herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Kinetic – Hoppas brädan kommer att fungera. En som verkar kunna gå på snö är ju Snowfern vilken antagligen har längsgående medar utmed sidorna och sedan är det som ett konkavt valv under brädan. Det verkar greppa även när man kör på is. Jag har för mig av de snuttar som visats att den verkar svår att gippa.
Tack för Du mailat in ett klagomål. Den som flyttat tråden har antagligen inte förstått vikten av att is-diskussioner bäst ligger på Konfen. Jag har ärligt talat svårt att se varför man ska döda en tråd på detta sätt. Situationen hade ju varit en helt annan om forumet för andra brädsporter verkligen fungerat för isbrädor. Men, nu är det ju inte så och då kunde tråden fått ligga kvar.
-
Fredagen blev man blåst på blåst. Gjorde ett allvarligt försök men prognosen höll inte.
-
Kinetic – Det låter extremt spännande. Jag hoppas verkligen man kan bjuda ut till fina isar i vinter. Man börjar faktiskt bli lite sugen – därav försöket att dra i gång denna tråd vilken dock förpassades till ett ganska dött Forum. Jag fattar inte varför det ena vintern fungerar på Konfen men inte denna. I vintras var det ju inläggen på Konfen som gjorde att hundratals andra entusiaster lockades till Bruket. Det var isbrädor, isjakter och skridskoåkare. Men, det verkar ju inte redaktörerna bry sig om. Hellre principer och döda Forum än till glädje för många entusiaster! Jag avvaktar ett tag och ser om några bryr sig om detta Forum. Om det inte funkar får jag försöka snacka med redationen.
Vad gäller Piraten så märkte jag att man knappt alls jobbar med kanten. Är Din nya variant tänkt att köras kantställd om Du ska köra utan medar ibland?
-
Kul flytt. Nu får vi se om någon engagerar sig…
-
Jag undrar hur man lackat Starboardbrädorna och är mycket tveksam till den tunna färgen. På min Isonic carbon 127 2011 har färg fallit av utan åverkan. Mindre sprickor i ytlagret kan tyda på mer släpp. Carbon-ytan under är inte direkt slät varvid skiten måste slipas och målas, trots att den bara är använd några gånger.
-
herr-pelegrin
Medlem19 oktober, 2011 vid 10:15 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Tråd på Starboards forum där man jämför Ultrasonic med Formula:
-
herr-pelegrin
Medlem18 oktober, 2011 vid 18:11 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Surf08 – Det var bara av välvilja jag dödade lite av Din ambition, så Du vet! Av det jag tidigare kollat av på Nätet så tror jag skidorna är att föredra framför snowboard, även om det kan tyckas lite tråkigare. Det går exempelvis inte att bara sätta en mastfot med rigg på en snowboard och få det att fungera. (Man måste i så fall komma upp en bit så att man kan kanta brädan för att få grepp.) Jag vill särskilt trycka på det där med att de verkligen kan gå trögt på snö jämfört med is. Om Du kommer med en egen lösning så kan Du hamna i ett läge där Du bara kan dra iväg när det blåser så pass att det knappt är kul att gå utanför dörren.
-
Blev det något åka vid Dalarö? Jag hade mängder med annat att göra men fick abstinens och var ute en kort vända på Horsfjärden mellen 13.30-15.00. Soligt och några fina repor med 7.5. Vind mellan ca 4 och 7.
-
Jag tänkte bara uppmärksamma hugade Starboard-köpare om att det verkar inte bara vara Isonic-brädorna som inte håller måttet. Det framgår på Starboards forum. Phantom 380 dyker upp som exempel där man har problem med färgen och annat när brädan varit i vattnet eller ute i solen.
En varning kan kanske därför riktas mot 2011 års carbonbrädor från Starboard. De spricker lätt, sprickan kan bli lång, det går hål rakt igenom vid marginella stötar plus att färgen tenderar att falla av (mina tre erfarenheter efter bara några veckor med brädan).
Någon skrev även något om att det pyser otäckt om Phantombrädan när den legat ute…
-
Du kan göra så här – Gå in på Starboards eget forum och skaffa Dig en id där. Sedan kan Du ställa frågor direkt till deras experter. Förhoppningsvis får Du snabbt svar.
-
herr-pelegrin
Medlem17 oktober, 2011 vid 08:25 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Surf08 – Med tanke på att Du har koppling till Linköping vill jag starkt råda Dig att ta kontakt med grabbarna Linsurf innan Du påböjar Ditt projekt. Vad jag förstår så finns det kompetenta killar i den klubben i det fall man avser bygga en isbräda, även som det verkar som Du snarare vill bygga något annat, typ Snowfer. En rejäl research på Nätet rekommenderas – annars riskerar Du lägga ned en massa timmar i onödan!
Att få en bräda att gå bra i snö är inte enkelt. Det blir garanterat mer friktion än man kan någonsin kan ana och Du kan hamna i en situation där det måste blåsa småspik för att Du överhuvudtaget ska komma iväg. Att bygga en bräda för is kräver konsultationer, vissa grundkunskaper och en hel del arbetstimmar med tillgång till vertyg/maskiner för att isbrädan ska bli funktionell och säker där man måste ha fullt grepp. (Isen är rätt hård när man ramlar!)
-
herr-pelegrin
Medlem15 oktober, 2011 vid 17:42 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Jag kan vara intresserad av en rejält begagnad JP Funster el likn för att engagera frun som bedöms vara i behov av centerbord i vår. Har Du en sådan som ligger och skräpar?
-
Den där brädan ser nästan lite modernare ut än min gamal Järvinen som jag brukar raca med när vi kör öppen segeltävling varje år på området. Om förhållandena vill står man sig väl även mot katamaraner och andra speediga segelbåtar.
Vad gäller SUP:ar så såg jag några som var ute i vågor nere i Rimini härförleden. Rätt imponerande hur de kunde stå och paddla rakt ut genom vågorna, ta lite höjd och sedan surfa tillbaka. Bad-Jannes ekonomi-variant kanske inte hade funkat i dessa förhållanden. Den kanske trivs bäst i LUGNT VATTEN?
-
herr-pelegrin
Medlem15 oktober, 2011 vid 15:54 som svar på: Vad används för handskar nu under hösten/våren?Jlaser – Det är ungefär dylika situtaioner som jag tror är viktiga att undvika. De går väl oftast att hantera för stunden även om obehaget är tydligt. På sikt kan det dock innebära att om man inte är försiktig så kan det få konsekvenser… Som sagt, detta är inget för tuffingar, jag tycker Ni ska segla på i december utan handskar eftersom Ni inte behöver dem!
-
Det är väl klart att man i ett forum har rätt att skriva vad man vill, även om kommersiella intressen kan ligga till grund för ens inlägg. Vi som inte har dessa intressen får väl istället hantera inlägg av uppenbart kommersiell inriktning med lätt överseende och inte köpa allt som skrivs rakt av. Det finns ju dessutom goda möjligheter att stämma av partiska inlägg med annan information på Nätet.
Även om man inte drivs av ekonomisk vinning så är de ju de facto så att vi alla har en önskan att uppfattas konsekventa med följd att de prylar vi själva köpt är “bra eller kanske t o m bättre än andra”. Ibland kan det därför kännas rejält vederhäftigt när någon i detta forum dissar saker som han själv innehar. Dessa inlägg kan kanske vara något att ta mer på allvar än när egna prylar höjs till skyarna?