Forumsvar skapade

Sida 155 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    24 oktober, 2011 vid 10:35 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Det verkar som holländarna av tradition gillar issporter. Några långfärdsskridskoåkare for ju runt i buss i Sverige förra vintern. Jag talade med en busschaufför som sa att hans lass kört på Vättern innan de kom till Mysingen.

• herr-pelegrin

Medlem
    24 oktober, 2011 vid 10:31 som svar på: Is och snöcup 2012

Det låter som en bra idé Bicless Det borde väl kunna finnas underlag för att samlas ett par gånger i vinter. Inför en ev. cup kan jag lova att bidra med is-observationer runt Muskö. Sedan finns det ju åkare runt Mälaren och vid Roxen men säkert även andra som kan bidra med rapporter kring isläget i landet, vid sidan av Isplankets observationer:

http://www.isplanket.com/main/planket/visaurval.asp?Select1=Israpporter&Select2=ALLA&Alder=ALLA&Visaantal=100

• herr-pelegrin

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 15:53 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Piraten är som sagt betydligt säkrare på lite ojämn is. Har Du kört i snö? Jag har fösökt men tycker att det går urtrögt om man inte har perfekta förhållanden.

• herr-pelegrin

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 15:44 som svar på: Tidig lördagmorgon på Dalarö

Horsfjärden dög inte under söndagen heller. Hörde att det var runt 6 på Mysingen.

• herr-pelegrin

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 10:16 som svar på: Nytt forum

Det borde väl gå att få forumet att leva. Om det ändå dyker upp frågor kring issurf i andra trådar på Konfen får vi väl gemensamt försöka hänvisa intresserade över hit.

Vad gäller oktoberhelgerna i södra skärgården så tycker jag inte det motsvarat förhoppningarna. Hoppas på lite vindökning i dag men det ser så där ut…

• herr-pelegrin

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 10:11 som svar på: Sssm 2010

Jag visste inte att man speedade med soppslevar på detta vis. Kul med lite historik!

• herr-pelegrin

Medlem
    22 oktober, 2011 vid 15:23 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Din variant såg ju proffsig ut!

Snedställda skidor verkar ju vara rätt vanligt. Är vitsen med snedställda kanter att få bättre grepp med kanten i sväng och/eller att den ska helt gå på kanterna när man kör på is/skare?

• herr-pelegrin

Medlem
    22 oktober, 2011 vid 13:47 som svar på: Tidig lördagmorgon på Dalarö

Mården – Vi lirar väl i olika vind-divisioner men utifrån mitt perspektiv så borde jag flugit fram på Horsan med 7.5 och 127 l utifrån ABC-prognosen! Lite trist att helg efter helg bli blåst på blåst. Det borde vara bättre så här på höstkanten. Nya friska förhoppningar inför morgondagen. Såg att Du la ut Dina segel för försäljning. Vad har Du för nytt?

• herr-pelegrin

Medlem
    22 oktober, 2011 vid 13:09 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Oj, det det var inte illa med 25 på soppsleven! Hur blir det i vinter? Åker Du bara skridskor, eller funerar Du på bräda?

• herr-pelegrin

Medlem
    22 oktober, 2011 vid 09:44 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

32 är ju inte illa ändå på Piraten! Med Hibernan börjar det kännas lite osäkert över 25. Inte så att det släpper på något sätt men problem kan uppstå när man slutar hänga ut och på slör ställer sig mer rakt upp och skotar ut för att sakta ned farten. Då kan man känna tendeser till minst sagt “lätt wobbling”. Jag vet inte vilka farter Uppsalagrabbarna kommit upp i eller överhuvudtaget vad Hibernan förmår vad gäller speed. Man annonserar nu att man har medar för olika ändamål, bla längre speed men även högre medar för större snödjup. Jag funderar lite på att beställa de senare eftersom brädan inte fungerar i några cm snö med originalmedar.

• herr-pelegrin

Medlem
    22 oktober, 2011 vid 09:32 som svar på: Ett nytt forum är fött!

Oj vad jobbigt Widlund måste ha haft det! Jag förstår överhuvudtaget inte vad Widlund haft för problem med trådar om is på Konfen!!! Det måste finnas annat att bry sin hjärna om.

• herr-pelegrin

Medlem
    22 oktober, 2011 vid 09:28 som svar på: Tidig lördagmorgon på Dalarö

Det böjar bli rätt enerverande med positiva prognoser som inte håller. Vad gäller lördagen så får man väl hoppas på eftermiddagen…

• herr-pelegrin

Medlem
    22 oktober, 2011 vid 08:08 som svar på: Tidig lördagmorgon på Dalarö

LÖRDAG – I södra innerskärgården blåser det inte heller i dag som utlovat. Ett par meter per sekund men med lite drag i byarna. Långt från vita gäss.

• herr-pelegrin

Medlem
    21 oktober, 2011 vid 19:21 som svar på: ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Det stod väl mellan Vättern och Mysingen i vintras. Till Vätterns fördel talade att man såg rakt genom isen ned på ganska djupt vatten och att den tydligen inte varit så perfekt frusen på 10 år. Till Mysingens fördel talade vind och farter med isjakt, runt 60 knop, och isbräda, runt 50 knop. Det var rätt ortoligt hur det blåste vecka ut och vecka in på senvintern. Olyckorna var rätt frekventa. Av någon anledning så var isjakterna mycket mer drabbade än isbrädorna, kanske mest beroende på de mycket höga farterna. Isbrädorna har svårt att hänga med när det går riktigt undan.

• herr-pelegrin

Medlem
    21 oktober, 2011 vid 17:19 som svar på: Ett nytt forum är fött!

Det var snabbt fixat! Kul att Ni tar till Er när en issurfare (inte jag själv) kommer med bra förslag.

Jag är övertygad om att det kommer att bli bra drag i det nya forument i vinter! Vi är ett antal som väntar på fina isar.

Mvh

Herr Pelegrin

Sida 155 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums herr-pelegrin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.