Forumsvar skapade

Sida 147 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    3 januari, 2012 vid 10:00 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Maglu – Grattis till premiärturen! Det måste vara skön känsla när bitarna fungerar. Vad gäller de usla förhållanden som tycks råda lite här och var så kan Du i all fall vara glad att Du haft möjlighet att komma ut på isar som håller. Runt Stockholm verkar det bara vara bandyplaner som gäller. Själv har jag inte åkt en meter än…

• herr-pelegrin

Medlem
    2 januari, 2012 vid 10:50 som svar på: is

Edsviken nyårsdagen låg blank med is men den var flortunn. Det verkar vara samma läge på en del sjöar söder om Stockholm. Möjligen kanske någon grund mar har frusit tillräckligt…?

• herr-pelegrin

Medlem
    24 december, 2011 vid 18:46 som svar på: is

Surfen – Det var lite oväntat att isarna redan är åkbara så långt söderut men bild o text talar ju sitt tydliga språk. Lite eländigt med “sommarvärmen” som drar in måndag – tisdag. Hoppas isarna ligger kvar tills det fryser på. Vi är väl båda lika sugna att testa de nya speed-medarna. Du kan väl lägga ut en blänkare efter premiärturen. God jul!

• herr-pelegrin

Medlem
    23 december, 2011 vid 18:56 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Är själv långt så långt ifrån den mekaniska branchen man kan tänka sig men en variant att lösa problemet med bulten kanske kan vara att ha en relativ kort sprint som är dikt fästad i meden och som inte sticker ut nämvärt, bara några mm. Man kanske skulle kunna ha spår (skåror) i metalldelarna på bägge sidor av meden för att kunna föra meden på plats, som en variant på Pirate-lösningen.

• herr-pelegrin

Medlem
    23 december, 2011 vid 12:42 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Det var ett pojekt som sticker ut! Snyggt jobbat! Med den bredden borde Du ha lätt att komma iväg med en hel del snö på isen!

I det fall skalle och mutter till bulten skulle medföra sämre glid kanske det finns någon lösning på detta. I lös snö borde det inte vara något problem men möjligen om snön är hårt packad.

• herr-pelegrin

Medlem
    21 december, 2011 vid 19:47 som svar på: Medar?

Det var intressant för jag hörde mig just för om medar i just den höjden, 12-13 cm, som verkar vara mått för vissa Isabella. Richard på Hiberna tyckte det var för högt. Vi ses i morgon!

• herr-pelegrin

Medlem
    21 december, 2011 vid 11:47 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Billigast = Den Du bygger själv!

Annars är det klent på beg-marknaden vad gäller dessa brädor. Dock låg en Ray 145 2011 för 10.500:- tidigare ute på Surfzone.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 december, 2011 vid 20:29 som svar på: Medar?

För Er som kör Hiberna så kan meddelas att det finns erfarenheter av deras snömedar vilka är högre och kortare än standardmedarna. Enligt uppgift av en som testat ska de fungera bra i lite djupare snö förutsatt att isen inte är knögglig. (Då är de inget vidare.) Är isen ok så fungerar de bra och man kommer upp 2 cm ytterligare med dessa. Anledningen till att de gjorts kortare är att man ska kunna svänga trots det ökade motståndet (snön). Anledningen till att man inte höjt medarna ytterligare ett par cm är bl a att man tror att belastningen skulle bli för stor för brädan i det fall den kördes med höga medar i så pass djup snö. Man har även anfört andra skäl.

Vår gemensamma beställning av speedmedar och snömedar kom häromdagen. Hiberna är att lita på. Det som kommer att testas av en åkare är – speedmedar runt om. Två andra kommer att testa speedmedar bak och standard fram. Bara det nu blir is så får vi återkomma med omdömen om speedmedarna som har dubbelt så lång anläggning som standard. Kommer de att fungera i gipparna…? Är standard fram och speed bak en kombination som fungerar?

• herr-pelegrin

Medlem
    20 december, 2011 vid 20:11 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Spännande Kinetic! Härligt med nya innovationer! Du har väl svarat på enkäten som hänvisas till i annan tråd…?

• herr-pelegrin

Medlem
    20 december, 2011 vid 20:08 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du får väl jobba på det utan att bli anorektisk. Nedre smärtgräns bör väl sättas en bra bit över 60 pannor, hoppas jag.

Kvinnan på filmen måste ha bra teknik att få upp ett så pass stort segel ändå. Själv fuskar jag lite vid upphalning av 9.0 med en tamp i ögla från upphalslinan som jag lägger i kroken. Då kan man med benen och ryggen lätt jobba upp seglet första biten tills vattnet runnit av.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 december, 2011 vid 10:50 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Det där såg ju onekligen lite märkligt ut – planing i nästan bleke. Det måste ju ändå blåst mer är vad vattnet gav sken av.

Samtidigt ska man ju inte tro att lättvindsbrädorna är några underverk som planar i nästan ingen vind alls. Man kan mycket väl stå och plöja även med dessa brädor. Det är ändå ett bra alternativ om man inte vill gå hela vägen till Formula utan vill klara sig med mindre riggar. Någonstans runt 5-6 m/s bör en normalviktig plana med 7-8 kvm. I 3-4 m/s går det inte om man inte har större segel.

Fanatic har tydligen en variant nu också – RAY 145.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 december, 2011 vid 08:19 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Mikaelrexander – Kul att Du verkar lika entusiastisk till brädan. Det finns verkligen poänger med en lättvindsplanka om man gillar mycket tid på vattnet.

Vad gäller dingen så hade Du antagligen otur. Det hände mig direkt med en Isonic 127 Carbon som verkligen är ett äggskal. Jag uppfattar JP SLW som mycket slagtålig och har efter ett par säsonger inga dingar alls.

Vad gäller att komma i bakstroppen så har Du en tråd om detta i Starboards fria forum som kan vara lite intressant läsning. Det gäller vilken fot man först sätter i. På SLW:n kan Du göra så här:

LÄTTVIND – Först främre och sedan bakre när Du har full planing. Här gör det inget om det tar lite tid.

NORMALA FÖRHÅLLANDEN – Först främre och direkt därefter den bakre innan Du fått full fart. Det kan gå att jobba lite mot skotningen för att under en kort stund minska trycket på framfoten.

HÅRDARE VIND – Om Du märker att Du har problem med att få i bakre foten i starka byar etc. så är det bra att träna på att sätta i bakre foten först. Jag säger inte att man alltid ska göra det men det krävs inte särskilt mycket träning för att få in den alternativa tekniken. Under vissa förhållanden kan man t o m accelerera bättre genom att sätta i bakre foten först.

Om man summerar så finns det fördelar med man ha två alternativa möjligheter. Om man låser sig och säger att “jag sätter alltid i främre foten först” så kanske man stänger dörren för ett sätt som ändå kan fungera.

• herr-pelegrin

Medlem
    18 december, 2011 vid 19:12 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Den var riktigt tjusig och ser ut att bli en rejäl utmaning för andra brädor i vinter. Man skulle kunna tro att den var fabrikstillverkad. Du får väl återkomma med den i full aktion!

• herr-pelegrin

Medlem
    18 december, 2011 vid 12:30 som svar på: Debattartikel i NP om"bastu-hotet" på Torö-Örudden

Jag vet inte men vad gäller enbart bastuns vara eller icke vara kanske det kan vara värt att nämna att det går att sätta upp en bastu utan bygglov i det fall det rör sig om en flyttbar s k bastutunna på “medar”.

• herr-pelegrin

Medlem
    18 december, 2011 vid 10:14 som svar på: Medar?

TACK Oåxen! Då förstår jag. Nu är det bara is som fattas. Det är oroväckande varmt. Isläggningen i skärgården tenderar att bli sen och det är väl risk för att samma gäller Roxen. Det är ju ingen liten pöl.

Sida 147 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums herr-pelegrin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.