Forumsvar skapade

Sida 154 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    30 oktober, 2011 vid 19:15 som svar på: Hembyggen – gamla som gatan!

Jag får göra ett försök. Det var något som inte blev som det ska.

• herr-pelegrin

Medlem
    30 oktober, 2011 vid 19:11 som svar på: Hembyggen – gamla som gatan!

Nej, det verkar inte som man bygger längre. Den första jag byggde är den röda som är från 1980, tror jag, och den är byggd i frigolit. De andra är i styrofoam med tre lager glasfiberväv på ovan- och två lager på undersidan. Stringers körde man bara med initialt sedan kom man fram till att styrofaomblocken var så pass stadiga i sig att stringers bel onödiga. Man slapp därmed också en massa jobb men ville man vara på säkra sidan blev det stringers ändå.

Det man kan notera är pin-tailen med ofo 29-31. Vissa byggde med än tunnare akter. De är även ganska smala, runt 59 cm men en är bara 52 bred.

Dubbelkonkava brädor var mer dubbelkonkava då än nu. Ett par av de jag byggde var dessutom allför konkava, sett i backspegenl.

• herr-pelegrin

Medlem
    30 oktober, 2011 vid 16:50 som svar på: Stockholm söndag!

Om man var i södra innerskärgården så drog det stundtals på i talltopparna men på Horsfjärden såg det inte ut att vara mycket att åka på. Ni övriga hade kanske bättre lägen…

• herr-pelegrin

Medlem
    30 oktober, 2011 vid 13:15 som svar på: Mall för ismed – 4-medars isbräda med truckar

Det finns en mellavariant av hembygge – det är att bygga plankan själv och köpa hela undderredet från ex. Hiberna men då drar det ju iväg lite så plånboken blir tunnare.

Som sagt – kontakta någon i på Linsurf. Där finns kompetensen för hembyggare!

• herr-pelegrin

Medlem
    30 oktober, 2011 vid 13:08 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Kinetic – Under de förhållanden som rådde i vintras var ju Piraten perfekt. Blankis och fläckvisa hårda snökullar som gick att dra rakt över. Det gick ju t o m att hoppa och ändå få grepp i landningen. Det gick ju också lätt att vända under dessa förhållanden. Fördelen med Hibernan var att man lätt körde slalom mellan snökullarna.

Vad gäller Hibernan så är det helt klart att den kör fast om det är några cm snö. Det lutar åt att jag beställer högre snömedar från Lettland inför vintern. Jag vet inte men en idé för de som tänkt köpa Hiberna är kanske att redan från början beställa högre medar istället för originalmedarna.

Vad gäller farten med Hibernan så har jag mest kört tillsammans med en Isabella isjakt. Under vissa förhållanden i mycket måttliga vindar kan jag hänga med isjakten men när det drar på så har inte Hibernan en chans.

Med Hibernan måste man även vara mycket mer uppmärksam på ojämnheter i isen än om man kör Pirate och Isabella. Å andra sidan har det faktiskt inte hänt att ojämnheter har lett till tvärstopp. Jag är rätt övertygad om att det beror på att varje med är ledad så att den följer knöggel i isen.

• herr-pelegrin

Medlem
    30 oktober, 2011 vid 10:23 som svar på: Bilder Vättern mars 2011

Tjusigt! Man blir klart stimulerad! Hoppas framöver kunna bidra med några bilder från Mysingen i vintras!

Visst var det så kunde Ni köra tvärs över hela Vättern när det var som bäst? Var det före eller efter olyckan med holländarna?

• herr-pelegrin

Medlem
    30 oktober, 2011 vid 10:14 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Bra beskrivet av Erolwi. Komplettering:

Pirate

+ Lättseglad och uppevs inte så skrämmande i början (i lägre vindregister), hyfsat billig = prisvärd, mycket snabb, fungerar även med packad snö eller skarsnö.

– Mycket svår att gippa och slå med, åkningen blir mindre varierad och man kan uppleva att det är svårt att vända eftersom man troligen måste kliva av brädan på hal is (fallrisk). Går urtrögt i blötsnö eller djup snö.

Hiberna

+ Extremt rolig att segla – har det mesta, brädan känns gedigen, alla komponenter harmonierar, mycket lätt att gippa med och inte bara det – den inbjuder till trick på is som är mycket enklare än på vattnet (duckar, 360 mm mm), mycket bra grepp – den släpper inte, medar av rostfritt stål som inte behöver slipas så ofta, prisvärd trots priset.

– Kan upplevas lite skrämmande i början innan man kört in sig mest p ga att man står lite högre än ex. på Piraten, lägre högsta speed än Pirate, är nog lämpligast i farter under 30 knop, fungerar inte ens i fem cm snö, mycket skydd krävs för att undvika skador vid fall (kan bl a inträffa vid backslag i seglet i samband med gippar).

• herr-pelegrin

Medlem
    29 oktober, 2011 vid 15:18 som svar på: Stockholm söndag!

Jag hoppas efter många usla helger och en del tappra tröstlösa försök. Vi får väl återkoppla i morgon em och se hur det gick. Lycka till!

• herr-pelegrin

Medlem
    29 oktober, 2011 vid 15:16 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

Ok, jag antar att Du har rätt. Tänkte bara att en provokation skulle kunna fungera…

• herr-pelegrin

Medlem
    28 oktober, 2011 vid 21:27 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

Jag har svårt att se att denna tråd fungerar för köp och sälj om ingen svarar på frågan om de har en gammal JP Funster eller Bic Core (centerbord på båda) till försäljning….

• herr-pelegrin

Medlem
    28 oktober, 2011 vid 21:22 som svar på: Wissa 2012

Ha, ha – Stockholm är ett ställe, runt vilket det i vinter kommer att ligga blanka bärande isar och bralla runt 7-11 varje helg! Det är bara att lasta på ekonomibygget och komma upp när det inte frusit i Habo!

• herr-pelegrin

Medlem
    28 oktober, 2011 vid 18:11 som svar på: Wissa 2012

Härligt att se PLATÅ-MACKOR på is. Det var länge sedan man iförd platåmackor gick på Big Brother (“BIG”) på Körsbärsvägen! Var Du på disko i Stockholm på sjuttiotalet, Bad-Janne?

• herr-pelegrin

Medlem
    25 oktober, 2011 vid 18:41 som svar på: Resetips

Är aldrig inne på Kiteforum annars men tänkte bara slå ett slag för Rimini eller Cattolica off season. Jag var där nere i börjarn av oktober och det var fullt med kitare. De körde på två ställen:

Rimini – Längst norrut på stranden finns ett kite och surfcenter. Där är man i änden av den milslånga, raka långgrunda (ca 50 ut) stranden. Fullt med kitare och även windsurfare.

Cattolica – En kanske än intressantare utgångspunkt. Där finns en kiteskola som huserar vid ett kvadratisk långgrunt område omgärdat av pirer på båda sidor och även ut mot havet. Där är utmärkt att köra om man vill lära sig eller slippa vågor eller bara kunna kliva av i midjehögt vatten. Vill man åker ut på öppet hav genom hål i piren så det är bara att bränna rakt ut. Vill man raca i rätt vind så finns utanför Cattolicas kilomerterlånga strand pirer som går parallellt med stranden ca 75 meter utmed hela stranden. Innanför är det plattvatten. Vill man bränna ut på öppet hav finns öppningar.

Ryan har låga priser. Flyplatsen är bara ett par kilometer från Rimini. Det finns bra bussförbindelser mellan flygplats och Rimini och Rimini och Cattolica. Många hotell är stängda men det dräller av dem så letar man på Nätet så hittar man säkert något ett stenkast från stranden.

• herr-pelegrin

Medlem
    24 oktober, 2011 vid 16:23 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Jag kanske ska tillägga att medarna på Hibernan sitter rörliga på en axel. Det innebär att alla fyra medarna var för sig är följsamma med ojämnheter i isen. Vid normala förhållanden och visst knöggel i isen känns det som en viktig faktor för bra grepp. En annan viktig faktor är självfallet parallelliteten men den är Du säkert redan medveten om.

• herr-pelegrin

Medlem
    24 oktober, 2011 vid 16:18 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Om Du inte får svar här så tycker jag Du ska försöka nåt kontakt med folk från Linköping på Linsurf. Där finns kompetensen Du söker.

Om Du efter moget övevägande bestämt Dig för ett bygge så önskar jag Dig lycka till. Om Du istället väljer köp så ska Du veta att vi är ett antal mycket nöjda åkare som köpt Hiberna från Lettland. Man får en bräda som fungerar och inte minst är hyfsat säker jämfört med hembyggen. (Det är en farlig sport!) Jag talade senast i dag men en f d hembyggare som för ett par år sedan givit upp uppvecklingen av hembyggen och gått över till Hiberna.

Sida 154 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums herr-pelegrin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.