herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem10 november, 2011 vid 17:02 som svar på: utredning av isseglingsolyckan mars 2011Oåxen – Det kanske skulle fungera! Rent spontant verkar det inte helt omöjligt. På hösten kan man ju vindsurfa med en jacka utanpå dräkten utan problem så varför inte…
-
Kinetic – Det är alltid bra att ventilera sin oro inför vinterns vakar! Formet blir som en ren KBT-dialog! I vinter måste Du träffa min granne som är trovärdig expert och som garanterat fått ut många tveksamma långt ut på isarna.
-
Vi får väl testa att slänga i en Pirate med rigg innan det fryser till och se om man flyter på ekipaget! Det vi dock redan kan konstatera är att om man har riktigt bra speed så kan man köra över råkar med Piraten, precis som med en vattenskida. Så Kinetic – Tveka inte utan håll farten uppe!
Om man ska slänga i Hibernan bör det not ske på grunt vatten om man vill ha kvar den till vintern…
-
herr-pelegrin
Medlem10 november, 2011 vid 14:59 som svar på: utredning av isseglingsolyckan mars 2011Det är ett angeläget tema som tas upp som samtidigt säkert kan vara skäl för många att avstå från att överhuvudtaget våga sig ut på isarna. Vi får väl ta till oss de goda rekommendationer som framgår av rapporten och försöka agera så att vi inte drabbas av någon liknande tragik i vinter.
Vad gäller kädseln så är det förmodligen inte helt enkelt att finna en lösning som passar alla. Om man t ex talar om mycket aktiv åkning med återkoppmande gippar på en 4-medars så är det ansträngande på ett sätt som kanske kan motsvaras av att med återkommande svängar ta sig ned för en lång brant backe på snowboard. Att under dessa förhållanden bylta på sig en tät överlevnadsdräkt eller flytoverall kanske inte är något som tilltalar de som blir rejält varma och t o m “dyng-svettiga”. Problemet är ju att man vill vara lagom varm under den tid man snurrar omkring på isen samtidigt som man önskar flyta och hålla värmen om man trillar i och blir liggande. Jag har ingen uppfattning hur man kan lösa den ekvationen. Det blir intressant att se vad Bicless får fram vid test av nya grejer.
-
En sekvens där Pirate körs mot 4-medars. Intressant är är att se skillnaderna vid rundning av märke.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=t0eb9dSU7Vg”]2010-01-17 #2 Final Heat – Gybing – YouTube[/ame]
-
Det har varit riktigt illa i lätt fem helger i rad. Inte ens ett lättvindsbräda har dugt i dessa usla förhållanden i Stockholms södra skärgård.
-
Lagun vid Dahab hade 7-8 m/s häromdagen, enligt säker källa.
-
Mattias112 – Grattis, då ligger Du i absoluta toppskiktet. Det var som attan att det gick att köra så snabbt i två dm snö! Kan detta vara någon slags rekord? Jag håller med Kinetic. Det är klart att Du måster lägga in Dina resultat.
Jonni – Din bräda ser enkel och funktionell ut! Hur går den?
-
Bicless och övriga – Vi tackar för att det finns entusiaster!
När det börjar dra ihop sig och kylan kommer kan vi ju dra i gång en tråd med israpporter i detta Forum som komplement till andra befintliga rapport-forum.
-
SNÖBRÄDAN – Jag hittade en länk där man säljer två snowboardvarianter, windboards, den ena 168 och den andra 176 lång.
-
Den här snutten från Maine har ju en variant på gippen där de kliver runt framför masten. Ser snyggt ut:
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=957HSTEvSSc&feature=related”]Ice Windsurfing in Maine – YouTube[/ame]
-
Oåxen – Det där med backvinden är ju ett intressant ämne. Du nämner gipptekniken. I vintras fick jag rejäl backvind några gånger så att jag gick i backen baklänges med landning först på ländryggen innan bakre delen av hjälmen dunkade i isen. Det var lite svårt att förutse när det skulle hända. För det mesta fungerar gipparna men så plötsligt händer det och det går ganska (!) snabbt. Vad tror Du man kan göra åt saken? Är man för sent ute med flippen i slutet på gippen och det är därför vinden slår in från fel sida? Bör man snäva till vändradien i slutet och göra snabbare gippar? Bör man trycka över seglet med skothanden i ett tidigt skede?
Om det var vind så att man fick backvind så brukade jag lova upp inför gippen för att sakta ned farten. Vad tror Du – Är det en variant att fortsätta med?
-
Piraten borde nog kanske kunna köras med lite större riggar. För Hibernan så är nog 6-7 bra i normala förhållanden. Jag har dock precis kompletterarat med ett 4.5. Lånade ett Sailoft Cross 4.7 i vintras och det kändes lagom när det drog i. Det gick i alla fall dryga 26 i byig vind med originalmedarna på rätt knögglig is på Horsan. Just då sakande jag inte större segel.
Man måste ju samtidigt se lite på vad det hela går ut på. Om allt går ut på att köra så fort som möjligt eller om man istället vill ha lite kul. Att se Uppsalagrabbarna snurra runt med moderata segelstorlekar visar att allt inte bara är en fråga om speed!
-
Jr555 – Lyssna på Mården istället och dra på med 8.4 istället så får Du en bra resa bland speed-tuffingarna! Varför inte en Formularigg med en gång? Då kan skydden komma extra väl till pass när man dammar i isen i gipparna!
Å andra sidan – Det beror ju lite på vad Du är ute efter. 6.0 går nog bra i normalvindar. Men, det är ju samma sak som på vattnet. En segelgarderob är ju inte fel och det är nog ändå så att man klarar sig med mindre segel på is än på vatten. Du kan väl återkopppla när vintersäsongen är slut kring kring mitt råd om 4.5…
-
Ett 4.5 kvm är ok att ha för snålblåst med 4-medars. Då vi var ute på senvintern drog det på 10-15 en del av helgerna. Några kör med ganska stora riggar trots starka vindar men då bör man har lite åkvana, särskilt om det är byigt. Man ser ju inte när byarna kommer så det blir lite mer att köra på känn. Är isen ok så kan det gå undan även med små segel, över 25 knop. Man vill ju kunna hänga ut och inte skrota och då kan ett litet segel vara att föredra, särskilt i början…