herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Förra helgen var fantastisk med bra drag fre-lör-sön. I dag, lördag, drog det på i omgångar på Horsfjärden. Gissningsvis mellan 4 och 8 m/s. Tyvärr var perioderna med 7-8 lite för korta. Hur var dagen på andra ställen?
-
Hör av Dig om Du är intresserad av en 2010 JP XCite 120 som jag kommer att ha till försäljning! Skicka i så fall ett meddelande till Herr Pelegrin.
-
Jag har som sagt inte rekat ställe att utgå från landsidan till Horsfjärden vid ostliga vindar men har tittat lite på Eniro-kartan. Det finns ett ställe som heter Sjöngen i Haninge och där ser det ut att finnas väg eller vägar ned mot vattnet. Lite norr om Sjöängen finns en marina. Man ser masterna från Horsfjärden.
http://kartor.eniro.se/m/a7QyB
Om Ni ttitar på kartan ser Ni att det kan dra på från nordost ned mot Sjöängen. Plattare vatten finns sedan i lä bakom Vitsgarn.
-
Om Du inte avser köpa efter plånbok utan kan lägga en slant för mycket tid på vattnet i planing så kan jag varmt rekommendera en JP Superlightwind – kolla på nätet och på tråden “Planande lättvindsbrädor”.
JP SLW är på 154 liter och 90 bred. Med 90 pannor tror jag Du bör plana med 8.5-9 kvm runt 6 m/s. Med 7.5 vid drygt 7 m/s.
En stor fördel med JP SLW jämfört med Formula är dels att Du slipper jättesegel (= jobbigt och dyrt) samt att Du även kan använda brädan med mindre segel runt 5 – 6 kvm då det brallar lite mer. Brädan är mycket lättseglad och går som på räls på alla bogar. Dessutom tar den bra höjd i planingsläge. Jag väger lite mindre än Dig. Med 6.5 kvm i 7 m/s så håller brädan minst 16-17 knop när man pressar rejält med höjd. På halvvind/slör är Du i den vindstyrkan en bit över 20 knop med lite teknik. Brädan är stadig – Du slipper vattenstarta och vingla. Den går bra i choppigt vatten så Du behöver aldrig vara rädd för att nosen ska dyka eller att brädan ska bli “fladdrig”.
Om Du ser Dig runt efter något annat så tycker jag Du ska leta efter en freeridebräda på minst 140 literoch som är rejält bred för tidig planing.
Rigg mm kan Du köpa begagnat – det finns mycket att välja på. För SLW:n kan det vara läge att börja med ett segel runt 7.5 och sedan komplettera nedåt med 6.5 och 5.5. Uppåt kan Du söka efter 9 eller dryga 9.
Att plana när andra inte planar kan vara värt lite extra!
LYCKA TILL!
-
Såg bra ut! Var har Du för Starboard? Är Du nöjd med brädan?
-
SÖNDAG HORSFJÄRDEN – Nästan lika bra som lördagen med drag i byarna för 6.5!
-
Mittåt – inte Itsgarn utan Vitsgarn!
-
Kul att någon har åldern inne för att minnas ubåtarna! Det var full show på 80-talet när marinen hovrade med sonarer för att hitta de luriga inkräktarna. Jag tillhör skaran som tror att det verkligen var ubåtar oaktat vad Maj Wechselman (eller vad hon nu hette) påstod.
Jag antar att Ni hittat rätt ställe på sjökort eller karta. Samtidigt vill jag säga att Årsta Havsbad är en spot medan själva stora egentliga Horsfjärden är en annan som ligger lite längre söderut. Från landsidan är jag inte säker på var man bäst kommer ned för att nå ost-nordost-spoten väster om Itsgarn. Om man inte har problem med höjdtagning så går det bra att utgå från Söderby Brygga och kryssa ett par vändor över Horsan. Det fungerar! Annars kanske det kan gå att hitta en utgångspunkt någonstans söder om Berga Örlogsskola, dvs mellan Berga och Söderby Brygga. Om någon hittar ett bra ställe att utgå från så meddela gärna!
Att ugå från Muskö är inget alternativ för icke tomtägare – det blir garanterat sura miner – Tyvärr! Alla gillar inte ansamlingar med bilar och det är bara enskilda vägar ned till vattnet.
-
Man är riktigt mör – fick förslag om wakeboard på kvällen men kroppen avböjde! Hoppas övriga hade en lika fin dag!
-
6.5 är erfarenhetsmässigt en bra sice när det brallar upp till 10 och man vill vara ute länge på vattnet och orka med en heldag. 7.5 var för mycket i går men hade säkert fungerat på lördagen men jag är inte säker på att det nädvändigtvis behöver gå snabbare med 7.5 än 6.5 när det drar på . Lördagen var fantastisk – enklare och mindre byig än fredagen.
-
Jag kör på Muskö-sidan och vill hävda att Horsfjärden från nordost och ost är bra om man söker lite plattvatten bakom Vitsgarn och Björnholmen där det ofta drar på vid Adamsskären. Vad gäller Årsta Havsbad så tror jag att det är underskattat eftersom det tar många vindriktningar och särsklit de som är vanliga sommartid. Från syd till sydost bör man ha kul på Årsta men det bör kunna fungera även när det drar på från nord och nordost.
-
Vi är några som varit ute på Horsfjärden och där brallade det bra över 10 i byarna. Vinden tilltog vid 14-tiden. Eftersom det var bra toppfart på byarna så var t o m 6.5 för stort ibland. Jag körde 7.5 och fick skrota i värsta byarna. Mindre segel hade varit att föredra. Mellan värsta byarna var dock 7.5 helt ok.
Jag antar vinden varit lika bra på Dalarö…?
-
Maglu har en poäng – att våga stå lite upprätt nära kastfall innan man pressar brädan framför sig är ju effektivt när man ska plana men även för att accelerera. Jag märkte det tydligt på isbrädan (Hiberna) i vintras då det gick att ställa sig rakt upp och sedan gunga nedåt bakåt i selen för att öka farten. Man kände en uppenbar acceleration – mycket skön feeling!
Om Du får kastfall i full speed kan Du ju testa att hänga mer bakåt och, som sagt, pressa brädan framför Dig. Jobba gärna med selen och, som nämnts, minska trycket på mastfoten så att brädan inte “gräver sig fast” med fören lågt. Fundera över om Du får kastfall på kryss, halvvind eller slör! Du kanske kan ändra kurs något för att få full planing.
En variant som Du kan testa är att ha lite längre hängseletampar och se till att fästena är lätt justerbara under färd. Sätt dem rejält löst på bommen. Då kan Du fortlöpande testa att flytta fästena vid bommen tills Du får rätt balans. Blir tamparna för långa kan Du bara dra isär dem lika mycket åt båda hållen när Du hittat rätt mittläge. Ibland kan det vara nödvändigt när vinden kommer och går. I dålig vind med byar kan det vara svårt att ta höjd utan att ha flyttat fram tyngdpunkten något.
-
Om Du får kastfall precis när Du ska upp i planing – kolla Guy Cribbs Intuition och “Missing Link” och “Drop Your Guts”. Kort kan sägas häng nedåt med baken, gärna lite överdrivet och med raka armar. Försök att peka rakt framåt med främre foten och streta emot rejält.
Om Du får kastfall i full speed så kan det bero på annat…
-
Om Du väger 70 kg och kör med 7 kvm i 8-10 på JP XCite så SKA Du plana! Seglet är inte för litet! Jag väger lite mer än Dig och har kört både på JP XCite 120 och 130 med 6.5 kvm i dylika vindar och planar då.
Om Du inte planar kan det bero på att Du skotar hem direkt vindbyn kommer, samtidigt som Du behåller kurs på kryss. Fall istället av rejät med slackt skotat segel inför vindbyn. Stå ganska upprätt från början. Häng sedan bakåt och mycket nedåt. Främre foten ska peka rakt framåt. Armarna ska vara raka i startskedet. Öka farten genom att röra Dig bakåt på brädan och pressa brädan framför Dig. Genom att sedan pressa i sidled på den bakre foten ökar Du trycket på fenan och då ökar farten.
Genom att utnyttja selen och ta så mycket kraft som möjligt i den underlättas processen. Böj inte på armarna i onödan.
Jämför gärna övergång från icke planing till planing med en start på wakeboard eller vattenskidor. Man har raka armar och från början böjda ben. Motståndet blir ganska stort och då måste man pressa brädan eller skidorna framför sig och spänna ben och vrister tills man kommit upp ur vattnet. När man sedan är i planing blir det mycket lättare att hålla i handtaget (eller bom). Tills dess måste man hänga emot rejält. Vid start har man mycket böjda ben och helt raka armar. Man sitter ihopkrupen tills man kommit upp ur vattnet. På motsvarande sätt ska Du på JP:n hänga nedåt med baken till Du planar.
Om Du precis efter Du börjat plana vågar ställa Dig lite upprätt utan att få kastfall kan Du sedan återigen hänga utåt i selen för att få brädan att accelerera. Ju förr Du är i den främre stroppen ju bättre.