herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Jag har en lite använd JP XCite 120 l av 2010 års modell till försäljning! Hugade spekulander kan maila Herr Pelegrin. Jag finns i Stockholm.
-
Tre alternativ för att ta höjd utan planing.
USEL VIND
1) En fot framför o en bakom masten.
2) Riggen rak mycket nära kroppen.
3) Extremt böjd mastarm o sträck ut skothanden ganska rak utmed bommen.
4) Skota mycket försiktigt.
5) Pressa försiktigt höjd med bakre foten.
6) Var vaksam på minsta ändring av vindriktningen och försök fånga vinden och utnyttja vridningar i slutet på vindbyar för att ytterligare ta höjd.DÅLIG VIND – utan sele
1) Båda fötterna bakom masten.
2) Extremt slackt skotat. Skota in försiktigt när Du får motstånd i seglet.
3) Försök fånga vind genom att böja kroppen framåt, utåt i lovart. Håll dock tyngpunkten mitt över brädans länglinje.
4) Segla gärna med plan bräda.,
5) Fotstyr genom att pressa höjd med bakre foten.DÅLIG VIND – i sele
1) Se till att ha relativt lösa hängselefästen vid bommen. Lång heängseletamp.
2) Flytta fram det bakre alternativt båda hängselefästena på bommen så att Du kan köra slackt skotat, vilket ofta är en förutsättning för att kunna ta höjd i riktigt dålig vind.
3) Båda fötterna bakom masten. Tryck höjd med den bakre.
4) Kroka i och häng lite för att känna i vilket läge Du har tryck i seglet samtidigt som Du tar höjd. Skota aldrig hem rejält! Det leder bara till avdrift. Känn bara att Du har ett lätt drag i selen och jobba samtidt med böjda armar i ganska upprätt ställning. Justera hängselefästen på bommen fortlöpande så att de hela tiden har rätt position.
5) Brädan kan vinklas lite men det går att segla plant.LYCKA TILL
-
herr-pelegrin
Medlem10 augusti, 2011 vid 18:48 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IIJag fick med lite extratålig tamp sist från Surfspot och byter i helgen. Tack för tipsen!
-
herr-pelegrin
Medlem10 augusti, 2011 vid 18:45 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IITack för detaljerna om förhållanden i Skåneland! Till vintern får Du skaffa Dig en flytoverall så Du kommer lite längre ut. Jag lovar att se till att uppdatera Dig på isläget. I slutet var det lite vanskligt sista helgen när iskanten kom allt närmare och vakar öppande sig. Lycka till i Haga Park!
-
herr-pelegrin
Medlem10 augusti, 2011 vid 18:15 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IIHallå Kinetic, det var ett tag sedan och kallt och blåsigt var det bland “snödynorna”! Hoppas livet lever väl med Dig! Jag passerar inte förbi Biltema Haninge på fredag utan att handla teflonspray – jag lovar!
Tackar för tipset om Habo Ljung – det var ett perfekt ställe, enligt den yngre delen av familjen som varit där!
-
herr-pelegrin
Medlem10 augusti, 2011 vid 18:07 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IIJag tackar för inbjudan. Fituna har jag inte besökt och Stenstrand har jag inte riggat på sedan 80- eller möjligen början på 90-talet. Efter ett upphåll på 17 år är man inte längre så kaxig.
Blir det inte Fituna så blir det kanske Bruket i vinter…?
-
Jag har med en dåres envishet upprepat rekommendationerna kring JP Superlightwind i olika trådar. För det segel Du beskriver är brädan förträfflig. Ett alternativ är Ultrasonic 147 som Du kan läsa om på forumet på Starbords hemsida. Om Du ska tävla är dock båda dessa för breda, 90 resp 93( tror jag).
Generellt kan jag bara konstatera att förespråkarna för små brädor med liten volym har fått konkurrens av de som rekommenderar breda brädor. Surfbutiken sålde förresten ut ett lager med en billigare bredare variant på nolltid. Det går inte att få ut allt av en enda bräda. Vill man ha kul i vindregistret 5-8 m/s utan att fördenskull segla med Forumulariggar så är hybriderna mellan slalom och Formula förträffliga. Om man är äldre, inte så vältränad eller inte så van seglare så går det utmärkt att segla SLW:n med segel ned till 5-6 kvm. Eliten må garva men faktum är att det fungerar. Lättvindshybriderna gör sig naturligtvis bäst inomskärs i platt vatten men fungerar även i chopp. Vitsen är att få så många timmar i planing som möjligt. Fundera gärna över hur många gånger Du planat under en säsong! Plussa på det antaltet med det dubbla eller tredubbla så förstår Du vad jag talar om. På lättvindshybriderna med 7.5 planar en normalviktig person i 5-6 m/s, vilket är en vanligt vindstyrka sommartid i Stockholms skärgård. Fråga Dig även varför iSonics slalombrädor ser ut som de gör – kolla bredden på brädorna!
-
Jag har med en dåres envishet upprepat rekommendationerna kring JP Superlightwind i olika trådar. För det vindregister Du beskriver är brädan förträfflig. Ett alternativ är Ultrasonic 147 som Du kan läsa om på forumet på Starboards hemsida. Om Du ska tävla är dock båda dessa för breda, 90 resp 93( tror jag).
Generellt kan jag bara konstatera att förespråkarna för små brädor med liten volym har fått konkurrens av de som rekommenderar breda brädor. Surfbutiken sålde förresten ut ett lager med en billigare bredare variant på nolltid. Det går inte att få ut allt av en enda bräda. Vill man ha kul i vindregistret 5-8 m/s utan att fördenskull segla med Forumulariggar så är hybriderna mellan slalom och Formula förträffliga. Om man är äldre, inte så vältränad eller inte så van seglare så går det utmärkt att segla SLW:n med segel ned till 5-6 kvm. Eliten må garva men faktum är att det fungerar. Lättvindshybriderna gör sig naturligtvis bäst inomskärs i platt vatten men fungerar även i chopp. Vitsen är att få så många timmar i planing som möjligt. Fundera gärna över hur många gånger Du planat under en säsong! Plussa på det antaltet med det dubbla eller tredubbla så förstår Du vad jag talar om. På lättvindshybriderna med 7.5 planar en normalviktig person i 5-6 m/s, vilket är en vanligt vindstyrka sommartid i Stockholms skärgård. Fråga Dig även varför iSonics slalombrädor ser ut som de gör – kolla bredden på brädorna!
-
Ku att Ni hade vind! Horsfjärden var inget att ha idag även om det drog på sent men då var det för sent (!).
-
herr-pelegrin
Medlem7 augusti, 2011 vid 17:38 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IIJag börjar ana att speed-eliten menar att gubben måste ge sig ut i styv kuling och inte sitta hemma i stugan när det brallar på. Annars kan Pelegrin lika gärna sälja “fel-köpet” till hugad speedig ungdom som gärna “knäpressar” nedersta lattan i 20 m/s.
Tack Henrick för Ditt bidrag. Jag tar till mig det och börjar veva så snart Bicless fått in ett leverans vevar till Midsommakransen!
-
herr-pelegrin
Medlem7 augusti, 2011 vid 15:11 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IIPerfekt – då har jag lite att bita i! Snabba svar och nya idéer. Jag tror att det problemet antagligen rör lattorna. Jag testar först med öppna spännen. Fungera inte det så slipar jag. Fungerar inte det så kapar jag troligen en bit. Sedan får vi hoppas på vind! Det är först nu på sen eftermiddag som det tar i, men väldigt byigt och osäkert om det håller.
STORT TACK!
Herr Pelegrin
-
Uselt i södra skärgården men värst för den stackare som på eftrmiddagen tappade brädan på Nynäsvägen! På väg till Torö?
-
herr-pelegrin
Medlem7 augusti, 2011 vid 12:42 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IISorry – missade det senaste tipset. Kant Du utveckla det där med chims och slipning något?
-
herr-pelegrin
Medlem7 augusti, 2011 vid 12:38 som svar på: Camberar som inte roterar på NP RS EVO IITack för tipsen! Jag börjar med nedhalet när jag har veven. Fungerar inte det så blir det nog att kapa lite lattor.
Jag spelar inte i samma division som Mården och grabbarna. I 15-20 m/s sitter jag inne och kurar och är glad att jag inte är ute på vattnet. Det kan vara kopplat till ålder och krämpor. Kroppen håller nog bara för lättare kuling. Jag är väl medveten om att seglet kanske passat en yngre generation bättre och det var säkert ett s k “fel-köp” men jag har ändå testat det i runt 10 m/s och tyckte att det fungerare frånsett rotationen.
-
Förra helgen var som sagt mycket bättre. I dag, söndag, har det varit mycket klent i södra skärgården fram till runt 14 då det verkar komma igång från SO. Samtidgt kommer en del regn. Blir nog ut att testa.