herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Ja, jag såg det. Isjakt verkar heta ice-boat och dessa får ju räknas bort. Tror Du att holländarna mår dåligt nu? Kanske läge för att i Stockholm skapa “is-turism” för eruoper som gillar windsurfing på is?
-
Det verkar ha blåst upp till 20-25 i yttre skärgården så det var ju gynnsamt läge- 40 knop är ju fantastiskt!. Ni hade antagligen fått ännu högre resultat med ytterligare lite körsträcka och lite bromssträcka…
-
Trimmarn – Om jag uppfattar det rätt så blev resultaten från Ältasjön att Du är fyra o Mården femma i världen på 5 x 10 s. Det är väl “helt ok” på den relativt korta körsträckan! Har Du kollat 2 s och hur Du ligger till mot kanadicken? Du var ju uppe i dryga 41?
-
Återigen en perfekt dag med hård blankis och bra vind på Ältasjön. För dagen hade Piraten en fördel för den kunde dra över ett knöggligt ställe som gick som gick tvärs över sjön. 4-medersbrädorna fick lite kortare körsträcka men det var full tillräckligt med justa repor på flera hundra meter.
Ska vi gissa att det var ca 15 ekipage med segel: Pirate, Hiberna, hembyggen med Surfspots nya ismedar samt ett antal kitewings. En vinge tappades och flög i full fart över viken. Det gällde att hålla i prylarna annars for de iväg. Jag märkte det med en handske som inte var helt enkel att få tag på.
Det bör nog stundtals blåst lika bra som i går och man nådde mycket höga farter med några Pirate-brädor.
-
Vindsökarn – Det som utmärkte speedmedarna var greppet. De bet otroligt bra. Samtidigt var både is- och vindförhållanden så bra att det hade gått att blåsa på med det mesta. Lite kul var det att komma över 30 med 4.5 kvm. Sista repan fegade jag. Mot slutet hade det gått att köra snabbare. Som vanligt rör det sig mest om mod och att inte fundera hur man ska få stopp på ekipaget. Med stigande ålder tänker mandock inte riktigt så….
Har Du möjlighet att köra på Älta i helgen så blir Du inte besviken!
-
Mården – Det var nog dryga 15 m/s då jag la av. Kul för en icke-speedare att spräcka 30-vallen. Ni hade ju bra farter med tanke på att det ändå var byigt och att det inte drog på i hela sträckan.
Kinetic – Jag har mailat Dig. Om jag åker till Älta tar jag med Piraten.
Träsurf – Säg åt mig att hissa ned brallan nästa gång!
-
Flaten fungerar men hade lite väl tunn is. Däremot var det perfekt is på Ältasjön, 7-8 cm och mycket hård. På vissa delar låg tunnare överis som även den bar med lite knak. På fredagen stämde för en gångs skull allt:
Bra is – Ingen snö att tala om – Och vind!
Det brallade bitvis á la Bruket från förra säsongen. Svårt att säga hur mycket det var i byarna, det borde i alla fall varit runt 15.
Trimmarn o Mården har säker lite kommentarer dagen till ära!
-
Test Glasbrukssjön – ingen chans, den höll inte!
-
Mården – Jag kollade på kartan på Västra Styran. Den såg ju hyfsat stor ut o lite norrut ligger ju Muskan vid golfklubben. Frågan är om isen verkligen kan bära när sjöarna är så pass stora. Jag kollader runt på nätet men inte någon dagsfärsk rapport En möjlighet är Glasbrukssjön i Nacka där isen var tjock för några dagar sedan enligt en rapportör. En annan är Ekebysjön i Djursholm. Jag har dock ingen aning om man kan komma ned till strandkanten vid dessa sjöar. Vid Glasbrukssjön såg det ut att kunna gå. Jag tror jag chansar o åker Dit. Jag bör vara där runt 10. Jag mailar Dig mitt tfnnr om Du vill kolla läget.
-
Finns det någon idé om isar inte för långt från Stockholm som säkert kan bära på fredagen trots blidvädret som varit? Torsdagens regn och höga temperaturer måste tärt hårt på de relativt tunna isar som på sin höjd var åkbara innan blidvädret.
-
Classic – Ok, jag tänkte mer på att 4-6 mm var lite väl vågat… Kul at Ni kommit i gång och hoppas att nederbörden i morgon bara blir som regn och att det fryser på ordentligt till helgen.
Betr. medarna så köpte jag rostfri skruv på Bauhaus, lite långa men de fungerar även utan kapning om drar i dem inifrån och ut.
-
Hallå Classic – Det där ser ju härligt ut men hoppas att Ni hade tjockare is än vad Du angav annars får man förmoda att det var två miniatyrer från Uppsalagänget som var ute på den flortunna isen.
Märkte Ni någon skillnad med speedmedarna? Jag fick själv ingen vind den dagen jag provade.
-
Boman – Nej Flaten i södra Stockholm men bara en tredjehandsuppgift. Har tyvärr fått jobba mån-ons men kan få läge att köra på fredag.
På isplanket var det en som hittat bra bärig is i Nacka, Glasbrukssjön. Det ser ut att vara en liten sjö men kanske ändå…