herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
jr555 – Fenan vickar runt sin axel men med lite mindre spelrum än vad som är möjligt för medarna på Hibernan.
När Trimmarn eller något annat proffs svänger med Piraten så ser man att det verkligen är möjligt(!). Alltså – det går att gippa men vägen dit…? Träningen/fallen gör ondare än i vattnet och jag tror generellt att Piraten gör sig bäst att blåsa fram på men det är kanske inte värt att lägga för mycket tid och energi att träna på vändingarna. Den är ju kul ändå! Någon carving har jag inte sett men det kanske finns någon filmsnutt på det temat.
En knöl, räls, list eller liknande under mastfoten kunde vara en variant för att få ned kanten på is. Problemet är att den då hela tiden skulle köras lutad åt något håll, istället för nu helt plant. Den skulle vicka! Samtidigt är det ju så att det går att ändra riktning med brädan som den nu är konstruerad. Kinetic kan säkert förklara hur det fungerar på is med “meden” utan att man för den skull “carvar” med kanten.
-
jr555 – Betr. Din förra fråga hur höga medarna bör vara så kan jag inte svara på det men det kan vara vettigt att lägga sig på nära maxhöjd om någon kan tipsa Dig om vad den höjden kan vara? Snön är ett elände och axeln mellan medarna plogar direkt snön når upp till den. Du kan väl kolla Hibernas hemsida och se hur höga tillvals-snömedarna är. Det kanske kan fungera som riktmärke…
Betr. Piraten så har jag den inte tillgänglig för tillfället. Meden är kanske 3 dm (gissning) och ledad med en liten bult som löper genom ett hål i meden varvid den kan vicka någon cm och följa ojämnheter i isen. Den sitter ju placerad ungefär som en fena i en fenbox på en windsurfingbräda. Den finns två olika höjder för olika snöförhållanden.
-
Snowboardvarianten ser ju riktigt avancerad ut. Det ska bli mycket intressant med återkoppling hur den går och särskilt hur den greppar när Du hänger ut. Om den fungerar vore det kul med en filmsnutt!
4-medarsbrädan borde väl ha precis allt för att fungera! Den ser gedigen ut med fina medar! Vettig variant med det “dubbla” däcket där Du automatiskt får den kant man såväl behöver när det drar iväg och man måste trycka ifrån. Vissa kör istället med snedställda lister men på Hibernan är det bara en list i mitten. Din bräda går ju att komplettera med en stropp långt bak om det skulle behövas för att styra lite bättre. När man tar höjd kan stroppen vara onödig men på halvvind känns det säkrare med stroppen när man hänger ut.
-
Bad-Janne – Frånsett den uppenbara skillnaden i finish på Dina och mina gamla brädor så finns faktiskt en likhet. Bägge våra brädor från år 1980 har en hög och rakt avhuggen akter som ser lite märklig ut. Det var vad som gällde fram till det året. Sedan kom nog pintail, swallowtail och “alla-andra-tail” från 1981 och framåt.
-
Que – “vacumpåse”…?
-
Maglu – jag tror Du har poänger i det där med flexet. Första gången man håller en Pirate i handen blir intrycket gärna att den är extremt styv. Det blir intressant att höra hur Ö-viksbrädan fungerar!
Generellt kan det ju vara att det som många kanske missar med hembyggen är just att medarna bör vara ledade och därmer flexibla. En orörlig med kanske motsvaras av en alltför styv bräda. Det kanske är just flexibiliteten man glömt i vissa sammanhang.
Vad gäller snowboard som isbräda så kommer jag ihåg att jag har sett en snutt på Nätet där man satt en hög kloss ovanpå en snowboard. På klossen satt den vanliga snowboardbindningen. Under bindningen hade man en konstruktion som gjorde att fötterna kunde rotera. Man körde således i bindningarna och roterade i dessa vid gippen. I och med att man kom upp en bit fick man således grepp med kanten. Jag tror inte att man hade “med” på denna variant (som måste vara knepig i och med att man sitter fast i bindningen.) Konklusionen skulle i så fall vara – Vill man köra snowboardstuket utan “med” bör man bygga upp konstruktionen för att kunna få grepp med kanterna: Kan det vara rätt tänkt?
-
Bra idé. Om man skär i skummet lite snyggt så kan man då använda den bortskurna delen som mothåll, förutsatt att man behandlat ytan på mothållet på något sätt. En annan och kanske bättre variant kan istället vara att låta mothållet sitta kvar och bli fastlaminerat. Sedan är det ju bara att efter härdning pilla bort skummet. Slipa måste man ju ändå göra.
Det tillkommer ändå en hel del extrajobb och det kan bli lite svårhanterligt med de nya vinklar som uppstår. Det kanske ändå blir bästa om man först plastar botten, därefter infällningarna och sedan ovansidan. Då borde man kunna få till skarpa kanter för bra släpp även i gräns mellan botten och infällningar.
-
Jag kan bara hålla med föregående talare – Wooden Baby ser ju fantastisk läcker ut på många sätt och vis!
Bad-Janne – Ur ett brädbyggarperspektiv så är jag nog mest imponerad av swallow-tailen och hur Du fick till den så snyggt i de vinklar som väven måste anpassas till. Med anledning av detta – Har Du något knep hur Du skulle bära Dig åt för att få till en akterdel såsom Formulabrädorna nu ser ut, dvs med de infällningar som är undertill i brädornas akter? Det måste vara knepigt att få till detta utan att plasta dessa delar för sig – före eller efter resten av undersidan.
-
Maglu – Det Du är inne på vad gäller snowboard är intressant. En vanlig snowboard går inte att sätta rigg på och tro att man kan segla iväg. Jo, “tro”, men inte att få det fungera i praktiken. Man får inget som helst grepp. Den glider bara iväg i sidled. Det måste vara en lång bräda, betydligt längre än vanlig snowboard med en “med” eller något annat som greppar. Din idé med salomsnowboard kanske kan gå. Flexet borde ge det grepp som man kanske saknar med Piraten. Jag antar att Du tänker Dig en flexig Pirate-snowboard som ändå har en “med” längst bak?
-
25-30 KNOP – Uppsalagrabbarna (-gubbarna?) är skickliga på gippar med Hiberna. Det skulle var kul att få lite kommentarer från någon av dem. Jag träffar en av dem i morgon och ska försöka se om någon av dem kan bli lite mer aktiv här. När Hibernan är över 25 knop så trycker i alla fall inte jag till en gipp i den farten utan att först sakta ned. Upsalakillarna gör det säkert med men det krävs lite mod i den farten men även att man har full koll på isen, så att inga kanter, snövallar eller annat är i vägen. Man bör inte tveka för då kan det bli vobbelrisk om man ställer sig upp på halvvind/slör och inte längre hänger ut i selen. Förmodligen måste man tvärt gå “pang på gippen” och våga trycka till trots att de går rejält undan i den skarpa svängen.
20 KNOP – Svängradien kan man justera men mittläget (av 3) är rätt ok i olika vindregister. Gipp i 20 knop bör de flesta kunna lära sig, även med minsta svängradien.
-
Bicless – Kul att det gått framåt med planerna! Jag hoppas och tror att det finns en efterfrågan kring en budgetversion av fyra-medars, som alternativ till Hibernan. Ni får väl dra till Norrland och testa om den blir klar redan i november?
-
Dr Masse – Det var intressant med den där länken med gamla brädbyggare med olika specialiteter! Lite Aha-upplevelse faktiskt!
-
Det blev totalt sju brädor och jag har kvar fem. “POTEMKIN”, den beigefärgade, har legat ute i ur och skur i åtminstone dryga tjugo år, sedan grannen tog över brädan och fortfarande använder den. Brädan var senast i gång för några veckor sedan. De andra har legat i knappt tjugo år utan att vara igång.
Jag kommer ihåg att en custom CLS var nr ett på önskelistan. De hade mycket fin finish. Jag tror inte att de gjordes i epoxy utan i polyester. Det blev dock ingen sådan – man fick hålla sig till sina hembyggen.
Tyvärr blev bilderna i mini-size. Det verkar inte gå att redigera dem större. Är det någon annan som har lite bilder på sina hembyggen eller varför inte på en CLS?
-
-
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=194&pictureid=1215&thumb=1[/IMG] [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=194&pictureid=1213&thumb=1[/IMG] [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=194&pictureid=1212&thumb=1[/IMG] [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=194&pictureid=1218&thumb=1[/IMG] [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=194&pictureid=1214&thumb=1[/IMG] [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=194&pictureid=1219&thumb=1[/IMG]