herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Vad gäller vikten så är det nog som Kinetic är inne på. Jag tror heller inte att vikten spelar någon avgörande roll. Betänk gärna i sammanhanget att Isabella-isjakterna är tunga pjäser byggda i trä med feta medar. Jämfört med en Pirate väger dessa farkoster bly. Riggarna på isabellajakterna är ju identiska med riggarna på isbrädorna. Trots vikten är Isabellajakterna snabbare än Pirate och Hiberna.
Jag antar att jämförelsen spretar lite eftersom det rör sig om olika kontruktioner. Frågeställningen var kanske snarare om man utifrån en och samma kontruktion tjänar något att dra ned på vikten? Det har jag ingen uppfattning om. Man bör nog vara hembyggare men några års erfarenhet för att kunna svara på det, alternativt att någon med matematisk precision kan visa på förhållandet mellan friktion, tyngd och fart?
-
Kul intiativ! Nu får vi bara hoppas på is!
-
Mattias – Det är löjligt varmt för säsongen. I dag hade vi runt + 9 på termometern men i andra delar av landet fryser det på, bl a i Dalarna:
-
Om man struntar i sol och värme och kör budget så kan man kanske även nu åka Ryan för ytterst ringa penning till Rimini eller närbelägna Cattolica. Flygplatsen är en gammal militärflygplats som bara ligger två km från Rimini. Båda stränderna är nu efter säsongen fria för windsurfing och kite.
I Cattolica har man en kilometerlång rak (speed-)repa med stenbarriärer 75 m ut från stranden hela kilometern lång. Den skyddar för vågor. En avgränsad lagun är perfekt för kite med midjehögt vatten. Vill man någonstans bränna ut på öppet hav finns passager i stenbarriären.
Rimini har en milslång strand som är rak och bred. Den finns hundratals hotell i Rimini och en hel del i Cattolica. Det gäller bara att hitta något på Nätet som är öppet så här “off-season”. Kommunikationerna med buss är perfekta. Alla hotell ligger nära stranden och man kan bo bra i en liten lägenhet med tv för 500 kr natten. Perfekt för en 4-5-dagarsresa. Det är bara att bära ned prylarna till stranden. Enda kruxet är att jag vet inte hur det fungerar med transport av prylar med Ryan.
I början av oktober var det fullt med windsurfare och kitare på bägge stränderna och 20-25 grader varmt. Cattolica är bäst för nybörjare och speedare (om vinden ligger rätt) medan Rimini är helt öppet. Vågorna blir nog inte av den dimensionen att vågsurfare bör göra sig besvär. För stora vågor finns nog bättre ställen. Fördelarna är att det är billigt, bra kommunikationer och det är nära till havet. Om man åker hit för att windsurfa kan det vara lämpligt att åka ned strax före eller strax efter badsäsong då det fortfarande är varmt. Hur vindarna relaterar till årstiderna vet jag icke.
Men som sagt – Du kanske ville ha sol och värme och då bör Du välja något dyrare.
-
Har nyligen talat med en som varit i Dahab som upplevde stället som perfekt. Vad jag förstår kan man segla säkert i en lagun men man kan även ge sig ut på öppnare hav.
-
Gnsmk – Det Du frågade om kan vara intressant att ta upp igen. Man ser skillnad på olika sätt att fästa medarna vid truckarna. Det verkar finnas två sätt: 1) Båda medarna fixeras i förhållande till varandra genom stag (ex. Bomans lösning) och 2) Medarna är ledade varvid varje med kan röra sig oberoende av den parallella meden (ex. Hibernas lösning).
Jag kan nog bara tänka mig att några års exprimenterande kan ge svar på om de båda alternativen är likvärdiga eller ej. Jag har inget svar på frågan.
-
Stefan – Grattis till alla åkdagar med Formulan! Det är säkert det ultimata i skärgården. I södra skärgården har jag verkligen försökt vara “på” om det skulle bralla under helgerna men jag har faktiskt upplevt det som katastrofalt dåligt och har svårt att tänka mig att det kan bli sämre. Då kör jag inte med 10-12:or utan 7.5 och ett gammalt Gastra GTX på 9.0 o JP SLW o Isonic 127. Det har inte dragit på mer än ett par, tre-fyra, max 5 fem meter i sekunden. De gånger jag ändå testat har det bara blivit kort tid i planing. Nu får vi istället hoppas på en bra 4-medars vinter med glansis utan snö.
-
Eftersom det nu finns inhemska medar och snart även brädor att tillgå till hyfsade priser så borde det finnas potential för denna sport att växa.
I Konfen-forumet hörs ibland föraktfulla kommentarer till denna förträffliga vintersyssla. Vi som hållit på ett tag vet ju hur kul det är. Man märker när man är ute och kör på isarna hur det kommer fram intresserade personer, tittar på brädan och ställer frågor. Många är nog sugna även om de har respekt för vad det innebär. Hur som helst vore det spännande om antalet aktiva åkare växte. Närmast till hands ligger väl etablerade vindsurfare. Ni som har breda kontaktnät kan väl hjälpa till med att få andra Ni känner att få upp ögonen för hur kul det är. Bara att kolla filmsnuttarna på Ytube kan ju räcka en bit på vägen. Där hittar man lätt motsvarigheter till freestyle-, speed och freeride men även en del om tävlingar.
Om man ska vara riktigt ärlig så kan det kanske t o m hända att man kan längta efter den lätta och behändiga känslan från isbrädan när man står på en vindsurfingbräda, särskilt när man plöjer och inte riktigt planar…?
-
Surfspots medar borde verkligen fylla det tomrum som varit. Nu kan alla de som varit intresserade av med 4-medars till en mycket rimlig penning komma över riktiga medar. Att en del tvekat och inte kommit i gång kan mycket väl ha berott på krångel förknippat med tillverkning av egna medar.
-
HIBERNA – INFO – 1) Reducera risk för wobbling, 2) Snö-medar, 3) Gippteknik i för hög speed samt 4) Övre gräns för speed.
1) Small upgrade promised in my last e-mail: If your board is wobbling with completely tighten rubber dumper, you can tighten it even more by cutting shorter (for about 5 mm) ball joint (the one with female thread) . This can be done in couple minutes with angle cutter. May be drill can be useful to cleaning thread edge. Don’t forget to use plenty of grease when assembling back, as cutted surface will not have Zn protection anymore.
2) Snow blades are not only shorter but about 20 mm higher too.
3) If you want to use summer jibing technique, it is necessary to slow down before jibing to the speed similar to the speed of the wind. (Therefore not the fastest one win in slalom race :). If speed is too high during jibe, different techniques can be used
a) moving around mast in front of the board, like you be tacking – (scary),
b) power jibe with serious but controlled backwind impact – (not so scary, but hits anyway),
my be kind of c) duck jibe too…
You can rise up technique issues and get more qualified advises in the http://www.winterwindsurf.com. As far as I know they will operate again closer to December.4) There are no speed limits for Hiberna boards other as individual :).
-
Jag kan tänka mig att Formula var helt rätt. Det var en sådan dag då man saknade en rejäl rigg. Horsan hade varken planing eller sol men det kanske går att köra lite till innan det blir för kyligt.
-
Tryggen – Hoppas Du hade lite bättre drag än vad jag hade på Horsfjärden. Testade mellan 11.30 och 13.30 men det fattades någon sekundmeter med 7.5. Jag hade hoppats på bättre drag vid vridning mot väst.
-
herr-pelegrin
Medlem12 november, 2011 vid 17:42 som svar på: utredning av isseglingsolyckan mars 2011Vad jag kan se gäller det i resonemanget att skilja lite på päron och äpplen. Jag tillhör inte kategrorin långfärdsskridskoåkare men har fört en hel del resonemang med de som är ute långt ut i skärgården på isar som säkert sätter skräck i många isbrädeåkare. I dessa sammanhang är det naturligtvis viktigt att ha rätt utrusning och där fyller ju ryggsäcken en viktig funktion.
Om vi istället ser på isbrädeåkare så är det nog ändå så att vi inte behöver “chansa” på samma sätt som extrema isfanstaster gör. Det som är lite av grejen med extrem åkning på långfärdsskridskor är ju inget för oss som vill bränna fram och tillbaka på säker is. Där skiljer sig även isbrädeåkning något från segling med isjakt, där den senare generellt är betydligt snabbare och kräver ansenligt större ytor. En isbräda kan istället ge tillräcklig stimulans på mindre åkyta. Det kan räcka med en till två fotbollsplaner för att det ska vara riktigt kul med en 4-medars, timme ut och timme in.
Ryggsäcken hänger säkert med de flesta som kör isbrädor men den kan ju lika gärna placeras på isen när man kommit fram till den yta som är lämplig. Då kanske en liten flytväst ändå är att föredra.
För de som både gillar äpplen och päron kanske min grannes rekommendation står sig ganska väl. Ta på er långsfärdsskridskorna och täck av den yta ni sedan tänker köra bräda på! Om ni rekat ytan bör ni kunna känna er trygga i att plocka fram brädan och begränsa er till “säkra” områden. Alltså – åkytan kan utökas rejält om ni först kollat av med grillorna på.
-
herr-pelegrin
Medlem11 november, 2011 vid 10:20 som svar på: utredning av isseglingsolyckan mars 2011Skulle man inte bli ohyggligt varm med t.ex. en 5/3 under kläderna?
Det är säkert inte den ultimata lösningen men det är ju ändå så att man ibland kan vindsurfa timme ut och timme in utan att plurra exmpelvis på hösten. Man kan ju hoppa i plurret om man blir för varm. Det går inte på vintern men å andra sidan är det ju betydligt kallare på vintern så man borde ju inte bli lika varm även om man har jacka och brallor utanpå.
Helst skulle man ju vilja undvika våtdräktsalternativet men i vissa sammanhang, under osäkra is-förhållanden, kanske det kan vara ett alternativ om man vill känna sig säker. Fördelarna skulle vara att man klarar ett stund i vattnet med viss flytkraft och nackdelarna att det kan blir varmt, instängt, för påbyltat och sedan har vi ju det som vi kanske inte talar så mycket om = urineringen.