräda med centerbord och max 160 l.

• herr-pelegrin

Medlem
    15 januari, 2012 vid 16:29 som svar på: Älta 14/1-12

Söndagen på Älta bjöd på perfekt is men fina isar ligger väl på sjöarna runt hela stan, kan jag tänka mig. Vinden uteblev nästan helt så isbrädeåkarna fick konstatera att kite-wingarna verkligen är överlägsna i lättvind. Isabellorna höll till på Måsnaren i Södertälje.

• herr-pelegrin

Medlem
    15 januari, 2012 vid 09:47 som svar på: is

Kinetic Det är rätt att det går att köra en kilometer på Älta men man hade inte fart hela vägen. GT 31:an gav i fredags @1000 på 18.15 knop o 1000 m på 18.72. Det gick att hålla fart runt 250 m av sträckan. Möjligen fick dock Trimmarn längre fullvinds-sträcka med relativt djup slör.

I går gick det för mig ungefär som för Dig. Stoppsträckorna vill man ju inte göra avkall på, eller hur?

Söndag – Jag är på Älta runt 12.

Sida 144 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums herr-pelegrin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.