herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem16 september, 2011 vid 19:26 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Isonic 137 och 127 gick tydligen bra på slörtävlingen Waterz i Danmark där runt 300 ekipage deltog.
Bra reklam för breda brädor, eller…….. var det så att att det blåste för klent? (Speedarna har säkert någon bra förklaring!)
-
ÅRSTA HAVSBAD – Årsta borde fungera allt från sjöbris via nordost till ost. Kaxiga åkare borde kunna testa lång repa ut mot kanten av Mysingen om nu inte fjärden utanför Årsta skulle räcka till.
http://kartor.eniro.se/query?what=maps&search_word=&geo_area=%C3%A5rsta+havsbad&from=
-
Har Ni testat att köra vid Årsta Havsbad? Det borde fungera och ligger väldigt nära för innerstadsbor och de som bor söder om stan. Jag kan tänka mig att den lilla södra stranden till höger om den “pirformade tarmen” är bäst att utgå ifrån, istället för badet mellan bryggorna. T v om “tarmen” ligger ett par stenar så t h från “lagunen” borda vara bäst.
-
herr-pelegrin
Medlem11 september, 2011 vid 14:39 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147HÖG SPEED med Ultrasonic och korta S11-fenor! Saxat från Starboards forum:
ultrasonic;
vapor 10 > fin size 41 cm select s11 elite max speed 67,3 km/h
vapor 8.6 > fin size 39 cm select s11 elite max speed 69,9 km/hBravo ! Your speed and size fins are Amazing !
it’s not too difficult to have so small fins ?
No spin out with your fins ?I have no choice for longer fins; because at strand Horst, the water is not very deep on the flat places where I make my runs. It’s a different way of surfing, it’s more difficult to lift up your board down wind; but I am learning fast to surf with smaller fins. There are a few preconditions to use smaller fins:
1) more downhole on your sail; 2 cm will do it;
2) more wind; the 8.6 for instance 20 > 25 knots, I use the sails overpowered;
3) be care full when accelerating for presure on the fin, most of the times I give presure on the fin when I go down wind -
Om vi har faktorerna längd och vikt som påverkar farten, går det då inte att lägga till fler faktorer – som exemeplvis ÅLDER? Refererande till rubriken är vi några som i så fall ett strå vassare:
Över 50 på bred bräda!
-
herr-pelegrin
Medlem11 september, 2011 vid 09:17 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Axelin – Om Du vill ha centerbord får Du nog leta efter något annat. I annan tråd har jag försökt beskriva tre varianter (beroende på vindstyrka) för att bäst höjda med JP SLW. I icke planing är det svårare att höjda med SLW:n än med en längre freeride-bräda med volym. Det går dock hyfsat bara man fått in tekniken. I planing har Du inga problem att ta höjd med SLW:en. Med rätt fena och teknik så går Du i planing högre än med en vanlig freeride.
-
LITE HISTORIK!
LÅNGHOLMEN – Under 80-talet var det en samling som byggde fun-boards i Centralhäktet på Långholmen innan det blev hotell och vandrarhem och efter det att “fångarna släppts loss för det var vår” 1975. Man skar ut stryrofoamblocken med pianotråd belastad med el och “shapade” med surform-raspar. Brädorna blev bara mindre och smalare och tunnare med åren. Epoxyn är helt fantastisk – en bräda kan ligga ute i ur och skur år ut och åt in utan att förstöras. De ser likadana ut nu som då!
RIDDARFJÄRDEN – Under 80-talet vimlade det äv brädor på Riddarfjärden. Funboardsen höll dock till vid Lövsta, Näsaäng, Görveln, Björkvik och Stenstrand. På Riddarfjärden tävlade vi på Segelbåtens Dag (SvD) i september varje år. Windglider, Windsurfer, Järvinen ml var rikt representerade. Sommartid bjöd skickliga åkare på railrides inför bejbsen i Rålis och Smedis. (Ni som vill kliva i vattnet kan göra det utmed Norr Mälarstrands strandpromenad eller från Rålis.)
ÄNGBYBADET – På 80-talet hade man tävlingar kl 18 varje tisdag den varma säsongen. Vissa åkare var extremt duktiga på att höjda i lättvind på trangelbanan.
ERANS SLUT – Eftersom funboarden stod för den hela komersiella satsningen från tillverkarna dog windsurfingen som allmänhetens sport sakta men säkert ut ju längre man kom in på 90-talet. Detta var i alla fall ett faktum i Stockholmstrakten. Vanligt folk orkade inte lära sig vattenstarta på sinkers, gippa med drag eller simma tillbaka med grejerna när vinden dött.
SUMMERING – Sett i backspegeln så är det lite tragiskt att windsurfingsporten inte tidigare insett vikten av att variera bredd och volym för att tillgodose stockholmarens svårigheter att bemästra svåra förhållanden – med alla dessa vackra öar som är vår skärgård!
-
Samma biff har varit över 37 med en Ultrasonic, 93 bred!
-
När jag var ute i går försökte jag notera vad som fungerar för höjdtagning. Det mest uppenbara är väl ändå ett hårt skotat segel med masten “rakad” något bakåt, där underliket hamnar i nivå över eller nära över brädan. Om man helt har “closed the gap” eller ej har väl mindre betydelse. Det är själva skotningen som är det västentliga. Inskotat segel även om det brallar i rejält.
-
herr-pelegrin
Medlem9 september, 2011 vid 17:28 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147På Starboards forum fanns följande snutt där lycklig ägare öppaar paket med Ultrasonic och far iväg. Från samma tråd framgick att man varit uppe i nära 70 km/h med Ultrasonicen. Av annan tråd framgick att en “125-kilosbjässe” varit uppe rejält över 40 knop med Isonic 117.
[ame=”http://vimeo.com/28667101″]Ultra Session on Vimeo[/ame]
-
Vem skulle kunna säga mot Guy Cribbs? Han har alltid rätt, eller hur…?
-
Nicklas – givet en bra idé! Men, som ett led i att initialt hitta rätt ställning om man är ovan, så kan det vara ett knep att försöka titta runt framför masten och därefter titta dit man ska. Annars har Du självfallet rätt = VISION (Guy Cribbs)!
-
När Du riggat juste och seletamparna sitter som de ska kan Du testa:
– Häng ut snett framåt med axeln och försök titta runt framför masten;
– För seglet bakåt nedåt mot brädan “cloose the gap”;
– Försök ha sådant tryck på brädan att den går plant eller lätt lutad mot lä (inte för mkt);
– Genom att träna på att fotstyra upp och ned i vind, med fötterna i stropparna, kan kan Du ganska snabbt lära Dig att pressa maxhöjd, Du kanske t o m automaiskt hittar lämplig kroppshållning;
– Sök på Nätet och titta på kroppshållning och teknik – varför inte Jem Hall?Lycka till!
-
Tack Kinetic för tipsen! Då vet jag lite vad jag har att välja på om plånboken tillåter. Ett annat krux är väl att de flesta fina speed-segel kräver nästan lika dyra master. När man kollar runt på priser så förstår man att N Kruppa snabbt blir av med sina NP-segel mm, med tanke på att han ligger lågt i pris.
Betr. Isonicen så vet är jag medveten om att seglet kan verka litet men jag fegar lite med ålderns rätt. (Jag har givet även större segel.) Körde JP SLW:n med 5.5 för ett tag sedan. Det gick faktiskt alldeles utmärkt. Om den tar 5.5 så tror jag nog ändå att 127:an tar 6.5.
Lycka till med Formula-seglandet förresten!
-
herr-pelegrin
Medlem5 september, 2011 vid 08:38 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Ola H – Den utveckling Du beskriver kan Du garanterat bättre än jag, som är lite hämmad av ett “smärre break” på 17 år utan vindsurfing. Tack för att Du lade ut texten. Det var en hel del nytt för mig!
Vet Du hur utvecklingen sett ut för Starboards slalombrädor de senaste 5-10 åren? De brädor med mer volym har ju en bredd på 80-85 cm. Hur har utvecklingen varit där?