Forumsvar skapade

Sida 161 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    5 september, 2011 vid 07:11 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Ola H – Om det blir som Du förutspår så kan hända att jag blir sugen att plocka fram en laddning hemgjorda pin-tail-brädor från vinden och testa på en riktig lättviktare. Brädorna jag gjorde på 80-talet blev bara smalare, tunnare och fick mindre volym. När jag tröttnade att vänta på vind blev de liggande. Jag höll på runt Stockholm och det var svårt att hitta bra förhållanden just när man råkade vara ledig. Nu är att jag nog är för gammal för att plaska runt på en smal sinker i kuling.

Vad gäller bredden och vägs ände tror jag att Du har rätt. Bredare än så här bör nog inte de riktigt breda brädorna bli. Min tanke var snarare kanske att tillverkarna överlag ökar antalet rejält breda brädor i sitt sortiment, just för att dessa verkligen fyller ett behov bland folk som ruttnat på att plöja runt på smalarna varianter med lite väl liten volym. De breda blir ett komplement till de övriga.

Det vore tintressant att se något test där man man jämför stora freeride-brädor med de riktigt breda brädorna (ej Formula)!

• herr-pelegrin

Medlem
    4 september, 2011 vid 15:26 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Kapten K – Jag är mycket intresserad av hur 127:an är på vattnet. Jag väntar på en som ska levereras under hösten.

Vad gäller JP SLW så var söndagen en typisk dag då den kom till sin rätt. I innerskärgården blåste det 5-6 m/s i byarna. Med 7.5 så blir det fina repor i planing, runt 16-18 knop med bra höjd och upp till 21 knop på halvvind. Pumpning känns helt överflödig bara man ser till att pressa igång den med bakfoten, antingen innanför eller i bakstroppen. På SLW:n går det nänmligen lika bra att gå i den bakre som den främstre stroppen först. Fördelen med att börja i bakstroppen är bättre kontroll och aningens snabbare acceleration men även att man slipper kastfallskänslan i hårdare vind när man ska peta i bakfoten som tvåa.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 september, 2011 vid 07:38 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Kan det vara en trend att de större slalombrädorna blir allt bredare? Kan JP 82, Isonic 117 wide o 127 vara tecken på det? Om det är så – hur ser trenden ut generellt för andra märken?

• herr-pelegrin

Medlem
    2 september, 2011 vid 07:39 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

JP Slalom 82 verkar ju vara en riktig fartmaskin med tanke på alla framgångar. Där har SLW:n inget att säga till om. Jag har för mig att jag sett en filmsnutt från Norge där en SLW och en 82:a bränner på en fjord. En sekvens visade på det fartförhållandet.

Intressant är ändå att breda och lättplanande brädor kan få hyfsad fart i det lägre vindregistret utan att man kör med formulariggar.

Den läge som man kan kalla “deplacementplaning” eller “halvplaning” som man kan uppleva på en längre freeridebräda inträder inte för SLW:n. I det fallet antar jag att den är som formulabrädor. Det finns så att säga ingen mellanläge, antingen plöjer man eller så planar man.

Vad gäller pumpning så går det bra utan på SLW:n. Det kan bero på att jag är för lat för att pumpa eller så kan det bero på att det fungerar ändå. Om man faller av precis före vindbyn, hänger ned med rumpan, pressar framåt med framfoten och rejält ökar trycket på fenan med bakfoten så brukar den sticka iväg ganska omgående. Det beror förmodligen på den breda aktern. Fenan är ju också en komponent. Jag har testat 66, 62, 56 och 51 cm.

• herr-pelegrin

Medlem
    1 september, 2011 vid 20:11 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Ja, jag såg det. Man kör tydligen både den gamla och den nya modellen parallellt. Huvudbry må uppstå för veliga köpare…

• herr-pelegrin

Medlem
    1 september, 2011 vid 19:42 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Tack TSSS – jag gillade verkligen Ditt inlägg!!! Det ska bli intressant att se vad Du rapporterar efter första vändorna i full planing på Din XXL. Kom ihåg – det är bara september och det är mycket planing kvar på säsongen för lättvindsbrädorna.

• herr-pelegrin

Medlem
    1 september, 2011 vid 19:07 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Jovisst kan man kolla Formulatrådar. Det finns hur mycket som helst att läsa. Engagemanget är stort.

Tanken var här att skilja ut lättvindsbrädor som JP SLW och Ultrasonic eftersom dessa änå får betraktas som hybrider mellan freeride och Formula och är brädor som fungerar med betydligt mindre riggar än Formula. Vi spelar så att säga i en ny mellandivision kring vilken det skrivs relativt lite. Man skulle kunna rekommendera detta mellanregister för mängder med surfare. Problemet är att det finns så lite erfarenheter presenterade samtidigt som det inte hunnit bygga upp någon beg. marknad och vissa tycker att brädorna ligger högt i pris.

• herr-pelegrin

Medlem
    1 september, 2011 vid 18:45 som svar på: Slalombräda för choppigt vatten..?

Tack för infon. Bra reklam för brädan! Bicless gillar säkert det. Grannen har en AHD på 145 l och vi racar lite ibland. Mvh /Herr Pelegrin

• herr-pelegrin

Medlem
    1 september, 2011 vid 13:28 som svar på: Slalombräda för choppigt vatten..?

Ursäkta om jag bryter tråden något – jag blev bara intresserad av vad Du tyckte om AHD:s fartegenskaper? Har Du någon kommentar?

• herr-pelegrin

Medlem
    1 september, 2011 vid 13:24 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Om jag kommer ihåg rätt så är 2012:an till skillnad från 2011:an 16 cm längre och är som sagt 2 cm bredare med större volym. Jag har svårt att bedöma i vilken mån det kan påverka egenskaperna, kanske är tanken att den nya större modellen ska plana lite tidigare, kanske är tanken bara att man bör komma med någon förändring mellan årsmodellerna..?

• herr-pelegrin

Medlem
    30 augusti, 2011 vid 14:31 som svar på: Speed-omkörningar

Till mast-tvärs då luffningar är förbjudna, eller hur..? Luffningar bör väl å andra sidan bara höra tävlingar till, antar jag? Därmed borde det väl vara så vid friåkning att upphinnande i princip alltid väjer och den upphunne låter bli att luffa. Det är lite glest där jag kör så jag har inte dessa problem men det borde väl vara bäst att alltid försöka köra om i lovart om man kör relativt nära den man hinner upp, annars kan ju gippen komma som en obehaglig överraskning(!).

• herr-pelegrin

Medlem
    27 augusti, 2011 vid 11:43 som svar på: Dax för en Torö helg!

Dr Masse – allt är ju inte bara windsurfing, eller hur? Fast ändå – brallar det inte på lite nu vid 13.30 när det disiga partiet kommit in över södra skärgården?

• herr-pelegrin

Medlem
    27 augusti, 2011 vid 10:06 som svar på: Dax för en Torö helg!

Runt 12 såg det ut ungefär som jag beskrev tidigare i morse. Testade på Horsan med 7.5. Planing bara i byarna, runt 5-6 m/s.

Sök öppen kust! Det blåser ändå runt 9 i Landsort och runt 8 i norra skärgården.

• herr-pelegrin

Medlem
    27 augusti, 2011 vid 06:28 som svar på: Dax för en Torö helg!

LÖ – SÖDRA SKÄRGÅRDEN – Enligt Viva SO runt 8 på morgonen. Inne på fjärdarna blåser det betydligt mindre – långt ifrån vita gäss. Däremot går det stråk av vindbyar över fjärdarna. I dessa kan säkert styrkan nå upp till 7.

• herr-pelegrin

Medlem
    26 augusti, 2011 vid 09:59 som svar på: Stress surf i morgon i norra Stockholm

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=38″]Slalom & Speed & Racing – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

Sida 161 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums herr-pelegrin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.