herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem22 september, 2011 vid 19:48 som svar på: Bekännelser av en Återfallssurfare – Så gick det.Grattis till alla sessions och återfallet! Vinden kommer och går. Samma kan vara med surfingen där bl a undertecknad gjorde ett litet uppehåll på 17 år.
Det kan tilläggas att man ibland kan man vara lite avis på Era fina förhållanden i Skåne….
-
herr-pelegrin
Medlem22 september, 2011 vid 19:05 som svar på: Bekännelser av en Återfallssurfare – Så gick det.30 ggr i planing i år med 105 l – inte dåligt! Det blir en månad i planing! Jag trodde det var bara förunnat oss som kör på lättvindsbrädor. Bor Du på en ö eller en udde? Jobbar Du?
-
Jag har den i södra skärgården. Du kan väl höra av dig när vintern närmat sig så är Du välkommen att ta en titt. Då sitter medarna på plats. Du kan ju även gå på Hibernas hemsida och kolla. Den är fantastisk kul att segla.
-
Bästa surfingen i dec-jan i Sverige är på blankis – säsongen närmar sig med stormsteg. Om plånboken tillåter – glöm hembygge och köp en Hiberna om Ni vill kunna ta höjd, gippa, trixa och ha kul på små och stora ytor eller en Pirate om Ni struntar i gippar och bara vill bränna långa speedrepor!
Faktum är att Hibernan är så pass kul att det kan uppstå situationer där man i lite halvtaskig vind står på en windsurfinbräda och längtar efter den lätta känslan på is med acceleration och otroligt drag i riggen!
Som sagt – Snart är vintern här!
-
Kapten K – Jag håller med Kinetic om filmen – fin sekvens från Skåne! Dessutom bör kanske fler filmare fundera lite över hur man filmar. Själv tycker jag att det kan vara rätt orintressant att bara se vatten framför en bräd-nos i långa sekvenser och inget mer. De bästa sekvenserna är många gånger när två eller flera åkare kör parallellt, precis som i Ditt inslag. Man får en helt annan känsla av fart – det blir nästan som ett tävlingsmoment mellan de bägge brädorna! (De enda sekvenser som slår dessa är väl i så fall de ur helikopterperspektivet.) Nästa gång kanske någon annan filmar Dig på Isonicen?
-
GRATTIS – Det bådar gått för oss som vill hålla på länge! Jag visade min hustru bilderna men började med sista bilden och backade. Hon blev klart imponerad!
-
Daniel – Precis som Du med Din Formula har jag samma erfarenhet med JP SLW. Den tuggar väldigt bra med höjd i planing men det är svårt att i högsta kryssläge komma över 18 knop.
Mahi – Om Du menar Kapten K:s film så kör han vad jag kan se på en Isonic 127. Jag hann bara kort titta på filmen utan ljud och har lite svårt att avgöra vilken Starboard den andra killen kör på. Jag fick hem min Isonic 127 i förra veckan och körde på den i söndags. Det är en oerhört lättdriven och lättseglad bräda.
-
Man tackar för alla bidrag! Jag försöker mig på en sammanfattande summering för halvvind och slör i runt 7-8 m/s, där man inte kör överriggat. Alla är säkert överens om att vågor, chop, repans längd, segel mm har mycket stor betydelse. Det här är ju heller ingen vetenskap utan bara ett försök att hitta något som kan tjäna som underlag när man själv ligger och försöker pressa brädan, dvs vad är möjligt för vanliga åkare?
HALVVIND – Svårt att nå över 25 knop – man bör vara duktig seglare för att klara det. Svårt att nå över 24 knop. Det går att nå upp till 24-25 knop i plattvatten.
SLÖR – För att nå över 30 krävs bra utrustning, smal bräda och mod. Det går att nå 25 knop. Det går att nå 26-27 knop. Normalt runt 28 knop.
Då återstår kryss! Om man pressar höjd i 7-8 m/s – vad är rimligt?
-
Just halvvinden ligger man kanske mest på och det är väl så att det kan vara svårt att nå riktiga farter utan att gå ned lite på slör. Vad säger övriga – är det möjligt att nå över 25 i 7-8 m/s med max 7-8 kvm?
SLÖR JP SLW – JP SLW:n gick faktisk att få upp i dryga 27 med ett ocambrat 6.5 i under 10 m/s. Det var dock på djup slör och en enstaka toppnotering. Jag vet inte vad jag gjorde den gången? På svag slör i 7-8 m/s med 7.5 gör SLW:n ungefär mellan 19 och 23 knop beroende på förhållanden och vilken fena jag kör med (62, 56 el 51).
-
PLANINGSTRÖSKEL och KRYSS – Ok, då kan man säga att planingströskeln för vanliga brädor ligger runt 15 knop. För feta brädor, typ JP SLW, ligger den runt 12-13 har jag för mig. Vid höjdtagning i runt 7-8 m/s – kan man anta att normal fart är ca 16-18 knop och att det kan vara svårt att nå över 20 även för duktiga åkare (utan jätteriggar)?
HALVVIND – Kommer man i 7-8 m/s med en vanlig freeride eller slalombräda upp i 25 på halvvind utan jätterigg?
SLÖR – Med bra utrustning och rätt teknik borde man kunna pressa brädan över 25 i 7-8 m/s utan jätterigg?
-
GLADER – Jag noterar Dina frågetecken och replikerar med att jag inte utgick från “fantomer” utan från “vanliga dödliga”. Sedan kan det ju vara minst lika intressat vad Ni riktiga speedare når för farter även när det inte brallar kuling. Jag antar att en “fantom” med rätt teknik kan segla bra mycket snabbare än en medelgod surfare även i de lägre vindregistren i det fall man skulle tvinga på någon av Er “en liten 7.5:a” i 7-8 m/s.
Den krabba sjön är som sagt ett hinder – har Du någon uppfattning om hur mycket krabb sjö kan dra ned farten i lättare vindar?MÅRDEN – 25 knop i snitt på 500 meter i runt 10 m/s! Det är ju en bra värdemätare på vad vi övriga har att jobba mot! Jag nådde inte ens den toppfarten i går men där jag körde blåste det betydligt mindre, dock hyfsat lite chop.
-
Kul att det var så bra drag på flera ställen! Ostligt går tydligen hem lite här och var. De flesta verkar ha kört 6.5-7.5 men vid Björkvik fungerade det tydligen t o m med 5.3.
-
HORFJÄRDEN LEVEREDADE – Ett par brädor syntes vid Östnora där den ostliga vinden låg på. Grannen och jag körde ute på fjärden med 145 l freeride med 8.2 och min första dag med Isonic 127 med 7.5. Många långa fina repor varvat med lite vindtapp mellan byarna. Framåt 16-tiden ökade vinden och det räckte med 6.7 för att planing med mycket bra drag på nära nog plattvatten med marginellt med chop. Man är rätt mör efter 32 NM. Ännu en perfekt dag. Antar att Österskär och Horsfjärden var ganska likväriga. Det är bara att tacka och ta emot!
-
SÖNDAG MORGON INOMSKÄRS – Viva meddelar mellan 6 och 9 i yttre skärgården. Vid koll runt 08.15 på Horsfjärden såg det betydligt klenare ut – bara ett par m/s. Det kan vara läge för hugade att söka öppen kust.
-
herr-pelegrin
Medlem17 september, 2011 vid 09:10 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Kapten K – Hoppas Du gillar brädan! Jag köpte en 127:a av Nikolaj K i veckan och hoppas få testa den i morgon, söndag.