herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
DET BLÅSER redan på fredag kväll, 10-12 i södra skärgården, enligt Viva fast det ser onekligen lite mindre ut en bit in. Blir det pannlampa på och ut på fjärden?
-
Det kan ju vara någon som nappar. Ett par tungviktare har hört av sig men jag har inte velat sälja till killar över 90 kg om de bekvämt vill dra rigg på 120 l. Vi får se…
-
Om Du läser annonserna i Surfzone hittar Du en som jag lagt ut. Det är en JP xCite 120 l av 2010 års modell. Den är lite använd, boardbag o fena ingår. Ytterligare fena finns till bra pris.
-
Jag håller med om att Herr Jansson bör först ställa siktet på planing. Det finns ju trådar här om detta:
Fall av, fånga vinden, ut med masten åt lovart, främre foten bakom masten med tårna rakt framåt, häng ned med ganska raka armar med rumpan ned över brädan (inte utåt), pressa brädan rakt framför Dig och pressa planingskraft mot fenan med bakre foten.På en del brädor går det ju, när det brallar, även att starta i främre stroppen före planing. Man får då bra mothåll när det drar i rejält.
En del gillar att kliva i den bakre stroppen först, kanske för att spippa “kastfallskänslan” när man satt i den främre foten och ska lyfta den bakre för att få i den och tyngpunkten förskjuts framåt. En långbent Herr Jansson kan ju även testa det?
-
Kort, koncist o svar på frågorna. Tack /Herr Pelegrin
-
TALL JONNY – Vilken målande beskrivning! Vem blir inte sugen på Formula efter dessa ord.
-
Kul att det fungerade och att Ni hade vind i seglen! Jag skulle vara intresserad av hur Ni lade upp banan för freeride. Körde Ni såväl kryss som halvvind och slör? Hur långa ben körde Ni? Hur lång var banan totalt, ungefär? Hur förhöll Ni Ér till väjningsregler? Du behöver inte lägga ned jobb ange på karta utan bara summariskt.
Mvh
Herr Pelegrin
-
På Horsfärden hade Ni fått en fin dag om Ni utgått från Söderby Brygga. Vinden låg på rakt in från ost. Tyvärr mattades byarna av vid 16-17-tiden. Fram till 16 var det lagom med 7.5, men till och från hade man nog planat med och fått fina repor med 6-6.5.
-
Har varit ute några timmar på Horsfjärden. Byigt men bra drag i 7.5. Strax efter 15.00 blåser det fortfarande tillräckligt. Så för Er som inte kommit iväg kan det fortfarande vara värt att ge sig ut!
-
SÖNDAG – För Er som funderar på att ge Er ut kan jag från södra skärgården meddela att det nog är värt ett försök. Enligt Viva – helt ok. Visuellt i inre delen – ännu inga vita gäss men byarna susar i träden. Vi håller tummarna för att det håller!
-
Det beror på vad Du är ute efter. Med en JP XCite på 120 l bör Du med Dina 67 och 8 kvm plana vid runt 7 m/s skulle jag gissa. Titta gärna på Guy Cribbs Intuition om gybes så ser Du lite vad brädan går för, föurtom de tester av freeride-brädor som gjorts. Maila Herr Pelegrin om Du är intresserad av en JP XCite 120 l av 2010 års modell.
-
Aj, aj Kapten! Då har vi lite olika förhållanden. Jag fårstår att de riktigt breda brädorna kan bli jobbigga på öppet hav. Inne på fjärdarna när det brallar blir det helt andra förhållanden. Det kan vara choppigt men man kan också ha tur att hitt rätt platt vatten i lä om öar.
66 cm var mycket bredd en gång i tiden. Vid tillfälle funderar jag på att plåta de gamla skapelserna från 80-talet. Den allra först var en märklig historia efter ett amerikansk koncept med ganska tunn och avhuggen för och rak sidolinje ända till aktern där den var tvärt avhuggen. Vissa extrema speedbrädor nyförtiden ser ut lite som en smalare variant av denna konstruktion. Sedan kom pin-tailen och brädorna blev bara mindre. Kulturen var att sitta på Tofta och hänga läpp för att det alltid blåste för lite. Jag funderade att bygge en så liten bräda som var omöjlig att segla för att bara sitta och vänta på vind även om det brallade kuling. Fantastiskt med epoxy i alla fall. En 30 år gammal bräda ser helt oförstörd ut även om den legat ute i sol smat ur och skur.
Snutten på 127:an gjorde mig sugen. Jag och min dotter väntar bara på leverans nu någon gång under närmaste månaden!
Hoppas Ni får fin höst i Skåne!
-
herr-pelegrin
Medlem13 augusti, 2011 vid 10:29 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IIMINA HERRAR
Jag tackar för alla goda tips som sammantaget hjälpte mig få ordning på EVO II! Jag gjorde följande:
1) Sprayade block o mast med billig telfonspray från Biltema;
2) Skötte nedhalet med nedhalsvev Unfiber från Surfspot för billig penning (fungerade utmärkt);
3) Tog bort lattskruvarna till de två övre camberlattorna och reducerade därmed lattornas längd med 5-10 mm.Testat på land i dagens brist på vind men det blev en oerhörd skillnad. Jag tror att det ska fungera även på vattnet. Som sagt: STOR TACK!
-
Jag var på kul ute och mätte bredden på en sinker som jag plastade för några hundra år sedan. Breden var 51-52 cm och OFO 29. Den hade varit kul på den långrunda sandstranden med på medeltiden (i slutet av 80-talet) efter produktionen låg den mest på vinden. Kanske något för Kapten med tanke på att den ligger under 60 i bredd?
-
Du tillhör säkert eliten Kapten! Det gör inte jag. För att beskriva vad jag menar kan vi gå två helger tillbaka i tiden då det brallade bra på fredagen, lördagen och söndagen. Jag kommer inte ihåg exakt men lördag och söndag låg det runt minst 7 m/s och betydligt mer i byarna. Att kunna vara ute en heldag (lördag) och köra 30 NM i planing med 6.5 oaktat ålder och en del krämpor – det är fantastsikt. Låt vara att farten klan vara lite lägre än med en smalare bräda men där jag seglar är det lite transport ut och in till fjärden. Med SLW:n slipper man bök med vattenstart, vingel och fall i gipparna. Man kan inrikta sig på att bränna fram och tillbaka. Samtidigt blir allt behagligt när brädan går som på räls på alla bogar. Det är bara att hänga i selen och njuta!
Med ett större segel hade det fungerat men då hade man inte orkat vara ute lika länge. Med 8-9 kvm får man slita mer i alla moment, även om farten blir högre förståss.
Grannens AHD på 145 l med 6.5 gick inte snabbare än SLW:n men det kanske inte säger så mycket.
Om jag hade perfekta bekväma förhållanden och bara kunde gå ned till en långgrund sandstrand utan öar i vägen och inte behövde pressa höjd ett par hundra meter tillbaka i skitvind så hade jag kanske varit benägen till en annan åsikt. Men, nu är ser det ut som det gör och då passar SLW:n perfekt. Jag kanske ska nämna att jag inte bara kör på 6.5…