herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Kinetic – Jag börjar känna som Du. Man skulle nästan kunna tänka sig en repa uppåt om det inte var för jobbet. Det var ju fin is vid någon sjö uppåt, jag tror Sälenområdet, häromveckan. Å andra sidan hörde jag i dag att det snöade frisk bortåt Karlsborg i dag så det har kanske vräkt ned även i Dalarna.
Det lär väl dyka upp tips om bra ställen framöver!
-
Vindsökarn – Har Du ventilerat Dina tankar i enkäten som framgår av annan tråd på Forumet? Det kan ju vara kul om man får en toal genomlysning av alla tankar och erfarenheter som finns. Det kan ju gagna oss alla i en framtid.
Med 4.0 på en 4-medars så kan man ju skrota och “fisköra” även om det brallar 11-15 m/s. På senvintern blåste det rätt bra och jag tillhör dem som fegar ibland men det gick ju ändå att ta sig fram. Roligast är kanske ändå när det blåser lite mindre, kanske 5-8, då man känner att man har hyfsad kontroll över läget, då framförallt hur pass ojämn isen verkar vara.
Annars kan ju också mäta upp en lämplig alpha-repa och köra tvärs vinden runt två koner – eller se vad man snittar på timmen trots massa gippar. Det finns mycket kul att hitta på även i lägre vindregister.
-
Jag förstår att det bet lite i skinnet i blåsten. Vad gäller issurfing så kommer Du garanterat inte bli besviken bara isarna blir fina!
-
Antar att Ni hade riktigt bra drag i seglen vid Dalarö. Jag seglade inte men kollade sydsidan på Muskö vid Bruket och ut mot Mysingen och det brallade på rätt bra! Det såg inte så bygigt och bökigt ut utan snarare ut att vara förhållandevis jämn vind.
-
Oavsett om man har lite olika uppfattningar kring brädtyperna så är gippen intressant. Vi gick förra vintern igenom problematiken kring gippar och backvindar i en tråd på Konfen.
Om man utgår från olika hastigheter så kan det ju vara av intresse om vana isbrädåkare kan uppskatta ungefär vid vilken fart som “smärtgränsen” går för att våga sig på en gipp utan att först sänka farten? Jag är själv inte tillräckligt van och begränsas dessutom av med åren tilltagande benägenhet för försiktigt beteende vilket i sin tur medför att mina referensramar kanske inte är något att utgå från för “unga lejonhannar”.
Maxfart för att lyckas gippa med Pirate?
Maxfart för att lyckas med gipp med 4-medars Linsurfmodell?
Maxfart för att lyckas med gipp med Hiberna?
Maxfart för att lyckas med gipp med Snowfer?
-
Hallå Kinetic – Jag sa inte att Piraten inte går att gippa! Det framgår ju tydligt på film att Trimmarn fixar det galant. Däremot kan man väl anta att det finns vissa likheter mellan snowfern och Piraten vad gäller gipparna och som Du själv skriver är de facto 4-medars grejen om gippar och manövrar är det man är ute efter. Fördelen med Piraten är ju även att den inte alls upplevs som “risky” när man ska testa den samt att man kan köra den i snö. Det senare kanske dock inte är så intressant om man redan har en snowfer.
Jämfört med en ny windsurfingbräda tycker jag inte att Hibernan är så dyr. Man måste se vad man får för pengarna. Den avancerade varianten är ju billigare än många nya windsurfingbrädor. Om man kollar trådar på Konfen så visare det ju sig att folk kan tänka sig att lägga ut ganska mycket kulor på nya segel, bommar, fenor mm. Köper man en isbräda så har man ju å andra sidan skaffat sig potential till en helt ny vintersport och kan dessutom med fördel använda gamla riggar som annars bara ligger och skräpar.
Samtidigt är det ju kul att Surfspot har en billigare 4-medarsvariant på gång.
-
Sea_surf – Hibernan är ett bra köp där Du får kvalitet för pengarna. Om man bara tar medarna som exempel så har jag kört mina två säsonger utan slipning. Jag stämde av slipningen med en grannen som kör Isabella och han sa att det räcker att putsa till dem lite så är de helt ok för i vinter. Vad gäller manöveregenskaperna så är det bara att kolla allt som finns på nätet så ser man vad den går för. Är man ute efter ren speed och struntar i gripparna är Piraten ett alternativ.
Alternativet är Surfspots nya bräda. Det ska bli spännande att se den.
Det verkar inte vara många som kör snowfern i Sverige. Kul att någon har testat! Den ser rätt maffig ut i full speed. Har Du kört med den med GPS?
-
Jag blir mycket imponerad och tydligt erinrad om min icke ringa ålder varvid jag inser att något dylikt kommer jag aldrig att komma i närheten av hur mycket jag än skulle träna!
Det ser riktigt snyggt ut!
-
Maglu – Det där med överis och underis kan vara läskigt. På sextiotalet åkte vi bil över isen till landet och vid ett tillfälle körde vi igenom överisen. Man hann under en kort sekund hamna i tron att bilen gått rakt igenom isen…
I vintras var isarna i innerskärgården så pass stabila att det gick att köra bil över dem.
Att reka av isarna ordentligt innan man bränner iväg borde ju vara en bra förutsättning för att inte plumsa. Jag skulle aldrig köra iväg långa sträckor utan att någon jag litat på först kollat att det var ok.
-
Att Piraten går som en vattenskida över råkar tror jag är bevisat vid vinterns övningar på saltvattenis vid Bruket. Vattenstarten tror jag dock, som Oåxen, bör stanna vid en tanke.
Efter många år ute i Stockholms skärgård har man lärt sig att ha respekt för isen men det får ju inte gå till överdrift så att man för den skull aldrig vågar sig ut bara för att vattnet är bräckt och inte sött. Det har ju varit lite si och så med vintrarna fram till för ett par år sedan men de senaste två åren har isarna varit mycket stadiga i skärgården. Det som stökar till det hela är när det kommer snö i tjocka lager ovanpå isen som växer till sämre. Även iskvaliteten försämras avsevärt. Förutom snö kan vindarna göra att det fryser vädligt sent.
I vintras kunde man notera olika perioder med mycket bra is. Den bästa isen kom sent och låg även långt ut över hela Mysingen. Den var för det mesta fri från snö och möjliggjorde kilometerlånga repor helg efter helg.
Det är onekligen så att det är mycket som måste stämma in för att man ska kunna åka isbräda. Det är ju faktiskt så att det kan ligga juste is på en mindre sjö men man klarar sig inte utan vind. Om isen lagt sig i skärgården är det därför gynnsamt för åkning, bl a för att man kan välja områden som för tillfället är bra. Det kan mycket väl ligga snö på ett ställe medan det kan vara perfekt is på ett annat. Det märktes tydligt i vintras då det gick först att köra på Horsfjärden, därefter vid norra Muskö i kanten på Mysingen, därefter vid södra Muskö och långt ut på Mysingen och till slut återigen på Horsfjärden där isen stöpt och frusit på. En helg i mars gick var det någon som windsurfade på utsidan av Muskö medan en annan åkte isbräda på insidan.
Vi håller tummarna att både Roxen, Drevan och Horsan fryser på snabbt!
-
Kinetic – Det blir spännande att se nyförvärvet! Själv är jag lite på gång att komplettera med fler medar till Hibernan.
-
Kinetic – Nu är testet utfört:
PIRATEN FLYTER!
Plankan flyter som en kork men flytkraften är inte särskilt stor. Med ganska lätt tryck med ena handen får man ned den under ytan. Som enda flytetyg duger den därför föga. Vi är således åter på ruta ett som innebär flytryggsäck, flytoverall, överlevnadsdräkt, torrdräkt, våtdräkt, flytväst eller att chansa utan. Annars blir det torra landbacken i vinter! Samtidigt kvarstår budet att träffa min proffsiga granne som har en hel del att lära ut om farliga isar.
-
JPS – Härligt att se innovatiova lösningar och hur dessa utvecklats under tid! Det kanske är så att om man fixar till med-problematiken så kanske Du med Din senaste lösning ligger nära det ultimata för att köra i lite djupare snö i kombination med bra flex på brädan för att kunna carva.
Det är ju inte helt enkelt att hitta lösningar. Man blir rätt förvånad över hur pass mycket motstånd det ändå är i snö jämfört med på is.
-
Vad gäller Piraten så går den ju på meden som ligger an mot isen. Den svävar ju inte ovanpå snön som exempelvis en planande wakeboard gör på vattnet.
-
Som exempel på en hyperlätt kontruktion kan nämnas att i vintras dök det vid Bruket upp en man som hade konstruerat ett hyperlätt isbräda. Den var konstruerad som en liten stol med ett litet segel bakom ryggen (om jag kommer ihåg rätt) och sedan bör det varit tre medar ungefär som på en Isabella. Hela paketet var extremt lätt och dessutom hopfällbart. Man fick plats med flera farkoster i en och samma bil. Medarna var små, nästan underdimensionerade. Den aktuella farkosten såg rätt spacad ut. Aktuell dag blåste det klent och de tre farkosterna hade stundtals svårt att komma iväg med de små seglen.
Hursomhelst var detta en variant på en mycket lätt konstruktion.Det är mycket möjligt att det är som Mården säger att en tyngre variant t o m kan vara snabbare än en lätt. Det är kanske även så att längre medar, i alla fall längre anläggningsyta mot isen, kan medverka till att brädan blir snabbare utifrån den faktorn att den kan bli lättare att hantera och därmed kan pressas hårdare utan att vobbla eller släppa.