herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Oåxen – Jag har sett lite lösningar men kan Du utveckla hur man enklast “bryner” medarna i ställ utan komplicera det…?
-
Oåxen m fl – Brukar ni slipa era medar ofta? Om medarna är ok och och man bara avser finputsa dessa för hand utan bandslip – vilken är då den bästa metoden? Man vill ju inte riskera att förändra anläggningsytan utan bara skärpa “eggen”.
-
Ha, ha Du ligger nog nära att hamna i båset i det fall man lanserar isbräde-poolo som ny issport på Zinken med vrålande is-huliganer på den välfyllda läktaren! Möjligen var det ändå skönt med tomma läktare vid premiärturen.
Man kanske skulle ta in brädan till stan och testa någon kväll. Nya medar levereras vilken dag som helst.
-
Den såg ju ut att gå helt ok och brädan verkar svara bra i svängarna! Det där är ju alternativet när isarna inte lagt sig. Var finns det för ställen att köra på runt Stockholm?
-
Det ser ju dåligt ut på isfronten runt Stockholm men mot alla odds har följande israpporter inkommit:
SÖDERMANLAND
Premiärtur i Sörmland Område: Klockarsjön
Säsongens premiärtur avklarad söndag den 11:e på den lilla Klockarsjön (ca 2 km söder om Eklången och ungefär 80 meter över havet). Isen var 5-6 cm tjock och knakade mycket. Mot mitten av sjön tunnade isen ut så där åkte jag inte.
Paul Införd: 2011-12-12 16:00UPPLAND
Premiäråket Område: Lillsjön I1
Så var premiärturen avklarad på slät knakig kärnis ca 5 cm.. En kall natt till och de känns som det skulle stabilisera den nu knakiga isen. Även Storsjön ligger med ca 4 cm uppmätt i norra ändan vid båtbryggan.
Ulf Införd:
2011-12-11 17:48 -
Någon som hört om det finns några erfarenheter av det specialdesignade is-seglet?
-
Ni imponerar som kör med små brädor där man måste plaska och bli blöt vid den här tiden!
Det ena utesluter inte det andra. Det är ju kul om det blir både bra vatten- och bra isförhållanden. I våras, som exempel, kördes det samma dag windsurfing på utsidan och isbräda på insidan av Muskö.
-
Tvärtom – Det är höga färväntningar i forumet för issurf! Även om säsongen är lite sen så kryper ändå kylan sakta men säkert söderut. Snart ligger isen lite här och var och väntar på nyslipade medar!
-
Det blir spännande att se hur brädorna uppför sig. På 4-medars har Du hittat en lösning som liknar Hibernas och där medarna ser ut att vara ledade och kan röra sig oberoende av varandra.
Från Hiberna har jag fått tipset att slipa ned gummit ca 0.5 cm om man vill ha en hårdare truck. Jag vet inte om detta kan hjälpa Dig. Jag har själv ingen erfarenhet och har således inte testat detta.
-
Tack för informativ rapport som täckte det mesta! Tråkigt med maneterna! Vi får hoppas att det inte är “STINGERS” som säsongsvis gör vissa vatten icke badbara i Australien. Dessa maneter är definitivt inget att leka med. Dessutom säger man där:
– När Du väl upptäckt den så har den redan fått tag i Dig!
-
Utifrån ABC-vädret såg det inget vidare ut från fedag och framåt några dagar: vind – regn – snö och för höga temperaturer, tyvärr!
-
Erolwi – Lite skillnad mot Din Forumularigg, antar jag! Ett tips är att Du mailar Din fråga till “Surfen” som har stor erfarenhet av olika former av issegling. Även Mården och Trimmarn har nog stenkoll på läget.
-
Alltid en början! Nu blir det mer att ha kolll på temperaturprognoser i första hand och vind i andra.